Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Porsche Macan 4

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Macan gaat voortaan volledig elektrisch door het leven, en daarvoor heeft Porsche kosten noch moeite gespaard. De middelgrote SUV uit Stuttgart is een waar technisch en technologisch paradepaardje geworden. Maar maakt er dat ook een volbloed Porsche van?

88.100 €
  • Score redactie 15.63 /20

De Porsche Macan deelt zijn Premium Platform Electric (PPE) met de pas gelanceerde Audi Q6 e-Tron, zodat ook hij gebruikmaakt van een 800-voltarchitectuur. Het gamma telt op dit moment vier ­varianten, met vermogens die variëren van 360 tot 639 pk: de achterwielaan­gedreven Macan en de vierwielaangedreven Macan 4, 4S en Turbo, met in dat geval een extra elektromotor op de vooras. Voor deze test lieten wij ons oog vallen op de Macan 4, goed voor een systeemvermogen van 285 kW/387 pk.

Met de overboost word je tijdelijk (10 seconden) zelfs getrakteerd op 300 kW/408 pk, maar die functie is enkel beschikbaar wanneer ook de launch control actief is. Om het maximumkoppel van 650 Nm in goede banen te leiden, rekent de Macan op het ePTM, ofte het Porsche Traction Management, terwijl omgekeerd de elektromotoren bij het vertragen tot 240 kW kunnen recupereren. Wat dat concreet betekent, leggen we verderop in deze test uit.

Laadkenmerken

Beide motoren halen hun stroom uit een batterij met een capaciteit van 100 kWh (waarvan 95 kWh bruikbaar), die op wisselstroom kan worden opgeladen met 11 kW (een dubbel zo krachtige interne omvormer zou later volgen) en die op gelijkstroom tot 270 kW aan een 800-voltlader aankan. Werkt de snellader ‘maar’ op een spanning van 400 volt, dan splitst de elektronica de batterij virtueel op in twee modules, die parallel aan elkaar met 135 kW worden geladen. In het beste geval duurt het daarmee 21 minuten om het batterijpeil weer van 10 naar 80 procent te krijgen.

Wij hadden 4 minuutjes meer nodig voor die oefening, waarbij het gemiddelde laadvermogen 162 kW bedroeg, met een piek van 217 kW. Uiteraard beschikt het navigatiesysteem van de Macan over een bijzonder uitgekiende laadplanner, die rekening houdt met de actuele omstandigheden om indien nodig de route bij te sturen. Ook een warmtepomp is standaard.

Tot slot nog een woordje over de veiligheidsuitrusting. Het aanbod op dat vlak is bijzonder uitgebreid, met onder meer verkeersbordherkenning, een actieve spoorassistent met dodehoekcontrole en waarschuwing voor naderend verkeer bij het achteruitrijden, een actieve parkeerhulp met 360-gradencamerabeelden, en ga zo maar door. Zowat alles is mogelijk… zolang je bereid bent ervoor te betalen, tenminste.

  • Geteste versie

  • porsche Macan 4 Auto 4WD

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    408 CV

    Lengte

    4784 m

    Koffervolume

    540 tot 1348 L

    Elektrische batterij

    613 km - 17.9kWh/100km

    100 kWh - 11 kW (AC) - 270 kW (DC)

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker