Detailtests / 2025 Porsche Macan 4
De Macan gaat voortaan volledig elektrisch door het leven, en daarvoor heeft Porsche kosten noch moeite gespaard. De middelgrote SUV uit Stuttgart is een waar technisch en technologisch paradepaardje geworden. Maar maakt er dat ook een volbloed Porsche van?
- Score redactie 15.63 /20
Zo weinig revolutionair als zijn koetswerk oogt, zo weinig verrast ook het interieur van de nieuwe Macan, dat qua stijl duidelijk verwant is met dat van andere recente Porsche-modellen. Dat betekent ook hier een dashboard met eenvoudige lijnen, overwegend sombere kleuren, maar wel een doordachte ergonomie. Het kleine stuurwiel valt prettig in de hand en is nog voorzien van échte knoppen, die zich vlot en intuïtief laten bedienen.
Zoals bij zijn Audi-neef, de Q6 e-Tron, kun je ook hier tot drie schermen bestellen: de digitale tellerpartij van 12,6 duim en het centrale aanraakscherm van 10,9 duim zijn standaard, tegen meerprijs komt daar nog een display van 10,9 duim voor de voorste passagier bij. Achter al die schermen draait het besturingssysteem Android Automotive, dat op een geslaagde manier een veelheid van apps weet te integreren: sommige daarvan kennen we uit het Google-universum, andere zijn specifiek voor Porsche. Minder positief zijn we over de kwaliteit van bepaalde kunststoffen (op basis van gerecycleerd materiaal) bijvoorbeeld tegen de deuren of op de achterkant van de stoelen. Ook de aanraakknoppen op de middenconsole voelen ietwat goedkoop aan.
Liever bestuurder dan passagier
Dankzij de ruime verstelmogelijkheden voor stoelen en stuurkolom moet iedereen gemakkelijk een ideale rijhouding kunnen vinden. De bijzonder comfortabele voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteun hinderen wel het zicht naar voren voor de achterste inzittenden. Die laatste kunnen gelukkig rekenen op een goed gevormde bank (toch voor twee personen) en op een panoramadak dat een streepje licht brengt in het voor de rest nogal donkere interieur.
De instapopening achterin is wel niet van de grootste. De bank zelf kan in drie delen worden neergeklapt, waarna je een bijzonder handige vlakke laadvloer verkrijgt. Je moet alleen rekening houden met het feit dat de achterruit schuiner ligt dan vroeger en daardoor de laadhoogte de facto beperkt.
In dit artikel : Porsche, Porsche Macan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands