Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Porsche Macan 4

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Macan gaat voortaan volledig elektrisch door het leven, en daarvoor heeft Porsche kosten noch moeite gespaard. De middelgrote SUV uit Stuttgart is een waar technisch en technologisch paradepaardje geworden. Maar maakt er dat ook een volbloed Porsche van?

88.100 €
  • Score redactie 15.63 /20

Allemaal goed en wel, maar een Porsche is en blijft toch in de eerste plaats een rij­machine – ook als het een gezins-SUV is. En de vorige generatie had de lat op dat vlak behoorlijk hoog gelegd, zodat deze elektrische opvolger niet kon achterblijven. De basis is alvast veelbelovend: een uitzonderlijk stijf platform, een lager zwaartepunt dan vroeger en een massa die perfect gespreid werd over beide assen. Daaraan werden vervolgens een aantal – veelal optionele – technische snufjes toegevoegd die doorgaans voorbehouden zijn aan duurdere segmenten.

Onze Macan 4 kon naast zijn vierwielaandrijving bijvoorbeeld rekenen op vierwielsturing, de gestuurde lucht­vering PASM en 21-duimvelgen met Michelin Pilot Sport EV-rubber. Het spreekt vanzelf dat daarmee het rijplezier op het appel is. Vooral de meesturende achteras voegt aan de intrinsieke stabiliteit van deze elektrische SUV nog een verrassende dosis levendigheid toe – in de stad, maar nog meer bij een sportieve rijstijl op een afgelegen slingerweg.

Met de rijmodi in de juiste stand wordt het ESP veel toegeeflijker, zodat je de onverstoorbare koersvastheid van deze Macan kunt inruilen voor een veel speelsere manier van rijden, waarbij je met snedige lastwissels ook kleine zijstapjes van de achterkant kunt uitlokken. Op geen enkel moment heb je het gevoel met een SUV onderweg te zijn die 2,5 ton op de weegschaal zet.

Rijden als een echte Porsche

Ook niet bij het remmen trouwens, met als bijzonderheid dat Porsche ervoor koos om geen uitgesproken motorrem aan te bieden zodra je van het gas gaat. Er zijn maar twee standen: een freewheelmodus waarin de auto uitrolt op zijn inertie, en een stand waarin de motorrem perfect die in een auto met verbrandingsmotor nabootst – maar op die manier dus wel tot 240 kW kan recupereren. Heb je krachtiger vertragingen nodig (of zit de batterij te vol), dan nemen de vier schijven het over, zonder dat je als bestuurder het verschil tussen beide manieren van vertragen voelt.

Knap werk, waarmee deze elektrische Macan nog maar eens bewijst dat hij een echte Porsche is. Oké ja, er is geen motorgeluid, maar laat ons eerlijk zijn: het is ook niet bepaald zo dat de oude Macan met zijn vier- en zescilinders bekendstond voor zijn zangkwaliteiten… Sterker nog, we zouden zelfs zeggen dat die gewijde stilte in deze Macan 4 de krachtige acceleraties nóg indrukwekkender maakt.

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker