Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Porsche Macan 4

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Macan gaat voortaan volledig elektrisch door het leven, en daarvoor heeft Porsche kosten noch moeite gespaard. De middelgrote SUV uit Stuttgart is een waar technisch en technologisch paradepaardje geworden. Maar maakt er dat ook een volbloed Porsche van?

88.100 €
  • Score redactie 15.63 /20

Niet alleen het rijgedrag van deze elektrische Macan is helemaal Porsche, dat geldt ook voor zijn prijzenbeleid. Aan deze Macan 4 kleeft een basisprijs van 88.100 euro, maar zoals wij de auto meekregen, kost hij maar liefst 129.607 euro. Dat is met andere woorden een meerprijs van zomaar even 41.500 euro aan opties, en dan hield onze auto het nog beschaafd – je kunt nog veel verder gaan in de personaliseringsmogelijk­heden...

De vierwielsturing (2.026,75 euro) en de luchtvering (2.896,74 euro) lijken ons hoe dan ook onmisbaar, terwijl veelrijders daar allicht ook nog graag de matrixled­koplampen (1.195,48 euro) en het head-updisplay met augmented reality (2.376,44 euro) aan zullen toevoegen. En dan zijn er naar slechte Porsche-gewoonte ook weer een aantal krenterige opties: meer dan 1.000 euro voor een handsfree instapsysteem, 442 euro voor zijdelingse airbags achterin, 532,40 euro voor buitenspiegels in koetswerkkleur en ga zo maar door. Blijkbaar ligt de gemiddelde Porsche-klant daar niet wakker van…

Redelijk rijbereik, maar...

Vermoedelijk zullen professionele klanten – toch de overgrote meerderheid van de Macan-rijders – eerder geïnteresseerd zijn in de voordelen qua fiscaliteit en TCO (total cost of ownership of totale gebruikskosten) die aan deze elektrische Macan vasthangen. Zo blijft hij ook de komende jaren nog gewoon 100 procent fiscaal aftrekbaar, terwijl je er vooralsnog geen (in Vlaanderen) of een minimale (Brussel en Wallonië) BIV en jaarlijkse verkeersbelasting voor betaalt. Dat laatste voordeel geldt uiteraard ook voor privékopers.

Wat zijn elektriciteitsverbruik betreft, zijn wij er niet in geslaagd de (behoorlijk optimistische) WLTP-opgave te evenaren. Gemiddeld kwamen we uit op 23,2 kWh/100 km: aanvaardbaar, zonder meer. Op kleinere wegen wisten we met een voorzichtige rechtervoet het verbruik te laten zakken tot 16,9 kWh/100 km, maar dan doe je jezelf het plezier van deze Macan tekort. Tot slot is er nog de restwaarde, toch geen onbelangrijke factor in fleetkringen. Laat ons zeggen dat die hoogst onzeker is, of toch als we ons mogen baseren op de wankele prijzen die op dit moment gelden voor een gebruikte Taycan…

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,84 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars