- Score redactie /20
Een plus een hoort minstens twee te zijn, met een beetje geluk wordt de som zelfs drie. Ik had dan ook hoge verwachtingen van de Toyota Corolla Cross. Omdat de Yaris Cross me aangenaam verrast had met zijn lieftallige verschijning en prettige weggedrag. En omdat zijn opgewaardeerde aandrijflijn de vernieuwde Corolla nog interessanter had gemaakt. Voeg die elementen juist samen en je hebt winnaar in huis. Toch?
Ik kon een weekje testrijden met de Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid, die aangedreven wordt door een geëlektrificeerde viercilinder die een systeemvermogen van 197 pk op de voorwielen zet via een planetair tandwielstelsel (e-CVT). De Japanse SUV sprint in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een elektronisch gelimiteerde topsnelheid van 180 km/u.
Leuk Toyota Corolla Cross Hybrid
De Toyota Corolla Cross staat op het GA-C-platform waarop ook de Corolla en de C-HR bouwen, inclusief de dubbele wishbones van die laatste. Samen met de rigide koetswerkstructuur, de uitgekiende ophanging en de gewogen stuurinrichting vertaalt dat zich in een aangenaam weggedrag, met een mooie balans tussen voldoende comfort en een beetje rijdynamiek. Zoek niet naar sportiviteit, want dat vloekt nog steeds met de e-CVT.
De Toyota Corolla Cross maakt dus gebruik van de vijfde generatie van het vermaarde hybridesysteem, een update die voornamelijk focust op de elektrische componenten. De elektromotor wordt krachtiger en de lithium-ionbatterij performanter, waardoor de 2.0 Hybrid vlotter herneemt en toch minder benzine verbruikt – het testgemiddelde bedroeg 6 liter per 100 km. Bovendien staat de knop voor de EV-modus er niet langer voor de sier: voortaan kan je ook langere stukken op enkel stroom afleggen.
De Toyota Corolla Cross komt met een digitaal dashboard dat je klaar en duidelijk informeert. Ook de bediening op het multifunctionele stuur of de middenconsole verkiest een goede ergonomie boven een strakke vormgeving. En dat durven we ook zeggen over het multimediasysteem, waar het uitstekende gebruiksgemak het gebrek aan visuele uitstraling moeiteloos compenseert. Juist jammer dat de display van het infotainment wat potsierlijk op het dashboard bevestigd werd. En dat er geen Home-toets is om snel uit de Android Auto-omgeving te geraken.
Jammer Toyota Corolla Cross Hybrid
De rode koetswerkleur helpt niet, maar ook in een frissere tint oogt de Toyota Corolla Cross nogal saai. Toch in vergelijking met de Yaris Cross of zelfs de RAV4. Maar dat wat duffe lijnenspel biedt potentiële klanten die het design van een C-HR te gewaagd vinden, wel een klassiek ogend alternatief.
Voor franjes ben je hoe dan ook aan het verkeerde adres, want de Toyota Corolla Cross is een mondiaal model dat overal klanten moet kunnen vinden. De enige folietjes die de designers zich durfden permitteren, zijn de chroomstrips die zich van de A- naar de B-stijlen zwieren, en de geïntegreerde bekerhouders in de armsteunen achteraan. Ook de afwerking is nogal robuust, met sterke maar brute materialen. Een beetje extra isolatie had de Toyota Corolla Cross evenmin misstaan.
De technische verwantschap met de Toyota C-HR vertaalt zich wel in een nogal krappe achterbank, want de wielbasis van 2,64 meter creëert wat weinig knieruimte achterin. Het koffervolume van de Toyota Corolla Cross bedraagt 509 liter, maar de kofferklep had wat hoger mogen openscharnieren en de achterbank had zich wat platter mogen plooien – want vlak kan je de laadvloer moeilijk noemen.
Dus Toyota Corolla Cross Hybrid
Een plus een is gewoon twee gebleven, want de Toyota Corolla Cross is er niet helemaal in geslaagd om mijn hoge verwachtingen in te lossen. Ik mis de panache van de Yaris Cross en de homogeniteit van de Corolla Touring Sports, waardoor deze SUV zich eerder presenteert als een saaie C-HR dan als de compacte RAV4 waarop ik eigenlijk hoopte.
Dat neemt niet weg dat ik graag met de Toyota Corolla Cross gereden heb, want als gezinswagen vormt deze SUV wel degelijk een sterk totaalpakket. Het is niet meteen het soort auto waarvan je droomt, maar wel die je eigenlijk nodig hebt. Het is een Toyota van de oude stempel, want de Corolla Cross wil vooral degelijk en betrouwbaar zijn. Ik zou wel wachten op de 1.8 Hybrid, want die presenteert zich naast wat goedkoper ook als nog zuiniger.
Verwante testen
17-01-2023
27
27-10-2022
Eerste tests
Toyota Corolla Cross Hybrid (2022): De ontbrekende SUV-schakel?
De Toyota Corolla is er nu ook als hybride Cross. AutoGids doet de test.
16
29-04-2022
Blogtests
Wat vind ik van de hybride Toyota Yaris Cross?
AutoGids-redacteur Klaas Janssens proefde een weekje van de hybride Toyota Yaris Cross. Wat vindt hij leuk en wat jammer?
20
In dit artikel : Toyota, Toyota Corolla cross
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!