Omdat het segment van de compacte SUV’s nog altijd in de lift zit, heeft Toyota besloten om een nieuw hoogpotig model aan zijn Europese gamma toe te voegen, tussen de kleine Yaris Cross (4,18 meter) en de grote RAV4 (4,60 meter) in, en schuin naast de SUV-coupé C-HR (4,39 meter).
Koetswerk en afmetingen
Lang heeft de Japanse constructeur trouwens niet hoeven te zoeken naar een model om die leemte op te vullen, want Toyota had elders ter wereld al een op de Corolla gebaseerde Cross in zijn gamma. Die werd in 2020 gelanceerd met in eerste instantie Azië en Noord-Amerika in het vizier, maar maakt nu dus ook de oversteek naar Europa.
Met een lengte van 4,46 meter is de Toyota Corolla Cross een rechtstreekse concurrent van de Hyundai Tucson (4,50 meter), Nissan Qashqai (4,42 meter), Peugeot 3008 (4,45 meter) en Renault Austral (4,51 meter), om er maar enkele te noemen.
Interieur en kofferruimte
Binnenin de nieuwe Toyota Corolla Cross kunnen we niet echt van verrassingen spreken: het dashboard is identiek aan dat van de Corolla modeljaar 2023. Het oogt wat somber en niet erg vrolijk, maar het lijkt wel gemaakt om een eeuwigheid mee te gaan. Nieuw is een extra airbag tussen de voorste inzittenden om te voorkomen dat die bij een zijdelingse crash elkaar zouden raken.
Het volledig digitale instrumentenpaneel van 12 duim is standaard op de nieuwe Toyota Corolla Cross, maar de personaliseringsmogelijkheden zijn beperkt: zo kun je de navigatiekaart bijvoorbeeld niet groot weergeven achter het stuurwiel. Een gelijkaardige vaststelling voor het centrale scherm van 10,5 duim: dat stuurt een multimediasysteem aan dat doet wat het moet doen, maar zeker niet het modernste of meest ergonomische op de markt is.
Achterin de nieuwe Toyota Corolla Cross is de zitruimte behoorlijk, maar ook niet meer dan dat. De bank is niet verschuifbaar, maar de rugleuning kan wel in twee standen worden versteld. De koffer van zijn kant is functioneel, maar breekt zeker geen records. Integendeel zelfs: van een volume van 433 liter onder het bagagescherm en 1.337 liter maximaal kijkt niemand in dit segment op. Jammer ook dat de ruimte is bekleed met harde kunststoffen die gevoelig zijn voor krassen. Bovendien is de laadvloer niet volledig vlak wanneer de rugleuningen van de achterbank zijn neergeklapt.
Specificaties en prestaties
De nieuwe Toyota Corolla Cross is uitsluitend verkrijgbaar als hybride. De Japanners blijven trouw aan de ‘zelfopladende’ aandrijflijn (HEV) van de andere Corolla’s, maar de constructeur introduceert hier wel de vijfde generatie van het systeem (dat binnenkort ook in de vernieuwe Corolla’s te vinden zal zijn).
Het algemene principe blijft ongewijzigd en is nog steeds gebaseerd op een planeetwielstelsel, dat een benzinemotor (1.8 of 2.0) en twee elektromotoren aan elkaar koppelt. Maar bij de generatiewissel werden de onderdelen wel kleiner en responsiever. Zo werd de ‘versnellingsbak’ 15 procent lichter dankzij compactere componenten. En ook de batterij, die nu van het lithium-iontype is op alle versies – de 2.0 Hybrid gebruikte voorheen een nikkel-metaalhydridebatterij – weegt 14 procent minder.
Tegelijk is het totale vermogen van het systeem toegenomen, zowel voor de 2.0 Hybrid (van 180 naar 197 pk) als voor de 1.8 Hybrid (van 122 naar 140 pk). Die laatste komt wel pas in 2023 in de Toyota Corolla Cross te liggen. Het vermogen gaat standaard naar de voorwielen, van de tweeliter wordt ook een vierwielaangedreven versie aangeboden. Die beschikt dan over een extra elektromotor (van 41 pk) die de achteras aandrijft, maar het gecombineerde vermogen van 197 pk blijft onveranderd. Voor die 4x4-versie geldt een meerprijs van 1.870 euro.
Rijgedrag
Zoals altijd bij HEV-technologie kan de batterij niet aan een stopcontact of laadstation worden opgeladen, maar alleen via de benzinemotor en/of door middel van energierecuperatie tijdens het remmen. In elektrische modus bedraagt het rijbereik van de hybride Toyota Corolla Cross amper 1 à 2 kilometer, bij snelheden van maximaal 50 tot 60 km/u, maar de batterij laadt zeer snel op en het algemene rendement is goed: tijdens onze testrit in Spanje, op een gevarieerde route (buitenwijken, snelwegen, bergen) gaf de boordcomputer een gemiddelde van 5,3 l/100 km aan. Een even grote diesel-SUV zou meer dorst gehad hebben…
En de hybride Toyota Corolla Cross drinkt zelfs nog minder op trajecten in en om de stad. Daar werden we ook verleid door de zachte werking van zijn aandrijving, die dezelfde sensaties opwekt als een continu variabele transmissie: geen schokken whatsoever. Met als bonus een ophanging die wegoneffenheden netjes filtert. Bij een gespierde rijstijl is het een ander verhaal: het weggedrag is zeker gezond en over het algemeen efficiënt, maar de besturing mist feeling en de versnellingsbak laat de benzinemotor dan altijd te veel ‘malen’, waarbij de viercilinder een vervelend gereutel laat horen.
Budget
OVERZICHT Belgische prijs Toyota Corolla Cross
Toyota Corolla Cross - verdict AutoGids
Terwijl de Koreanen van Hyundai-Kia producten ontwikkelen die specifiek zijn aangepast aan de Europese cultuur, importeert Toyota hier een mondiale SUV die daardoor wat persoonlijkheid lijkt te missen. Op echte minpunten kun je deze betrouwbare – met een garantie van 10 jaar of 200.000 kilometer kun je gerust zijn – en zeer zuinige Toyota Corolla Cross niet betrappen, maar hij mist dat tikkeltje extra ziel, stijl en verfijning dat de referenties in het segment kenmerkt. Op onze markt is de strijd dus niet bij voorbaat gewonnen voor dit überrationele product, zijn keurige prijsstelling ten spijt.
- Zuinige en betrouwbare reisgezel
- Minder verfijnd en sexy dan zijn rivalen
Verwante testen
In dit artikel : Toyota, Toyota Corolla cross
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!