Ik vond een tent altijd handiger. Die kan je tenminste op de camping laten staan wanneer je een dagtripje maakt. Maar sinds ik een keertje op vakantie kon met de Ford Transit Custom Nugget en diens door Westfalia geassembleerde kampeerextra's, mag het ook een campervan zijn. En dan is en blijft de Volkswagen California koning. Maar is die opgewaardeerde Multivan die titel ook waard? Het busje krijgt een lang weekend in de Somme-vallei om me te overtuigen.
Leuk
Dankzij het tweekleurige koetswerk ben je al op vakantie vooraleer je echt vertrokken bent. Want als avontuurlijk uitgedoste California oogt deze Volkswagen een stuk frisser dan de doordeweekse bestelwagen waarop hij zich baseert. En mijn goede luim wordt verder versterkt door het communitygevoel onderweg: de inzittenden van zowat elke California je we passeren, zwaaien naar ons alsof we familie zijn. Zelfs die van de luchtgekoelde oermodellen die stapvoets en reutelend naar boven tuffen wanneer het wegdek aan het klimmen gaat.
De populariteit van de campervan piekte tijdens de coronaperiode en onderweg valt het op hoeveel nieuwe exemplaren er van camping naar camping rijden. En het merendeel van die campervans zijn familie van de VW California waarmee mijn vrouw en ik op pad zijn, ondanks de bijzonder hoge aanschafprijs. Omdat het een investering is, horen we zowel links als rechts. Niet alleen omdat het je vakanties wat goedkoper maakt, maar vooral omdat de Volkswagen California bijzonder waardevast blijft. Ook tweedehands kosten ze een arm en een been.
Je krijgt dan ook ouderwetse, maar franjeloze VW-kwaliteit. Net zoals de VW Multivan T6.1 waarop hij zich baseert, voelt de California bijzonder solide aan. Hoewel het interieur volgestouwd is met allerlei kastjes en lades, een verstelbare achterbank, een kookfornuis, een koelkast en zelfs een douche-installatie, gaat er nauwelijks iets rammelen wanneer je over een kasseistrook dokkert.
Het gaat er ook een stuk luxueuzer aan toe dan in de Ford Transit Custom Nugget waarmee ik enkele jaren geleden door Frankrijk reisde. Met een speciale vermelding voor het bedieningsgemak van de digitale module waarmee je onder meer de daktent automatisch kan openen, de status van de addtionele batterij kan checken of de temperatuur van de koelkast kan regelen.
Jammer
De interieurindeling van de VW Mutlivan California is anders dan die van de eerder vermelde Nugget. Ford monteert het kookvuur bijvoorbeeld achterin en niet centraal, zoals in deze Volkswagen. Dat zorgt er niet alleen voor dat de dampen van je kookpotje makkelijker hun weg naar buiten vinden, maar ook dat er plaats is voor een volwaardige achterbank. De Nugget was een vijfzitter, deze California hield het bij vier zitplaatsen. Ik heb de drie kinderen dan maar thuisgelaten...
Ook het dak plooit anders. In de Ford Nugget gaat de achterkant naar boven, zodat je via een trapje naar boven gaat. In de VW California klauter je via de voorstoelen naar boven. Die voorstoelen kan je omdraaien, zodat je het interieur in een gezellige zithoek kan omtoveren. Maar het is wel wat sukkelen, want er is maar net voldoende plaats Een kwestie van oefening baart kunst, veronderstel ik.
De VW California komt ook met een tafeltje en twee stoelen, zodat we ons ontbijt in de ochtendzon konden nuttigen. Het tafeltje bevindt zich aan de binnenkant van de zijdelingse schuifdeur en moet je dus vanuit het interieur tevoorschijn toveren, terwijl de tuinstoelen in de achterklep verstopt zitten. Best handig, al maakt het de achterklep van deze Volkswagen wel erg zwaar. Ook het zicht naar achteren wordt enigszins gecompromitteerd.
De Volkswagen California staat voor complexloos reisplezier en gedraagt zich onderweg voorbeeldig, met een dieselmotor die de rust zelden komt verstoren en een DSG-transmissie die zacht van versnelling wisselt. Maar als campervan weegt de VW Multivan een stuk zwaarder, waardoor het weggedrag wat lomper wordt en waardoor de TDI-krachtbron al eens om extra power smeekt. Die 150 pk is misschien wat nipt...
Dus
De kampeertrip met de Volkswagen Multivan California bevestigt wat al een tijdje sluimert: ik rijd graag met een busje. Al hoeft het geen campervan te zijn, want wat doe je de rest van het jaar met dat compacte keukentje, dat uitrolbare zeil of die omhoogklappende dakconstructie? Bovendien weegt het extra gewicht op de interieurruimte, op het brandstofverbruik en op de rijdynamiek. Maar dat is inherent aan het concept, natuurlijk.
Wat niet wil zeggen dat ik me niet opperbest geamuseerd heb met de VW California. Ondanks de wat vreemde campinghouders - de vrouw had een baard, haar man niet - van de site waarop we de campervan tijdens ons weekendje weg parkeerden. Een prachtige plek, ergens in een boomgaard. Maar verder zonder echte voorzieningen. Geen echte toilet, geen echte douche en geen echt ontbijt, want dat leek al eens gegeten te zijn vooraleer het op ons tafeltje belandde. Maar goed, ook dat maakt deel uit van de charme die kamperen je biedt.
Verwante testen
06-08-2021
9 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!