Concept
De kampeerversie van de Ford Transit Custom staat een beetje in de schaduw van de échte sterren van deze categorie, namelijk de Mercedes Marco Polo en Volkswagen California. Nochtans was de komst van de Nugget best wel een grote stap voor Ford. Voornamelijk omdat de constructeur voor het eerst zelf instond om zijn kampeerbus in de markt te zetten.
Met een lengte van 5,30 meter – 36,7 centimeter langer dan de modale Nugget – en 2 meter in de breedte past de Plus ook nog (net) in een gewoon parkeervak. Het maakt het Ford-busje er met andere woorden even dagelijks bruikbaar op als de klassieke Transit en Tourneo Custom-varianten. Het zijn trouwens net die beperkte(re) buitenmaten waaraan de hoger vermelde California en Marco Polo – die op de lengte na eigenlijk inwisselbaar zijn met de Transit Nugget – ook al onze adoratie overhielden. Het grenst namelijk aan het waanzinnige hoeveel praktisch gemak Volkswagen en Mercedes in een groot uitgevallen ‘monovolume’ wisten te verpakken.
Ford weet die verwondering alleen maar te vergroten. De Nugget vertrekt namelijk van een totaal andere insteek dan de andere twee, met als grootste verschil de plaatsing van de keuken – met wasbak, twee gasbekken en een 40 liter grote koelkast – en sanitaire cel. Bij Ford kregen die namelijk een plek achter de bank (en dus niet tegen de flank). Wat ineens verklaart waarom het scharnierpunt van het hefdak vooraan zit (in plaats van achteraan zoals bij de Mercedes en VW).
Een insteek waarvoor eigenlijk best veel te zeggen valt. Om te beginnen kun je daardoor in de Ford drie passagiers kwijt op de tweede rij (tegenover twee bij de concurrentie). Dat is wel enkel een bonus als je van plan bent de Nugget in te zetten als gezinswagen, want die extra zitplek vertaalt zich niet in een bijkomend bed. Wil je met het hele gezin ook in je Nugget kamperen, dan zal nummer vijf buiten zijn tent moeten opslaan. We zouden u aanraden om in dat geval misschien maar ineens passagier drie en vier ook mee te sturen. Het kán namelijk wel, met zijn vieren kamperen in de Nugget, maar het is een gigantisch gedoe. Telkens de zithoek moeten ombouwen tot bed, met het gepuzzel aan lijven en lakens dat daarmee gepaard gaat, is niet bepaald bevorderlijk voor de sfeer en gezelligheid.
Voor ons zat de echte meerwaarde dan ook in het bijkomende praktische gemak dat de L-vormige opstelling van het keukengedeelte genereert. We hebben het dan over opbergvolume – van de kasten tot de ruimte achter en onder de zitbank, het grenst aan het wonderbaarlijke hoeveel je kwijt kunt in de Nugget – maar even goed over het gebruik van de bovenste bedstee. Het comfortabele tweepersoonsbed – de slaapbank ligt een stuk harder – dat zich daar uitrolt over 1,80 bij 1,38 meter, kun je namelijk bereiken via een laddertje met een tussenstop op het keukenblok. We kunnen u verzekeren: dat is een pak makkelijker dan ’s avonds in je bed te moeten klauteren via de voorstoelen.
Minstens even handig is de plastic exponent van het Plus-suffix, te weten een inbouw-Thetford-toilet. De perfecte troon voor elke zichzelf respecterende campingkoning, ineens geleverd met alle nodige vormen van privacy: de achteruitkijk kun je blokkeren met de gordijnen, terwijl je je reisgenoten kunt sparen middels een uit te rollen scherm (dat je vastmaakt aan de keukenkast).
Rijgedrag
Voor al dat praktisch gemak hanteert Ford een scherpe prijszetting: vanaf 48.145 euro parkeer je al een Transit Custom Nugget Plus op de oprit. Dat is dan in combinatie met een tweeliter-diesel van 130 pk en 385 Nm. Je zelfontbrander liever wat pittiger? Ford biedt diezelfde viercilinder ook aan met 185 pk en 415 Nm. Een zestrapsautomaat is optioneel, vierwielaandrijving is dan weer niet verkrijgbaar. Althans, voorlopig niet.
Wij gingen de hort op met de krachtigste variant gekoppeld aan de zestrapsautomaat, een combinatie die ons bijzonder goed is bevallen. De Nugget Plus schurkt qua leeggewicht toch tegen de 3 ton aan (2.961 kilo), waardoor dat extra beetje punch welkom is. Een noodzaak zouden we het echter niet noemen: we hadden altijd het gevoel overschot te hebben, dus vermoeden we dat je er met de minst vermogende tweeliter ook wel komt. Snelheid is voor dit soort auto’s sowieso geen issue. Het camperconcept predikt immers onthaasting, al is het rijrumoer dat exponentieel toeneemt zodra je de grens van 130 km/u overschrijdt, evengoed een natuurlijke rem.
Waarmee we nog maar eens bij een verschilpunt zijn aangekomen in vergelijking met die andere twee campers van automerken: in tegenstelling tot de Marco Polo en California krijgt Ford de utilitaire basis nooit volledig weggestoken. Dat gaat van de dashboardaankleding – die unisono uit harde kunststoffen bestaat – tot dus de rij- en rolgeluiden die niet afdoend worden geïsoleerd. Idem wat de bijkomende luxe betreft, of op zijn minst de werking ervan. Van stoelverwarming over het Sync 3-infotainmentsysteem tot de adaptieve snelheidsregelaar, het kan ook allemaal toegevoegd worden aan de Nugget Plus. Alleen getuigen die dingen in vergelijking met de Mercedes- en Volkswagen-concurrent vaak van een iets simplistischere bediening dan wel van wat minder intelligentie voor hun (elektronische) functionaliteiten.
Verdict
Fords kampeerauto voelt wat rudimentairder aan dan zijn twee gedoodverfde rivalen, de Mercedes Marco Polo en de Volkswagen California. Maar eerlijk is eerlijk: na deze test zouden we toch wel een keer of twee nadenken vooraleer zomaar blindelings onze bestelbon richting Stuttgart dan wel Wolfsburg te sturen. Nu we kennis hebben gemaakt met deze Ford, is het onmogelijk deze Nugget nog zomaar te negeren. Daarvoor is zijn gemak – in deze lange Plus-versie in alle betekenissen van het woord – simpelweg te doordacht.
Verwante testen
In dit artikel : Ford, Ford Tourneo custom
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!