Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Roadtrip - Louis de Funès-expo, de Schlumpf-collectie en de col de la Schlucht met een Opel Grandland

Geschreven door Olivier Duquesne op

Het Nationaal Automobielmuseum in Mulhouse (Frankrijk) wijdt een tijdelijke tentoonstelling aan de auto's uit de films van Louis de Funès. Een goed excuus om naar de Elzas te rijden in een Opel Grandland Plug-in Hybrid.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Het Nationaal Automobielmuseum in Mulhouse organiseert een tentoonstelling over de auto's uit de films met Louis de Funès. Reden genoeg voor een roadtripje met het gezin, met als hoogtepunt dat beroemde automuseum met de grootste collectie ter wereld. Het is ook een gelegenheid om langs de Vogezen en enkele emblematische plaatsen van de Elzas te rijden. Auto van dienst is een Opel Grandland Plug-in Hybrid, een oplaadbare SUV met vierwielaandrijving en 300 pk. Deze Opel deelt zijn basis met de Peugeot 3008. Onder de motorkap ligt een Puretech-benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,6 liter en 200 pk die wordt ondersteund door twee elektromotoren. Een exemplaar van 81 kW (110 pk) voor de vooras en een andere voor de achteras, dat alles goed voor een gecumuleerd koppel van 520 Nm. De batterij van 13,2 kWh is ondergebracht in de reservewielruimte onder de koffervloer. Met de twee laadkabels onder de vloer vinden de drie handbagagekoffers, de enkele tassen en dus ook de koeltas zonder problemen hun plaats onder de hoedenplank dankzij de toereikende hoogte en de mooie laadvloer tussen de achterbumper en de rugleuning van de achterbank. 

De col de la Schlucht

Aan het begin van de rit, met 100% batterijvermogen, kan de auto een goede 40 km in EV-modus rijden. Maar laten we die energie niet verspillen. Omdat ik op de snelweg voor een lange rit net zo goed op benzine kan rijden, activeer ik direct de e-Save-functie via een knop op de console om de elektrische actieradius te behouden. De reis voert ons over de A54, de E42 en de E411 in België, met ontbijt in Jambes (Namen) en Messancy, voordat we stoppen bij het Luxemburgse tankstation in Rodange – en de onlogische positie ontdekken van de bediening om het tankklepje te openen, achter de versnellingspook – en we via Longwy in Saint-Dié-des-Vosges aankomen. Uit het eerste verbruiksrapport blijkt dat de Grandland tussen 7,3 en 7,5 liter benzine per 100 km nodig heeft op de snelweg bij 120 km/u en op de Franse hoofdwegen bij 110 km/u. 

Beroemde Vogezenpas

De klim naar de Schluchtpas in hybridemodus zal veeleisender zijn. Langs deze beroemde weg raken we vlot aan het ontmoetingspunt tussen de departementen Vosges en Haut-Rhin, op een hoogte van 1139 m. Het gemiddelde verbruik stijgt iets tot meer dan 7,8 l/100 km. Bij de afdaling bedroeg het gemiddelde 7,5 l/100 km. Het was echter moeilijk om optimaal gebruik te maken van de motorrem. De B-stand van de versnellingsbak viel tegen en de peddels van de achttrapsautomaat reageerden niet altijd op het verzoek om terug te schakelen. Daardoor moesten de remmen vaker worden aangesproken. En die misten bijtkracht. Eenmaal aangekomen in het dal hadden ze zelfs last van fading. In ieder geval helpt het gewicht van 1,8 ton niet om sereen een haarspeldbocht naar beneden te naderen. Rijdend in de elektrische modus wordt bevestigd dat het elektrische rijbereik wel degelijk maximaal 40 km bedraagt.

Ooievaars

Voordat we naar het appartement in Mulhouse gingen dat we voor het weekend hadden gehuurd, trokken we naar Munster, beroemd om zijn ooievaarsnesten. De trekvogels waren natuurlijk aanwezig in deze maand mei. Mulhouse binnenrijden, dicht bij het doel van onze reis, gebeurt elektrisch. Er is geen oplaadpunt op de parkeerplaats van onze verblijfplaats. We zullen er dus later aan moeten denken om op te laden door met de e-Save-functie te rijden. Tijdens de reis van Waals-Brabant naar de Elzas moest die telkens worden gebruikt wanneer de auto na een pauze opnieuw werd gestart. De volgende dag werd de korte rit naar de Cité automobile elektrisch afgelegd. Net als het treintje om de collectie te bezoeken, waaronder de enorme ruimte in de voormalige spinnerij van de gebroeders Schlumpf, die een indrukwekkende collectie van 450 auto's bevat (er staan er nog zo'n 200 in de reserves, niet toegankelijk voor het publiek). Een zaal versierd met 900 reproducties van de lantaarnpalen van de Alexandre III-brug in Parijs.

Overal Bugatti's

Maar door de zalen van dit nationale automuseum dwalen doe je te voet. Het museum werd in 1982 werd geopend nadat de collectie in 1977 door stakende arbeiders was ontdekt. Het hoogtepunt is de zaal met prestigieuze voertuigen, waaronder twee Bugatti Royales. We kwamen namelijk op het goede moment, want de Bugatti Royale Coupé Napoleon die toebehoorde aan Ettore Bugatti, is niet te zien van 9 tot 23 mei 2023 wegens onderhoud om de auto in rijklare staat te houden. Dit juweel heeft een geschatte waarde van 100 miljoen euro. Het Automobielmuseum van Mulhouse is bekend voor zijn Bugatti’s. Er zijn er meer dan 123 tentoongesteld. Er zijn ook enkele curiositeiten zoals een 19e-eeuwse stoomauto, Rolls-Royces, Hispano-Suiza’s (en hun ooievaar), rode Italiaanse en blauwe Franse eenzitters (en nogal wat Gordini's)...

Bergbeklimmers

Na het bezoek zou de Opel Grandland ons in hybridemodus naar de Grand Ballon brengen, maar het weer veranderde onze plannen. De donkere wolken verborgen de top en kondigden danteske omstandigheden aan. We gaven er de voorkeur aan te schuilen in een herberg van een boerderij langs de bergweg. Dat was een goed idee, want de hagel stortte neer op de Vogezen, met grote windstoten. Op de terugweg was de weg, met enkele kasseistroken, glad geworden door de regen en de plantenresten op het asfalt. Het was echter niet nodig de AWD-stand te forceren, want de auto regelde alles zelf. De afdaling naar Mulhouse was eerder een gelegenheid om de eSave-stand in te schakelen om de batterij te sparen. Gewoon om wat energie te hebben voor de terugkeer naar België. Na deze uitstapjes in de Vogezen moeten we opmerken dat wanneer de auto zuiver elektrisch wordt aangedreven, we een gebrek aan vermogen gewaarworden. Ideaal is dus een combinatie van benzine en elektronen, die kan worden geforceerd met de Sport-stand.

Vlotte rit

Na een toeristische stop in Riquewihr, via Colmar en de wijngaarden in de Elzas, was de Opel Grandland eindelijk gereed, met de batterij op 100 procent dankzij de e-Save-functie, om terug naar België te rijden via de meest directe snelweg (en de rondweg om Straatsburg). De stoelen compenseren een chassis dat soms wat stug is op oneffenheden. Na een paar dagen Frankrijk valt de slechte kwaliteit van onze Belgische wegen echt op. De cruise control is efficiënt en houdt een veilige afstand in overeenstemming met de ingestelde instelling. De waarschuwing voor te snel rijden en de spoorassistent zijn niet te opdringerig, wat prettig was in de bergen en op bochtige wegen. Bij thuiskomst bedroeg het gemiddelde verbruik 7,2 l/100 km voor een totaal van 1.145 km, in een poging om optimaal gebruik te maken van elektrische energie en zonder de mogelijkheid om aan een laadstation op te laden, behalve voor ons vertrek in België.

Verdict

Het is moeilijk te weten wanneer het regeneratief remmen van de Grandland PHEV werkt, en vooral hoe je het soms kunt forceren. Handmatig schakelen werd soms door de auto geweigerd. De werking van deze plug-inhybride SUV is dus een mysterie, maar hij was tijdens deze roadtrip wel een comfortabele metgezel. De Opel Grandland is gemakkelijk onder de knie te krijgen met zijn klassieke ergonomie met knoppen. Hij is leuk om mee te rijden, met een verzorgde besturing en een efficiënte tractie. De 200 pk sterke verbrandingsmotor met dubbele elektrische ondersteuning biedt de 4,48 meter lange SUV goede prestaties. De tijd van 6,1 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u is een goede indicatie van het acceleratievermogen van de auto. Er zijn soms wat schokken tijdens de overgang van elektrisch naar benzine of omgekeerd, maar niets om moeilijk over te doen. Binnenin is het comfort zowel voor als achterin verzekerd dankzij de goede stoelen. De van origine Duitse, maar van Franse genen voorziene Grandland maakte van deze reis naar Mulhouse een succes.

Opmerking: aangezien een van onze passagiers een mindervalide persoon met een parkeerkaart was, is het normaal dat de auto op sommige foto’s geparkeerd staat op een voor gehandicapten gereserveerde plaats.

In dit artikel : Opel, Opel Grandland

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker