- Score redactie /20
Ik heb het niet voor plug-inhybrides. Het is immers mossel noch vis. Een rijdend compromis waarin je vooral geconfronteerd wordt met nadelen. Zeker wat verbruik betreft: ongeacht op welke brandstof je rijdt, je zal met je plug-in altijd meer verstoken dan een gelijksoortige EV dan wel model met verbrandingsmotor.
Het maakt de spanne waarin de meerwaarde zich etaleert dan ook bijzonder klein. Je batterij moet om te beginnen altijd geladen zijn/worden, waarna je best ook binnen de actieradius blijft waarin die stroom voorziet. Want van zodra de verbrandingsmotor opspringt, verbruik je dus meer dan wat een equivalent zonder bijkomende elektrostructuur zou doen. Alleen, als je dan toch zoveel mogelijk moet rijden op stroom, had je dan niet beter ineens een EV aan kunnen schaffen? Daar, in die onlogische spreidstand schuilt voor mij het deficit van het hele concept.
Pas op, ik ben niet tegen elektrische bijstand. Ik denk alleen dat die ondersteuning meer baat als ze samenwerkt met de verbrandingsmotor. Zoals dat dus het geval is bij een zelfopladende hybride. Wat deze CR-V e:PHEV dus extra interessant maakt. Dixit Honda weet die immers wel het beste van beide werelden te verenigen...
Leuk Honda CR-V e:PHEV
Wat in praktijk ook zo is gebleken. De 17,7 kWh aan batterijcapaciteit belooft een rijbereik van 81 elektrische kilometer, maar - belangrijker - als die range is opgesoupeerd, garandeert het restje dat altijd blijft in die lithium ions dat de e:PHEV gewoon verder kachelt als een e:HEV. Waardoor het constant opladen bij de CR-V veel minder een vereiste is.
Resultaat: tijdens de testweek, over een afstand van 667 km, klokte ik af op een gemiddelde van 6,6 liter. Wat ongeveer hetzelfde is als wat Xavier onlangs optekende in zijn Blogtest met de CR-V e:HEV. Met het grote verschil dat het bij de e:PHEV dus veel beter kan als je hem ook meer aan de stekker hangt. Iets wat ik - foei, foei - eigenlijk maar één keer heb gedaan gedurende de hele testperiode.
Dat maakt van de e:PHEV dus de betere CR-V. Wegens even praktisch, even snel (ook de e:PHEV doet het met 184 pk en 335 Nm), even vlot, maar - desgewenst - veel zuiniger.
Jammer Honda CR-V e:PHEV
Net als bij Xavier zit ook bij mij de prijs me het meeste dwars. Honda biedt de e:PHEV alleen aan in de hoogste Advance Tech-uitvoering. En ja, dat levert je ineens heel wat waar op, alleen kost je dat ook minstens 64.035 euro. Een gigantisch bedrag waarvan 1) ik niet weet welk gemiddeld gezin dat zomaar neer kan tellen en 2) ik evenmin inzie hoe de opleg van dik 9.000 euro ten opzichte van een gelijkuitgeruste e:HEV zich ooit zal terugverdienen.
Als je dan nog weet dat de Toyota RAV4 PHEV je hetzelfde verbruiksvoordeel levert, maar dan aan 4.000 eur minder...
Dus Honda CR-V e:PHEV
Een connaisseursauto heet zoiets dan. Omdat de Honda CR-V e:PHEV misschien wel de beste plug-inhybride van het moment is, maar dat gegeven niet aan de massa gesleten zal krijgen omdat hij dat mogelijke succes volledig onderuit haalt door een prijs te vragen die je niet associeert met een Honda-logo.
Verwante testen
21-10-2023
8In dit artikel : Honda, Honda CR-V
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!