- Score redactie /20
Twee van onze elf vaste redacteurs duidden de nieuwe Honda Civic in december jongstleden aan als de beste auto van 2022. Ik viel niet van mijn stoel, want Honda's zijn altijd bovengemiddeld goed, maar ik wou die nieuwe Civic toch ook eens met eigen handen uitproberen.
Temeer omdat de Japanners de nieuwe Honda Civic ook aanbieden als een zelfladende hybride, technologie die ik beschouw als de beste tussenstap in de overgang naar elektrisch rijden. Anders dan bij Toyota is Honda's variant serieel. De verbrandingsmotor fungeert als stroomgenerator voor de elektromotor, die rechtstreeks de wielen aandrijft – enkel op de snelweg wordt de tweeliter-benzinemotor wel rechtstreeks aan de voorwielen gekoppeld.
In de praktijk maakt het weinig uit: net zoals bij een automaat is gas geven en remmen het enige wat je hoeft te doen. En intussen kan je op de boordcomputer het brandstofverbruik van de Honda Civic e:HEV opvolgen. Het resultaat vind je onder de hoofding 'Jammer'.
Leuk Honda Civic Hybrid
Voor veel rijders van een Honda Civic is hun auto misschien niet meer dan een gebruiksvoorwerp, maar dat houdt de Japanse constructeur niet tegen om er een bijzonder prettig sturende auto van te maken. Het stijve fundament, de bijzonder kwalitatieve schokdemping, een aangenaam direct sturende voortrein, de meerarmige achteras, een goed in de hand liggend stuur en een aangenaam lage zitpositie maken van de Civic het soort auto waarmee je met 'goesting' de weg op gaat. Hij gaat bovendien in een goede 8 seconden naar 100 km/u, perfect gedoseerd voor dagelijks gebruik.
Bij Honda hebben ze daarnaast goed gesnopen dat de kwaliteit van de interieurinrichting niet recht evenredig omhooggaat met de diameters van de beeldschermen. Dat maakt dit een van de beste stuurhutten waarin ik de afgelopen jaren ging zitten, met kwalitatieve knoppen, helder afleesbare menu's en veel bergruimte en een smaakvolle nostalgische knipoog, met dat kamerbrede bijenraatrooster.
Je krijgt bovendien veel waar voor je geld. Een dikke 32.000 euro factureert Honda voor de basisversie van de Civic, die gegroeid is tot een lengte van 4,55 meter. Ga daarmee aankloppen bij pakweg Volkswagen, dat je voor dat geld slechts een instapversie van de kleinere en inferieure Golf kan aanbieden. Ook bij andere Europese fabrikanten vind je voor dat bedrag geen alternatief model met een hybride aandrijflijn.
Jammer Honda Civic Hybrid
Toch had ik het verbruik wat lager verwacht dan de 6,3 l/100 km die de boordcomputer na meer dan 500 kilometer testrijden aangaf. Dat het vooral om snelwegkilometers ging, had daar allicht mee te maken. Op secundaire wegen geraakte ik wel onder de 6 liter, maar ondanks bedaard rijden niet aan de 5,3 l/100 km die collega Steven in het najaar noteerde in zijn Detailtest van dit model.
De adaptieve snelheidsregelaar van de Honda Civic is dusdanig defensief dat hij in de praktijk onbruikbaar is en hij is helaas op elk exemplaar standaard gemonteerd. Op de snelweg moet je een zodanig grote veiligheidsmarge inbouwen dat de medeweggebruikers achter je denken dat je met een angststoornis kampt.
Doe je dat niet, dan gaat de Honda Civic om de haverklap in de remmen en denken doe achterliggers eveneens dat er wat loos is. Je leert het in elk geval gauw af, want je ziet op het scherm voor je neus wanneer je remlichten branden.
Jammer dat Honda ook van deze Civic-generatie geen breakversie meer maakt, want hoewel ruim is deze vijfdeurs voor familiaal vakantiegebruik nog nét iets te klein.
Dus Honda Civic Hybrid
Grotendeels eens met wat de AutoGids-collega's over de nieuwe Honda Civic te zeggen hebben: dit is een auto waar de vakkennis vanaf druipt. De enkele onzuiverheden wegen niet zwaar genoeg door om dit geen regelrechte aanrader te noemen; met de meeste Europese soortgenoten is meer loos dan met deze Japanner, die voor zijn geld heel veel waar biedt.
Verwante testen
19-10-2022
31
03-10-2022
Blogtests
Wat vind ik van de hybride Honda Civic?
De vorige generaties van de Honda Civic blonken uit met het rijplezier dat ze verschaften. Geldt dat nog altijd...
7
30-06-2022
Eerste tests
Toyota Corolla Hybrid (2023): Facelift in avant-première getest
De facelift van de Toyota Corolla houdt het niet bij visuele updates, maar krijgt ook een heleboel technische upgrades:...
14
In dit artikel : Honda, Honda Civic
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!