- Score redactie /20
Anno 2021 vormde een mijlpaal in mijn twintigjarige carrière bij AutoGids, want voor het eerst kon ik met een Chinese auto de baan op – een echte Chinese auto onder Chinese vlag welteverstaan, geen import-Chinees die zich verschuilt achter een Europees premiumlabel. En ik keek ernaar uit, want een nieuw merk kunnen ontdekken is altijd interessant, en bovendien ging het om de MG EHS, een plug-inhybride die er op papier veelbelovend uitziet.
En dan heb ik het niet alleen over zijn officiële elektrische rijbereik van 52 kilometer, maar ook over zijn bijzondere aandrijfgeheel, bestaande uit een 1.5-turbo van 163 pk op benzine en een 90 kW sterke elektromotor, met elk hun eigen automatische versnellingsbak: een zestrapsautomaat voor de eerste, een viertrapsexemplaar voor de tweede. Goed voor 24 combinaties – maar er worden er maar 10 van gebruikt. Een technisch hoogstandje dus... of toch vooral nodeloos complex?
Feit is in elk geval dat deze MG EHS voor een plug-inhybride van 4,57 meter en 258 pk een erg interessante prijs draagt... Voor dit soort bedragen vind je op de PHEV-markt elders alleen maar kleinere en/of minder goed uitgeruste modellen. Relatief gezien een koopje dus, al spreken we in absolute termen wel over meer dan 35.000 euro, en dan wordt de consument in mij toch al wat kritischer...
Leuk
Een auto die zijn elektrische rijbereik niet overschat, dat zien we niet zo vaak – meestal gaan er onderweg wel wat van de na een laadbeurt aangekondigde kilometers in rook op. Maar de 52 kilometer die de MG EHS aangaf bij vertrek, wist ik ook moeiteloos uit de 16,6 kWh-batterij te halen: in de praktijk waren onze elektrische kilometers er pas na dik 55 kilometer door – waarvan een derde snelwegkilometers bij 120 km/u. Daar kun je dus al ergens mee komen...
Het zijn bovendien prettige kilometers in de EHS, die verrassend stevig opgehangen is, zonder hard te worden. Het geeft de rijervaring een aangenaam dynamisch kantje, dat nog versterkt wordt door het stuur, dat lekker gewichtig aanvoelt. Oké, het is vooral een indruk – als je deze MG écht gaat pushen, blijkt het allemaal toch niet zo rigoureus, maar voor alledaagse verplaatsingen kon ik de afstellingen zeker smaken.
Ik heb het moeten dubbelchecken omdat hij er zo compact uitziet, maar ja hoor: deze MG EHS meet wel degelijk 4,57 meter – dat is langer dan een Volkswagen Tiguan en bijna het formaat van een Toyota RAV4! Dat verklaart dus die riante beenruimte op de achterbank. Er is zelfs zoveel overschot dat mocht ik ontwerper zijn geweest, ik enkele centimeters van die knieruimte had opgeofferd om de koffer nog wat groter te maken, want die is met zijn 447 liter maar net groot genoeg voor een gezinsauto.
Jammer
Veel te regelen is er niet aan het aandrijfgeheel van de EHS: je kunt kiezen tussen een EV-stand of de Auto Charge-modus... waarin een deel van de kracht van de benzinemotor wordt gebruikt om de batterij op te laden – lees: de modus die ik bij een andere PHEV nooit gebruik, vanwege economisch niet verantwoord. De gevolgen voor het benzineverbruik zijn er dan ook naar: met een lege batterij vertrekken kwam me telkens op 8 à 9 l/100 km te staan. Wat is er mis met een gewone hybridemodus, eentje die enkel regenereert tijdens vertragingen en dus de benzinemotor niet extra belast?
Tweede gemiste kans: de ergonomie. Ik heb het dan voornamelijk over dat trage infotainmentscherm dat slecht reageert, grossiert in cryptische iconen en geen enkele vorm van virtuele shortcuts heeft naar andere of vorige menu’s – de Home-knop en de volumeknoppen (nogal goedkoop aanvoelende kanteltoetsen) staan er een eind onder. En dat de HS in eerste instantie niet bedacht lijkt om er een PHEV van af te leiden, merk je aan de ontgrendelknop voor de benzinetankklep (verplicht op een plug-in): die staat helemaal verloren op het schutbord onder het stuur, bijna tussen de pedalen.
Collega’s en concullega’s prezen de MG EHS eerder al voor zijn afwerking. Daar ga ik ten dele in mee: als je hem afzet tegen eerdere Chinese pogingen om onze markt te veroveren, is dit een enorme stap vooruit. Maar voor een auto van 35.000 euro en meer heb ik toch wat reserves. De kunstlederen bekleding voor deuren en dashboard ziet er bijvoorbeeld netjes uit, maar de polstering is in werkelijkheid flinterdun – je voelt er de kunststof structuur zo door. En die grijs-glanzende kunstof op de middentunnel die moet doorgaan voor gepolijst aluminium? Komaan, daar trapt toch niemand in?
Dus
Een boeiende en leerrijke kennismaking met de MG EHS: deze Chinese plug-inhybride heeft duidelijk heel wat in zijn mars, te beginnen bij een mooi elektrisch rijbereik en een verrassend volwassen rijgedrag. Toch blijven er nog net iets te veel kleine (ergonomie) en grotere (geen normale hybridemodus) onhebbelijkheden om me helemaal over de streep te kunnen trekken. Deze diamant is me nog net iets te ruw, maar China kennende zal het niet lang duren voor de scherpe kantjes eraf gevijld worden.
Verwante testen
03-07-2021
11 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!