Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik leuk en wat jammer aan de Opel Grandland GSe?

Geschreven door Steven Appelmans op

Opel heeft het GSe-logo terug vanonder het stof gehaald. Voor een terechte hommage? Of is de Grandland GSe gemarketeerde nostalgie? AutoGids-journalist Steven Appelmans zocht het uit.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De Opel Grandland GSe is eigenlijk een Grandland Hybrid4 met specifieke Koni-dempers, die vooral dienen om de rij-ervaring naar een hoger niveau te tillen. En zo dus die historische GSe-badge te verdienen. Anno 2024 staat die 'e' niet langer voor Einspritz, zoals dat destijds het geval was op de Grand Sport-versies van de Monza en de Commodore. Wel voor 'electric'.

De sportiviteit van de Opel Grandland GSe komt dus bij gratie van zijn elektrische bijstand, een 110 pk sterke elektromotor die tussen de 1.6 PureTech en diens Aisin-achttrapsautomaat  gemonteerd wordt, en een tweede elektromotor van 113 pk op de achteras. Samen is die combo goed voor 300 pk, dus cijfermatig lijkt de GSe-vlag de sportieve lading in elk geval te dekken.

Leuk Opel Grandland GSe

Laat die voorwaardelijke wijs maar voor wat hij is, de GSe gaat er ook in praktijk bijzonder gezwind vandoor. Opel claimt dat de 0 naar 100km/u erop zit na 6 seconden en ik heb geen enkele reden dat niet te geloven. Deze Grandland is katterap, waarbij zijn acceleratie mooi lineair blijft oplopen tot je niet alleen je rijbewijs maar ook je vrijheid er dreigt bij in te schieten. Een tempo dat de Grandland GSe nadien ook moeiteloos blijft aanhouden. Opel focust al jaren op 'Autobahnstabiliteit', iets wat zich in deze Grandland GSe danig bevestigd ziet.

Het ding wil zelfs naar behoren een bocht om - met dank daar aan de al vernoemde Koni's, maar evengoed aan de directer afgestelde stuurinrichting. Om het ook echt 'sportief' te kunnen noemen had de Grandland GSe of een behoorlijk aantal kilo's kwijt moeten spelen (de plug-inhybride weegt namelijk een stevige 1,9 ton) of zijn MacPhersons voor- en multilink achteraan nog wat strakker moeten zetten. Ingrepen die op hun beurt dan weer afbreuk zouden doen aan het comfort, wat net één van de selling points is van deze Grandland GSe.

Review Opel Grandland GSe

Een gedegen compromis dat ik ook ergens wel kan onderschrijven: zeker op de snelweg toont de Grandland GSe zich een bijzonder aangename compagnon de route die het zowel qua decibels als demping redelijk beschaafd en behaaglijk houdt. Aangevuld met die prima sportstoelen (met AGR-certificaat) verdient deze Opel dan ook zonder meer het kilometervretercertificaat. Ongeacht aan welke vitesse je die meters dan maalt.

Jammer Opel Grandland GSe

Waarmee echter meteen de gehele toegevoegde waarde van dat GSe-label ter discussie staat. Want gold voorgenoemde lof eigenlijk ook al niet voor de Grandland Hybrid4? Sterker nog, ik durf zelfs stellen dat die frequentiegevoelige Koni FSD-dempers vooral extra stugheid hebben toegevoegd zonder dat dus te compenseren in merkelijk betere rijprestaties.

Sportiviteit die zich bovendien ook pas ten volle toont als de 14,2 kWh aan batterijvermogen is geladen. Het hoeft allicht niet gezegd dat die energie geen honderden kilometers meegaat. Zelfs niet als je het Hybrid-rijprogramma hebt lopen, hoewel die sturing het elektrische WLTP-bereik van 63 kilometer enigszins oprekt. Wat maakt dat, net op de lange afstand, de troef van de Grandland GSe al vrij snel is uitgespeeld. En je eigenlijk alleen nog overblijft met de nadelen, zijnde dus die fermere demping.

Review Opel Grandland GSe

Het kan aan mij liggen, maar het leek me evenzeer dat de turbobenzine - eens die er alleen voor stond - zich ook luider liet gelden. Voor alle duidelijkheid, de vierpitter komt allerminst met een aangename grom - ook dat is dus een gemiste kans - waardoor je als vanzelf probeert hoge toeren te vermijden. Als het drankverbruik je daar al niet eerder toe had aangezet.

En dan is er nog de zwarte motorkap. Een optie (gelukkig!) waarvan ik in de verste verte niet begrijp waarom Opel ze in de aanbieding heeft. Mij doet het vooral aan alsof je langs de afbraak moest voor een nieuwe klep, maar dat ze er geen hadden in jouw koetskleur. Een link die je toch niet wil leggen als je minstens 57.256 euro neer hebt moeten tellen. Om dat bedrag even in perspectief te zetten: een Tesla Model Y Performance is een pak sneller, ruimer, comfortabeler én ecologischer voor ongeveer dezelfde inleg...

Dus Opel Grandland GSe

Het schort de GSe dus vooral aan toegevoegde waarde. Wat je op twee manieren kan interpreteren: positief, de Opel Grandland is een dermate dijk van een SUV dat je al heel straf uit de hoek moet komen wil je die nog beter maken. Of negatief: de marketingballon wordt bijzonder snel doorprikt door iedereen die de sportieve aspiraties die dat GSe-logo uitademt wil eren. Gelukkig is er ook een constante, want ongeacht hoe je in het verhaal staat, de optionele zwarte motorkap is te allen tijde fout.

Verwante testen

In dit artikel : Opel, Opel Grandland

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker