Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de elektrische Volvo XC40 met achterwielaandrijving?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De Volvo XC40 kreeg onlangs een flinke update, tenminste op technisch vlak. Wat vond redacteur Frédéric Kevers wel en niet leuk aan de XC40 Single Motor Extended Range?

58.300 €
  • Score redactie /20

De XC40 Recharge was het eerste volledig elektrische model dat Volvo op de markt bracht naast varianten met een verbrandingsmotor of plug-inhybrideversies. Een interessant debuut, maar niet voldoende uitgerijpt. Daarom heeft Volvo de facelift van 2023 aangegrepen om zijn bestseller grondig te herzien. Naast accu's met een grotere capaciteit en een paar technologische updates onderscheidt deze elektrische XC40 'fase 2' zich vooral door nieuwe elektromotoren en de overstap naar achterwielaandrijving voor de versies met één motor. Dit vond ik van de Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range na een week achter het stuur.

Leuk Volvo XC40 Single Motor Extended Range

Toegegeven, de cosmetische veranderingen zijn klein – een gesloten grille zoals bij de C40 en een laadpoort die van het voorspatbord naar het achterspatbord verhuist, nog steeds aan de bestuurderskant – maar de lijnen van deze Zweedse compacte SUV zijn nog steeds erg aantrekkelijk. Ik waardeer de elegante soberheid van het koetswerk evenzeer als de eenvoud van het interieur. Hij probeert niet te overdrijven, maar besteedt aandacht aan de details, zoals de Thor-dagrijlichten, de contrasterende kleur van het dak en de achterlichten die typisch zijn voor het merk. Mooi, eenvoudig en goed bestand tegen de tand des tijds. Wat goed nieuws zou moeten zijn voor de herverkoopwaarde na enkele jaren.

Deze best comfortabele XC40 is een erg praktische gezinswagen die voldoende ruim is voor mijn gezinnetje, wat betekent dat er twee kinderzitjes in passen, evenals al het speelgoed en de knuffels die erbij horen, en af en toe ook de labrador des huizes. En die gelegenheid deed zich voor toen we op zaterdagavond besloten de zondag aan zee door te brengen. Met iedereen aan boord, goed vastgegespt, de hond, de tassen en de picknick comfortabel in de bagageruimte, verliep de reis van Luik naar Koksijde en terug vlekkeloos – de geluidsisolatie is erg geslaagd – en niemand voelde enige vermoeidheid van de lange ritten. Dat wil wat zeggen!

Maar bovenal toonde dit uitstapje aan dat je in België sereen met een elektrische auto kunt reizen... als je het je kunt veroorloven om zo'n model te kopen. We vertrokken 's ochtends met 48% lading in de batterij, en ik had Chargemap ingesteld om met 20% lading weer thuis te komen. Wetende dat ik met 120 km/u over de snelweg rijd, was ik een beetje bezorgd over de tijd die ik zou verliezen met opladen. Mijn zorgen waren tevergeefs, want ik stopte in totaal 18 minuten op de heenweg en 21 minuten op de terugweg, waarbij het werkelijke verbruik lager bleek te zijn dan het verbruik waar de applicatie – volgens de gegevens van de fabrikant – rekening mee hield. Concreet duurden de oplaadstops niet langer dan de tijd die Punky (onze hond) nodig had om een plasje te maken en de andere gezinsleden om hetzelfde te doen – zonder leiband – en om bij te tanken. Kortom, met een diesel had ik er niet minder lang over gedaan. En de metingen tonen aan dat je etappes van 350 tot 400 km op de snelweg kunt overwegen, afhankelijk van de rijomstandigheden. Dat is meer dan genoeg!

Op het gebied van rijplezier verandert de overstap naar achterwielaandrijving niet veel, omdat het onderstel zeer neutraal is afgesteld. Het enige wat merkbaar is, is het vrijwel verdwijnen van onderstuur bij normaal of dynamisch rijden. Alleen als je met het mes tussen de tanden rijdt op slecht verharde landweggetjes 'voel' je hem duwen in plaats van trekken.

2023 Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range

Jammer Volvo XC40 Single Motor Extended Range

In absolute zin is de afwerking van zeer goede kwaliteit en hoewel er harde kunststoffen te bespeuren zijn, worden ze niet storend en klinken ze minder hol dan die van andere fabrikanten. Voor een merk met premiumpretenties zou een nog grotere aandacht voor details echter wenselijk zijn en vind ik dat een beetje meer verfijning niet overbodig zou zijn geweest.

Dat een premium-EV anno 2023 verkocht wordt zonder draadloze Apple CarPlay-verbinding, lijkt me bijvoorbeeld een beetje jammer. Maar dat is niet het meest irritante detail tijdens het rijden met deze auto – die gemaakt wordt in België, laten we dat niet vergeten en er trots op zijn. Ook het infotainmentscherm en de achteruitrijcamera roepen kritiek op.

Het infotainmentscherm zadelt de bestuurder immers op met de slechtste achteruitrijcamera die ik in lange tijd heb meegemaakt. Door de belachelijk lage resolutie en de overdreven vervorming van het beeld om de indruk van een 'groothoek' te wekken, ga je al snel gewoon terugvallen op de ouderwetse achteruitkijkspiegels. Wat die laatste betreft: je kunt ervoor kiezen om ze naar beneden te laten richten als de achteruitversnelling is ingeschakeld. Heel praktisch, maar het is jammer dat ze zo langzaam terugkeren naar de 'normale' stand als je de transmissie weer in de Drive-stand zet om vooruit te rijden.

2023 Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range

Dus Volvo XC40 Single Motor Extended Range

Hoewel de Volvo XC40 veel van zijn commerciële succes in België te danken heeft aan de specifieke kenmerken van de bedrijfsautomarkt, heeft deze compacte SUV echte kwaliteiten. Hij is mooi ontworpen en goed gebouwd – made in Belgium – en is comfortabel, ruim en praktisch. Met een actieradius tussen 350 en 400 km op de snelweg en meer dan 500 km in en om de stad is deze Extended Range-versie met enkele motor de beste koop in het XC40-gamma. Hij kost slechts 1.900 euro meer dan de Single Motor met een 'kleine' accu en biedt meer veelzijdigheid en gemoedsrust, terwijl de prestaties al meer dan voldoende zijn.

Toegegeven, er zijn nog steeds een paar kleine tekortkomingen die extra opvallen in een voertuig dat minimaal 56.100 euro kost in de Plus-uitvoering (inclusief warmtepomp), maar op zich niets om echt over te vallen. Dus op de vraag 'koop ik hem of niet' zou ik graag het eerste antwoorden... als ik het me kon veroorloven.

 

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo XC40 , Volvo Ex40

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker