Concept
Applaus op alle banken toen de Stelvio in november 2016 op het salon van Los Angeles voor het eerst zijn gezicht toonde aan het grote publiek. Door de felbejubelde vormentaal van de Giulia te vertalen naar het populaire SUV-segment – waar Alfa Romeo tot dan toe afwezig was – maakte hij heel wat indruk. Maar toen het Europese publiek hem in maart 2017 op het salon van Genève van wat dichterbij kon gaan bekijken, kwamen de eerste kritische stemmen bovendrijven: zowel de afwerkingskwaliteit van het interieur als de beschikbare technologie bleef toch wat achter bij de verwachtingen. Dodelijke missers als je de ambitie hebt om klanten van de Duitse premiumconstructeurs af te snoepen...
3 jaar
‘Amper’ drie jaar later heeft Alfa Romeo die tekortkomingen rechtgezet, zowel in de Stelvio als in de Giulia trouwens (zie kader). Van een facelift kunnen we eigenlijk niet spreken, want aan de buitenkant verandert er hoegenaamd niets. Alfa Romeo is zelfs zo gehecht aan de knappe lijnen van de Stelvio dat het daarvoor bereid is offers te brengen. Zo zijn ledkoplampen nog altijd niet mogelijk, omdat daarvoor aan het uiterlijk zou moeten worden gesleuteld. Ook het Giorgio-platform en de motoren, die bekendstaan voor hun prestaties en dynamisme, bleven identiek. Zo wist onze testauto – een 2.2 JTDM 190 Q4 in Sprint-livrei – ons op de bochtige wegen van Puglia (in de ‘hak’ van Italië) te charmeren met alle typische Alfa-kwaliteiten, gaande van aan bruisend temperament tot een speels weggedrag.
Veranderingen
Wat er dan wél ‘nieuw’ is aan deze Stelvio? Dat merk je in het interieur. Voor deze update heeft Alfa Romeo zijn toeleveranciers en zijn assemblagefabriek in Cassino duidelijk de levieten gelezen. Mét resultaat, want het interieur, dat comfortabel is zonder dat het allemaal te soft wordt, maakt voortaan een kwaliteitsvolle en harmonieuze indruk, zowel door zijn materiaalkeuze als wat de assemblage betreft. Naar verluidt kiezen acht Alfa Romeo-klanten op tien ervoor om hun interieur een persoonlijke aankleding te geven, tot de stiknaden van het leder toe. Voortaan krijgen ze waar voor hun geld...
Rijgedrag
Ook achter het stuur is de vernieuwing merkbaar. Je kijkt nu uit op een nieuw lcd-scherm, geflankeerd door twee, nog altijd analoge tellers. Centraal op het dashboard prijkt voortaan een 8,8 duim groot aanraakscherm dat ditmaal zowaar best handig is. De nieuwe iconen bedien je met je vingertoppen, zoals bij de betere tablets, wat ons doet vermoeden dat het hele infotainmentsysteem van kop tot teen herzien werd. De Italianen hadden gelukkig het goede idee om ook vast te houden aan de grote draaiknop, die makkelijker te bedienen is tijdens het rijden, maar die tabletachtige interface blijkt bijzonder handig wanneer de auto stilstaat... of semiautonoom rijdt.
Laat je rijden
Want jawel, Alfa schakelde zowel voor de Giulia als voor de Stelvio over naar niveau 2 van autonoom rijden: een automatische noodremfunctie, een dodehoekcontrole, verkeersbordherkenning, een slaperigheidscontrole, een spoorassistent en een adaptieve snelheidsregelaar, ze zijn allemaal verkrijgbaar. Een hele stap voorwaarts voor het luxemerk van de Fiat Chrysler Automobiles-groep, dat op die manier lijkt te verzoenen wat a priori onverzoenbaar lijkt: het rijplezier blijft gevrijwaard, maar op de momenten dat dat er minder toe doet, kan de technologie de controle overnemen. Als kers op de taart verbeterde ook de geluiddemping, zodat je altijd zen achter het stuur zit.
Verdict
Deze update inzake technologie en kwaliteitsindruk zet Alfa Romeo opnieuw op de kaart in het premiumsegment. De Duitse merken, maar ook Jaguar en Volvo zitten niet stil, maar Alfa Romeo onderneemt hier een ernstige poging om de handschoen weer op te nemen na een lancering die niet van een leien dakje liep. Benieuwd of deze evoluties volstaan om de kaarten te herschudden...
Dominique Simonet
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Stelvio