Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A3 e-Tron

We kunnen er niet langer onderuit: oplaadbare hybrides zullen in de toekomst steeds meer terrein winnen. Audi is een van de early adopters, met de e-Tron-versie van zijn A3 Sportback.

Prijs
NB

Je herkent de A3 Sportback e-Tron makkelijk aan zijn neus. Het grote radiatorrooster ('Singleframe' in Audi-termen) telt namelijk dubbel zoveel dwarslatten, die bovendien niet van zwart, maar van verchroomd plastic zijn gemaakt. Aan het 'e-Tron'-logo op de kofferklep hangt een normverbruik van slechts 1,5 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 35 g/km. Om die lage waarde te bereiken kan de e-Tron rekenen op een accupakket van 8,8 kWh dat zich aan het stopcontact laat herladen en dat de auto tot 50 kilometer ver brengt zonder de 1.4 TFSI-benzineviercilinder (150 pk en 250 Nm) te hoeven aanspreken. Het stopcontact voor dat herladen zit weggewerkt in de neus van de auto, achter het merklogo. Toch een kwetsbare plaats, aangezien zo'n 80 procent van de aanrijdingen frontaal gebeurt...

Omdat het koppel van de elektrische krachtbron via de versnellingsbak passeert, kan hij over een breed snelheidsbereik optimaal functioneren en is een (zuiver elektrische) topsnelheid van 130 km/h haalbaar, terwijl de auto in 4,9 seconden kan optrekken van 0 tot 60 km/h. Optrekken tot 100 km/h duurt wat langer omdat de versnellingsbak dan al in zesde staat en de koppelcurve van de elektromotor naar beneden duikt. Tijdens een testrit van zo'n 110 kilometer in en rond Wenen vonden we niet dat de auto zwaarlijvig aanvoelde. Een en ander is te danken aan het feit dat het zware accupakket laag in de auto is gemonteerd, onder de achterbank, zodat het zwaartepunt niet is verhoogd of naar voren is verschoven, integendeel. Toch rijdt de A3 e-Tron vooral op nat wegdek minder dynamisch dan een gewone A3 Sportback, omdat de banden met lage rolweerstand in die omstandigheden erg snel de handdoek in de ring gooien en grip verliezen.

Voor wie het juiste gebruiksprofiel heeft (veel korte afstanden, bereidheid om vaak te herladen), kan de Audi A3 Sportback e-Tron een echt spaarwonder worden. En gezien de technologie waarover hij beschikt, is hij relatief competitief geprijsd, want vergelijkbare modellen bij Toyota en Opel zijn duurder. Het rijplezier blijft min of meer onaangetast (al hebben de banden weinig grip op nat wegdek), zodat deze auto een interessante nieuwkomer is op de markt.

In dit artikel : Audi, Audi A3

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars