Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A6

Na drie en een half jaar krijgt de Audi A6 een facelift. De uiterlijke verschillen zijn ronduit minimaal, maar onderhuids is er meer aan de hand: zo voldoen alle motoren voortaan aan de Euro 6-norm.

Prijs
NB

De huidige Audi A6, die werd gelanceerd in de lente van 2011, krijgt voor modeljaar 2015 een discrete opfrisbeurt. Dat zat eraan te komen, want eerder dit jaar was er al een lichte update voor de berline-coupé A7 Sportback, waarmee deze reisberline zijn platform en een groot deel van zijn technologieën deelt. Ook in het interieur bleef alles nagenoeg bij het oude. En zoals verwacht werd daar vooral aan de ecologische kwaliteiten van de aandrijfgehelen gewerkt. Het resultaat van deze inspanningen is dat alle motoren van het hele A6-gamma - inclusief de meer avontuurlijke Allroad-versies - voortaan beantwoorden aan de Euro 6-norm, met brandstofbesparingen die voor de groen gelabelde Ultra-versies kunnen oplopen tot meer dan 20 procent. Vreemd dat in deze ecologische demarche de A6 Hybrid uit het gamma werd geschrapt. Wegens tegenvallende verkoopcijfers?

Als we de (super)sportieve S6 en RS6 even buiten beschouwing laten, prijkt aan de top van het benzinegamma nog altijd de 3.0 TFSI, die evenwel grondig werd aangepakt en nu 333 pk ontwikkelt. Deze powerboost van niet minder dan 23 pk resulteert in een flitsende spurt van 0 tot 100 km/h in amper 5,1 seconden, wat 4 tienden sneller is dan voorheen. Een korte testrit toverde meteen een glimlach op ons gelaat, al was het maar door de diepe sound die deze drukgevoede V6 ten gehore geeft. Minstens even indrukwekkend is de topdiesel 3.0 TDI, die met zijn twee turbo's 'slechts' 320 pk ontwikkelt (wat 7 pk meer is dan voorheen en 102 pk meer dan de versie met enkele turbo), maar wel een (ongewijzigd) reuzenkoppel van 650 Nm vrijmaakt tussen 1.400 en 2.800 o/m. Zijn motorgeluid is weliswaar wat minder meeslepend dan dat van zijn benzine-evenknie, maar met 5 seconden rond voor het sprintje naar 100 km/h doet hij toch weer net iets beter, en dat hij met nog meer gemak van bij lage toerentallen herneemt, hoeven we u waarschijnlijk niet eens te vertellen.

Het wordt stilaan een cliché, maar ditmaal moet je echt wel over arendsogen beschikken om de vernieuwde A6 te onderscheiden van het prefaceliftmodel. Onderhuids werden de versnellingsbakken aangepakt, met onder meer een nieuwe manuele schakelbak en de vervanging van de continu variabele Multitronictransmissie door een vernieuwde gerobotiseerde S-Tronic, terwijl alle motoren een (bescheiden tot aanzienlijke) powerboost kregen en tegelijk zuiniger werden. Het hele motorgamma voldoet nu aan de Euro 6-norm, maar vreemd genoeg verdween de Hybrid uit het aanbod...

U kunt de Eerste Test van de Audi A6 nalezen in AutoGids 915 van 26/11/2014.

In dit artikel : Audi, Audi A6

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars