Bij zijn lancering in 2017 legde de vierde generatie van de Audi A8 de technologische lat op een torenhoog niveau, toch slaagde de nieuwe Mercedes S-Klasse daarover te springen. En ook de nieuwe BMW 7, die meteen verkrijgbaar is als elektrische i7, belooft grenzen te verleggen. Deze facelift - Ingolstadt heeft het liever over "Product Improvement" - moet de Audi A8 helpen om aan te klampen.
Koetswerk en afmetingen
De recente facelift van de Audi A8 brengt geen fundamentele veranderingen. Vooraan zien we wel een radiatorrooster met honingraatmotief in plaats van met horizontale lamellen, evenals nieuwe matrixkoplampen en oledachterlichten (die de lichtsignatuur wat verfijnder maken), terwijl het A8-gamma voor het eerst een S line-uitvoering verwelkomt. Verder is het model nog steeds 5,19 m lang, met een wielbasis van 3 m. Dat is toch respectievelijk 25 en 3 cm meer dan de A6, waar de A8 nog steeds te veel op lijkt. De lange versie (5,30 m) blijft verkrijgbaar, met name als hybride.
Interieur en kofferruimte
De sfeer aan boord is vertrouwd: een hoge kwaliteit en een tot in de puntjes verzorgde afwerking. Toch geldt dezelfde opmerking als voor het exterieur: je hebt bijna het gevoel dat je in een A6 zit. Behalve dan wat de beenruimte betreft: die is bijzonder royaal op de vier zitplaatsen. Verder kun je alleen maar genieten van de comfortvoorzieningen: binnenzonwering (schuifdak en alle achterruiten) die vanaf de bestuurdersstoel kan worden geactiveerd, verwarmbare en ventileerbare voorstoelen met massagefunctie, een Bang & Olufsen-hifisysteem van 1920 watt met... 23 luidsprekers. Piepjong is hij niet meer, maar dat neemt niet weg dat de Audi A8 nog altijd een rijdend paleis is.
Het vernislaagje begint echter zijn glans te verliezen als je goed naar de technologische inhoud kijkt. Alles blijft relatief state-of-the-art, maar de presentatie (graphics, schermgrootte) krijgt een onvermijdelijke klap te verwerken ten opzichte van de nieuwe hyperscreens en andere gebogen schermen van de eveneens Duitse concurrentie. Krachtigere software voor het infotainmentsysteem en twee nieuwe schermen achterin (2 x 10,1'', full HD), die de hypergeconnecteerde jeugd in vervoering zullen brengen, betekenen echter wel een stap vooruit. Ten slotte blijft de kofferruimte een tekortkoming van de hybride Audi A8: 390 liter, vergelijkbaar met die van een goede middenklasseberline... De klassieke benzine- en dieselversies doen beter, met 505 liter...
Specificaties en prestaties
De Audi A8, die verkrijgbaar is met een 3,0 liter grote V6 (diesel of benzine) en met een 4.0-V8 (S8), blijft aan de top van de autopiramide. In onze testauto, de onvermijdelijke plug-inhybride 60 TFSI e Quattro, wordt de TFSI-V6 van 3,0 liter gekoppeld aan een kleine elektromotor en een lithium-ionbatterij van 14,4 KWh (een capaciteit die iets groter is dan voordien, maar opladen kan nog steeds slechts met wisselstroom van 7,4 kW). Met voldoende opgeladen batterij stuwen de elektrisch ondersteunde 462 pk’s de auto in 5 seconden naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid begrensd is op 250 km/u, wat behoorlijk respectabel is, ook al heeft het buiten Duitsland niet veel zin meer. De hernemingen (zelfs die bij hoge snelheid) zijn even doeltreffend, maar nooit sensationeel.
Rijgedrag
Op de hoofdwegen is de Audi A8 duidelijk soeverein door zijn stabiliteit en rust (akoestische beglazing, luchtvering als standaard). Maar de filtering met de 20-duimwielen van onze testauto breekt de stilte wel een beetje. Het weggedrag in bochten is opmerkelijk voor een limousine van 2,4 ton, maar deze 60 TFSI e is toch minder levendig dan de niet-hybride A8 – hij is immers zwaarder en mist het sportdifferentieel. Het onderscheid en uiteindelijk het grootste belang van de plug-inhybride A8 is dat hij je enkele tientallen kilometers laat genieten van het plezier van zuiver elektrisch rijden, wat erg aangenaam is in de stad.
Belgische prijs Audi A8
De Audi A8 60 TFSI e kost 110.000 euro… maar dat is slechts de vanafprijs, waar je zonder enige moeite voor 20.000 à 30.000 euro aan opties aan toevoegt. Heeft het op dat prijsniveau nog zin om over het brandstofverbruik te praten? Wij haalden alleszins een opmerkelijk gemiddelde van 8,7 l/100 km… met zeer regelmatig opladen van de batterij. Als de V6 in de steek wordt gelaten door de elektromotor, slikt hij minstens 12 l/100 km. Anderzijds is de A8 60 TFSI e in staat om een veertigtal kilometers zuiver elektrisch af te leggen, en dan is hij tevreden met 25 kWh/100 km. Ter informatie: de minst dure A8 is de 3.0 TDI, die 94.700 euro kost terwijl de duurste uiteraard de S8 is (143.770 euro). De gefacelifte A8 zal beschikbaar zijn vanaf augustus 2022... behalve de plug-inhybride, die ten vroegste begin 2023 leverbaar zal zijn.
OVERZICHT Belgische prijzen Audi A8
Audi A8 – verdict AutoGids
De Audi A8 is nog steeds het toonbeeld van erg standingvolle discretie. Een bijna overdreven classicisme, die echter juist bedrijfsleiders, politici en particulieren met een voorliefde voor XXL-berlines zal aanspreken die met een zeker (erg relatief) voorbehoud van hun middelen genieten. Is de hybrideversie de juiste keuze? Fiscaal ongetwijfeld, maar bij deze prijzen denken we – net als alle liefhebbers van rijplezier – liever niet meer als boekhouders, en dus is de keuze duidelijk: onze voorkeur gaat uit naar de 55 TFSI met 340 pk, voor de extra dynamiek en de grotere kofferruimte. Of de S8, als we helemaal mogen dromen.
- Algemeen comfort
- Technologische verfijning
- Wegligging en rijcomfort
- Multimedia loopt achter op dat van de concurrentie
- Geen 100% elektrische variant
- Weinig vernieuwend, wat banaal design
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!