Deze zomer viert Audi de 25e verjaardag van de TDI-motor. De eerste dieselmotor met die benaming werd namelijk in 1989 onder de motorkap van de toenmalige Audi 100 gemonteerd. Het ging om een drukgevoede 2.5 met vijf cilinders en directe injectie die 120 pk en 265 Nm leverde. Ongeveer wat een goede 1.6-diesel vandaag de dag ontwikkelt dus... Mettertijd heeft zowel Audi als de concurrentie het rendement van de zelfontbrander, die volgens de Duitse prestigeconstructeur nog een mooie toekomst voor zich heeft, immers sterk doen toenemen.
Alle specialisten zijn het er namelijk over eens dat er in de toekomst verschillende aandrijfvormen naast elkaar zullen blijven bestaan. Auto’s met verbrandingsmotor (gevoed door fossiele of alternatieve brandstoffen) zullen de markt delen met hybrides (al dan niet oplaadbaar aan het stopcontact) en elektrische voertuigen, in afwachting van de komst van elektrische voertuigen die gevoed worden door waterstof (via een brandstofcel). Op korte termijn zal de verbrandingsmotor echter het populairst blijven. En volgens Audi zal de evolutie van drukvoedingstechnieken bijdragen tot het verbeteren van het rendement van zowel benzine- als dieselmotoren.