Eerste test / Audi S1
Na de in beperkte oplage gebouwde A1 Quattro pakt Audi uit met de S1, de allereerste supersportieve veelzijdige stadsauto met vierwielaandrijving... zonder productielimiet deze keer.
Na de A1 Quattro in 2012 - waarvan de slechts 333 exemplaren al snel waren uitverkocht - besliste Audi om de S1 te lanceren. In tegenstelling tot die eerste wordt de nieuweling echter samen met de gewone A1 gebouwd, die uitsluitend van de band rolt in de fabriek in het Brusselse Vorst. Wij mochten het ijs en de sneeuw van een uithoek van Zweeds Lapland bestormen met een pakket dat een tweeliter-TFSI paart aan een Quattro-vierwielaandrijving via een Haldex-koppeling - met elektrohydraulisch gestuurde meerschijvenkoppeling. Met vier grote aangedreven wielen op een vrij korte wielbasis, 231 pk en 370 Nm, bijgestaan door een perfect gespreide manuele zesversnellingsbak, gaat sportief rijden verder dan het zoeken naar trekkracht. We maakten er eerder een spel van om te jongleren met de grip, die zo overweldigend is, in die zin dat wanneer één wiel ze verliest, een ander ze onmiddellijk weer overneemt, zonder overgangsmoment.
Op het ijs overweldigt de S1 in een ballet van zuivere in- en tegenstuurbewegingen die gemakkelijk te beheersen zijn. Met de stabiliteitscontrole volledig uitgeschakeld blijven de stuurbewegingen redelijk. In dat geval zul je de elleboogbreedte natuurlijk al snel beperkt vinden wanneer er iemand naast je zit. De zelfsperfunctie van het elektronische differentieel blijft actief en garandeert zo de beheersbaarheid van de auto binnen zijn ruime grenzen. Het stuur is elektrisch bekrachtigd - net als in elke A1 en in de nieuwe Polo - en werd afgesteld om snedig en steeds precies te blijven. In de gedeeltelijk uitgeschakelde Sport-stand laat de stabiliteitscontrole je sneller vooruitgaan, door de stuurcorrecties minder groot te maken. Op voorwaarde natuurlijk dat je het gaspedaal doseert en niet steeds plankgas geeft.
Met een muzikale, bij alle toerentallen volle en toch verfijnde motor, een hoog comfort bij dagelijks gebruik dankzij zijn DirectDrive-ophanging met gestuurde schokdemping en een afwerking op Audiniveau (daarmee is alles gezegd) schuilt in de S1 al het potentieel van een Porsche Cayman 2.7, dat de kleine Audi echter beter kan benutten wanneer het glad is. Voor 56 procent van de prijs van die laatste, bovendien, en met vier echte zitplaatsen...
U kunt de Eerste Test van de Audi S1 nalezen in AutoGids 898 van 2/4/2014.
Tests
Onze tests
De concurrenten
MINI Mini 3d JCW
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands