Het concept
Audi’s voorliefde voor de benaming dateert al uit de Auto Union-jaren. In 1938 won Ewald Kluge op zijn DKW ULD 250-motor de Tourist Trophy. Sindsdien pakt het merk fier uit met de TT-letters op enkele van zijn producten, eerst de NSU Quickly-motor uit 1959, dan de sportieve versie van de NSU Prinz, de 1000 TTS. En natuurlijk in 1998 met de stijlvolle TT coupé en roadster, instant designiconen. Die TT is inmiddels 20 jaar jong en drie generaties ver. De jongste generatie gaat al sinds 2014 mee, dus was de tijd rijp voor een kleine facelift.
Wat er verandert
De TT krijgt het nieuwe single frame radiatorrooster van Audi, dat meer diepte geeft in de overgang van de lichtblokken. Vooral in de TTS komt die nieuwe stijl goed tot zijn recht, met de grotere koelopeningen onderaan de bumpers. De iconische stijl van weleer heeft hij niet meer, maar de TT blijft ook nu nog een sportieve coupé met een heel eigen identiteit. Dat hij – en bij uitbreiding zijn hele segment – niet meer de populariteit van weleer hebben, beseffen ze bij Audi ook wel. Maar de TT kan nog steeds bogen op een trouwe fanbase. Die kan zich onder meer verheugen op de ’S-Line Competition’ afwerking, waarbij je voor een grote, vaste spoiler kan opteren in plaats van het standaard exemplaar dat uit de kofferklep opduikt bij hogere snelheid.
Aan de binnenkant heeft Audi geopteerd voor een verbeterde standaarduitrusting, met drive select, bluetooth-verbinding, multifunctioneel stuur, verwarmde buitenspiegels en automatische regeling van lichten en ruitenwissers. De TTS voegt daar nog de virtual cockpit – de digitale tellers – aan toe, net als adaptieve demping.
Hoe hij rijdt
De TTS blijft vertrouwen op de 2.0 TFSI-motor, bekend uit onder meer de Golf GTI. Door de Euro6d-normen krijgt ook hij een partikelfilter opgeschroefd, die meteen 4 pk wegneemt. Nu, met 306 pk bij 5.400 o/m en 400 Nm (+20 Nm) tussen 2.000 en 5.300 o/m beschikt over ruim voldoende vuurkracht, vooral omdat hij zijn gewicht goed onder controle heeft. De TTS weegt rijklaar, met vierwielaandrijving (standaard) en met enkele opties slechts 1.475 kilogram. In de sprint naar 100 km/h is hij zelfs één tiende sneller geworden: 4,5 seconden.
Cijfers die aangeven dat de TTS sneller is dan je hem zou aangeven. Hij mist de visuele agressiviteit van een RS, maar zijn punch moet weinig onderdoen.
Dat merken we ook op het kleine deeltje van het parcours van de Tourist Trophy op het eiland Man dat voor de gelegenheid is afgesloten. Langs de Mountain Mile, over Brandywell, het hoogste punt van de beroemde race en dan in de afdaling tot aan de bocht van de beroemde Creg Ny Baa pub. Op de motor lopen de topsnelheden op tot boven 300 km/h, wij houden het iets bescheidener. De bochten over de heuvel zijn stuk voor stuk snel, en door de late aansnijpunten op het randje van link. De zeventraps S-Tronic houden we bijna de hele tijd en vierde en zelfs in vijfde. Door het hoge koppel komt hij nooit vermogen te kort, en met de brede en grote 20-duim wielen is er grip genoeg.
Hij blijft een Audi TT, een auto die de voorkeur geeft aan een klinische benadering van de zaken. Maar stuur hem zonder forceren door de bocht, en je zal versteld staan hoe hard hij kan uitaccelereren. Het stuur voelt precies aan, en met de demping in de sportstand laat hij toe om het onderste uit de kan te halen zonder het ESP te zien ingrijpen. Dit is een auto die je vooral met de voortrein stuurt, waarna de achtertrein gedwee volgt. De motor laat zich graag in de toeren jagen.
Op niet-afgesloten delen van het parcours valt het dubbele karakter van de Audi TTS op. In de comfortstand wiegt hij mooi mee op vlak asfalt. Op slechte stukken weg blijken de 20-duim wielen echter te stug. De drive select geeft in combinatie met de adaptieve demping echt andere karakters aan de auto, afhankelijk van het gekozen profiel. Hierdoor is hij ook makkelijk elke dag in te zetten.
Budget & uitrusting
De Belgische prijs is nog niet bekend. Duitsland zal de Audi TTS 54.500 euro kosten, bij ons zal door de hogere BTW de prijs eerder in de buurt van 56.000 euro schommelen. Daarmee blijft hij op het niveau van de pre-facelift TTS. Gezien de verbeterde standaarduitrusting zou de klant zo dus een goede zaak doen. Maar de definitieve prijzen moeten nog worden bevestigd. De eerste leveringen zijn voor dit najaar.
Ons verdict
Anderen zijn speelser, maar de snelheid die de TTS etaleert op dit mystieke en moeilijke parcours toont aan dat Audi de heritage van de beroemde lettercombinatie ernstig neemt. De S heeft daarbovenop het voordeel dat hij relatief anoniem blijft, en met andere dan de 20-duim wielen zelfs best comfortabel voor alledaags gebruik kan zijn. Misschien dat de TTS zo wel de keuze van de echte fijnproever is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!