Het concept
Als tweede voorwielaandrijver van BMW biedt de 2-Reeks Gran Tourer, de verlengde versie van de Active Tourer, een dubbele nieuwigheid: hij is de eerste compacte eenvolumer met zeven plaatsen van de Beierse autobouwer en hij is ook het eerste 'premium' model binnen dit segment. BMW blaakt van het zelfvertrouwen, want het meent een nieuw segment te hebben uitgevonden en ziet daarom geen echte rivalen voor zijn Gran Tourer. Hij moet een nieuwe oplossing bieden voor welstellende gezinnen - al dan niet nieuw-samengesteld - die een Opel Zafira of Renault Scénic niet chic genoeg vinden en een 3-Reeks Touring niet praktisch genoeg.
Wat er verandert
Van aan de motorkap tot aan de B-stijl is hij identiek aan de Active Tourer. Daarna is alles anders. Hij is 21,4 centimeter langer, waarvan 11 centimeter puur voor de wielbasis, en het dak is 53 millimeter hoger. Door die nieuwe maten zijn ook de achterdeuren aangepast, want ze werden gevoelig breder, en uiteraard ook heel de achterpartij: de achteroverhang is langer, de kofferklep staat verticaler, het zijruitje is groter en nieuwe achterlichten omarmen dit visueel zwaardere maar toch nog steeds goed geproportioneerde achterste. Uiteraard kent deze Teutoonse eenvolumer een meer 'busachtig' profiel, of toch in elk geval in vergelijking met de Active Tourer, maar karakterlijnen op de flanken in combinatie met het erg strakke voorste deel verlenen het geheel toch wat dynamiek. De extra centimeters komen vooral het interieur ten goede: 177 liter meer kofferruimte (in vijfzitsopstelling) en tot 395 liter meer wanneer je heel de moduleerbaarheid benut. En hij biedt vooral een derde zitrij als optie (in België). De twee stoeltjes daar zijn in de vloer geïntegreerd en dienen voor volwassenen enkel als noodzitjes. Kleine kinderen houden het er langer vol, temeer omdat ze er recht hebben op een eigen leeslampje, bekerhouder en zelfs bergvak. In vijfzitsopstelling is de koffer 645 liter groot, exact de waarde van een Renault Scénic. De achterbank in drie delen 40/20/40 kan niet worden weggenomen maar kan wel volledig worden weggeklapt (door op een knop te drukken) om zo een enorme laadvloer te vormen.
Hoe rijdt hij?
Zoals elke zichzelf respecterende BMW weet de Gran Tourer, die slechts 75 kilo meer weegt dan de Active Tourer, zijn mannetje te staan. Zijn langere wielbasis biedt meer stabiliteit terwijl hij even levendig blijft op slingerbaantjes, maar in grote lijnen legt de Gran Tourer de lat heel hoog voor een eenvolumer van 4.556 millimeter. Wij konden de 220d met 190 pk testen, die standaard wordt geleverd met xDrive-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat (de driecilinders, die we niet konden testen, hebben recht op een Steptronic met zes verhoudingen), een nog steeds erg overtuigende combinatie ondanks de 1.640 kilo van de auto. De tweede motor die we probeerden, de 220i als gewone voorwielaandrijver, is de enige benzineviercilinder die op dit moment verkrijgbaar is (geen 225i zoals in de Active Tourer), maar krijgt binnenkort het gezelschap van de 218i. In vergelijking met de 220d xDrive verliest de 220i 110 kilo, wat hem een snediger rijgedrag geeft, een indruk die nog wordt versterkt door het wilde karakter van de motor, die verzot is op de rode lijn. Het is alleen jammer dat het Belgische fiscale systeem de 220i zo benadeelt in Brussel en Wallonië. Het chassis van de Gran Tourer bereikt zijn verzadigingspunt pas bij snelheden die op de openbare weg ver boven het redelijke liggen. Het comfort blijft stug maar aangenaam en de Gran Tourer lijkt wat meer verfijnd op opeenvolgende oneffenheden als gevolg van zijn langere wielbasis en de herijkte ophanging, die twee extra passagiers moet kunnen dragen.
Budget/uitrusting
In vergelijking met een 2-Reeks Active Tourer bedraagt de meerprijs 1.350 tot 1.650 euro. De instapversie 218i zal bij ons (vanaf juni 2015) bij 29.450 euro beginnen. Topversie is voorlopig de 220d xDrive A, voor 37.800 euro. Interessante tarieven, al zal de optiecatalogus van BMW de rekening al snel laten toenemen met 20 à 30 procent als je niet oplet. De standaarduitrusting is niet erg uitgebreid, maar omvat wel een manuele airco, Bluetooth, regensensoren, de iDrive-draaiknop en een 6,5 duim scherm, maar ook de dynamische regeling (Sport, Comfort, Eco Pro). In de optielijst heeft BMW aan zowat alles gedacht om uw verlangens in te vullen op het vlak van sportiviteit of technologie. Vier complementaire versies verfijnen zijn persoonlijkheid nog: Advantage, Sport, Luxury en M Sport. Voor de Gran Tourer heeft BMW nog een extra inspanning gedaan op praktisch vlak en voor de bergvakken en de moduleerbaarheid, met bijvoorbeeld een achterbank in drie delen (40/20/40) die kan worden neergeklapt en waarvan de rugleuning verstelbaar is. Hij heeft geen hoedenplank meer die omhoog scharniert met de kofferklep, maar wel een rolscherm dat kan worden opgeborgen in een speciaal daarvoor gemaakt bergvak in de koffervloer. Dat is niet zozeer vernieuwend maar wel duivels slim. Ten slotte is er nog een uitgebreide catalogus met praktische en/of vrijetijdsopties die de veelzijdigheid en de praktische kant van de Gran Tourer versterken.
De concurrentie
We denken uiteraard aan de Mercedes B-Klasse, die weliswaar premium is maar die op dit moment slechts vijf plaatsen biedt. De meer realistische rivalen moeten we dus zoeken bij de massaconstructeurs, met de kliek Renault Scénic, Opel Zafira en eventueel Ford Grand C-Max, maar ook en vooral de nieuwe Volkswagen Touran. Deze straffe referenties behouden uiteraard hun prijsvoordeel, maar mogen zich wel zorgen maken over de Gran Tourer, die het prestige van zijn merk uitspeelt om papa's en mama's te charmeren die gehecht zijn aan hun standing.
Ons verdict
Meer plaatsen betekent meer mogelijkheden. En dus meer nut in de ogen van gezinnen, vooral de kroostrijke, die de duidelijke doelgroep zijn van de 2-Reeks Gran Tourer. Gezien het bescheiden prijsverschil zou het cliënteel grotendeels de Gran Tourer boven de Active Tourer moeten verkiezen. En ook de 3-Reeks Touring mag zich bedreigd voelen.
TECHNISCHE FICHE - BMW 2-Reeks Gran Tourer 220d xDrive (A)
Motor: 4-cilinderdiesel met turbo, 1995 cc
Vermogen: 190 pk bij 4.000 o/m
Koppel: 400 Nm bij 1.750 o/m
0-100 km/h: 7,6 s
Topsnelheid: 218 km/h
Normverbruik: 5,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 128 g/km
Basisprijs: 37.800
In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks