Het concept
De nog hagelnieuwe BMW 3 Reeks heeft natuurlijk recht op een praktische Touring-variant. De concurrentie, en dan met name de Audi A4 en Mercedes C-Klasse, hebben immers ook een break in het gamma zitten. De G21 BMW 3 Touring probeert wat praktischer en comfortabeler te zijn dan zijn voorganger, zonder te moeten inboeten op rijdynamiek. Een balans die op papier wel moet uitkomen op een compromis.
Wat er verandert
De 3 Reeks, en dus ook de Touring, is een stuk gegroeid tegenover de vorige generatie. We noteren een toename van 76, 16 en 8 mm in respectievelijk de lengte, breedte en hoogte. Die toename zit hem in de interieurruimte voor de passagiers, maar niet zozeer in de koffer: die groeit maar met 5 en 10 liter met de achterbank omhoog en omlaag. De bagageruimte is wel gemakkelijker te vullen dankzij de 125 mm bredere laadopening.
De groeispurt van de 3 Reeks Touring betekent echter niet dat het gewicht meegroeit, dankzij lichtere materialen heeft BMW gemiddeld 10 kilo kunnen besparen vergeleken met de F31. Wat niet wegneemt dat de Touring nog steeds 130 kilo zwaarder is dan de berline. Het extra plaatwerk en de standaard elektrische achterklep zullen daar verantwoordelijk voor zijn. Dat is niet ideaal voor de dynamiek, maar BMW is trots op de perfecte 50/50-gewichtsverhouding op de voor- en achteras van de 3 Touring.
Het gamma van de 3 Reeks Touring bestaat in de eerste maanden uit 6 motorisaties: 3 benzinemotoren (320i, 330i en M340i) en 3 dieselmotoren (318d, 320d, 330d). De 318d en 320d zijn te bestellen met een manuele zesbak, alle andere varianten hebben standaard recht op de 8-traps Steptronic-automaat. Volgend jaar volgt de plug-in hybride 330e. Wij konden rijden met de krachtigste diesel, de 330d xDrive met 265 pk en 580 Nm.
Hoe hij rijdt
De 3 Reeks Touring is comfortabeler geworden, maar je merkt tegelijk dat BMW een dosis scherpte heeft willen behouden. De zetels zijn daardoor iets te stevig, en de demping is ook niet zo zacht als bij de Audi A4. Daar staat wel een goed stuurgevoel en een grote dosis vertrouwen tegenover, net als bij de 3 Reeks berline. Je voelt echter wel dat de Touring wat groter en zwaarder is.
Waar we helemaal geen kritiek op hebben, dat is de motor. De 3 liter-zes-in-lijn diesel van BMW blijft een sublieme motor: beresterk, maar bij normaal gebruik ook best zuinig. Een verbruik van om en bij de 6 l/100 km is mogelijk zonder al te veel moeite. Hij stuwt de 3 Reeks Touring in slechts 5,4 seconden naar de 100 km/u, en dat met een souplesse die je maar weinig zal terugvinden elders. Staat het budget het toe, kunnen we deze motor dan ook zeker aanbevelen.
Over het budget gesproken: de optielijst staat toe om de auto, en de factuur, flink te spekken. We kregen geen prijslijst mee van ons testmodel (het ging dan ook om een Duitse wagen), maar een blik op de configurator doet vermoeden dat de flink aangeklede 330d xDrive Touring een kleine 80.000 euro moet hebben gekost. Prijzen die niet zo heel lang geleden nog in een hogere klasse thuishoorden.
Ons verdict
Je kan de nieuwe BMW 3 Reeks Touring onmogelijk verwijten dat het een slechte auto is. Hij is comfortabel, luxueus en best dynamisch voor een break. En ook zijn design vinden we beter gelukt dan bij de berline. Hij is echter net niet dynamisch genoeg om veel plezier mee te beleven, en niet zo praktisch als de concurrentie. Ga je voor rijplezier, neem dan toch de berline. Wil je een auto die de balans maakt, dan is de Touring een goede keuze. En al zeker als 330d.
- Beresterke motor
- Luxueus
- Dynamisch voor een break
- Niet zo leuk als de berline
- Duur
- Minder ruim dan concurrentie
In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!