Eerste test / BMW 760 Li
De BMW 7-Reeks valt dankzij een minder controversieel design weer in de gratie bij het grote publiek. Waarom de V12-versie, de 760Li dan nog uitstellen?
De nieuwe BMW 760Li (die hier wordt voorgesteld in zijn lange versie) heeft er een erezaak van gemaakt om even snel te accelereren als zijn grote rivaal, de Mercedes S 600, door - alsof het een toevalligheid was - naar 100 km/h te snellen in 4,6 seconden. Om op die oefening gelijkspel te kunnen spelen, is de V12 ook overgestapt op een systeem van dubbele drukvoeding (2 parallelle turbo's, één per cilinderrij). Hij doet daarentegen wel beter door modernere oplossingen te kiezen voor de injectie (direct) en de automatische versnellingsbak (met acht trappen, tegenover vijf voor de berline met de ster). Dankzij de combinatie van deze drie technieken maximaliseert de nieuwe vaandeldrager van BMW zijn prestaties en zijn thermodynamische rendement. In verhouding met de oude, atmosferische 760i, is het vermogen gestegen met 22 procent (tot 544 pk), terwijl het koppel is toegenomen met 25 procent (tot 750 Nm) maar het verbruik wel met 5 procent is gedaald.
De nieuwe BMW 7-Reeks lijkt nauwelijks last te hebben van de economische crisis. Het is dus een ideaal moment om de topversie met hoogtechnologische V12 en achttrapsautomaat te lanceren, kwestie van Mercedes te laten voelen dat de strijd nog lang niet beslecht is.
U kunt de Eerste Test van de BMW 760 Li nalezen in AutoGids 777 van 5/8/2009.
In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands