Stel, je bent een Duitse premiumconstructeur en je wilt zoveel mogelijk marktniches dekken. Met een waterval aan nieuwe modellen en een eigen sportwagenafdeling (RS bij Audi, M bij BMW en AMG bij Mercedes) moet dat aardig lukken. Toch zijn er nog onafhankelijke tuners die een eigen, verschillend aanbod brengen: bij Audi heten ze (onder meer) Abt, bij Mercedes Brabus en bij BMW… Alpina. De twee laatste mogen zich zelfs officieel als constructeur onderscheiden van de andere tuners die in dezelfde vijver willen vissen.
Wat is dan hun strategie? Het ligt voor de hand dat ze iets anders willen/moeten bieden dan de ‘huistuners’ van het merk in kwestie. Bij Abt trekt men resoluut de sportieve kaart, terwijl Brabus mikt op het zeer rijke, exuberante of exclusieve marktsegment dat vooral populair is op de zogenoemde groeimarkten. Alpina van zijn kant wil zo’n beetje de ‘understatementexclusiviteit’ van BMW verpersoonlijken. Al meer dan vijftig jaar bieden stichter Burkard Bovensiepen en zijn opvolgers Alpina-afgeleiden aan van BMW’s. Het begon met dubbelecarburatorkits voor de toenmalige BMW 1500 en mondde, mede via de nodige successen in de autosport, uit in zeer eigenzinnige automobielen op basis van BMW-modellen, die hun plaats hebben veroverd op de (beperkte) markt van exclusieve automobielen.
Allereerst buigen we ons over de Alpina die gebaseerd is op de BMW 335i op benzine (verder in dit nummer volgen twee dieselmodellen). Die wordt uiteraard aangedreven door de drukgevoede drieliter die je ook in de gewone BMW-modellen terugvindt, maar hier werd hij nog een beetje ‘opgekieteld’. Deze B3 Bi-Turbo is zowel te krijgen in berline- als in breaklivrei (ook hier Touring geheten), terwijl de coupéversie naar analogie van de nieuwe nomenclatuur bij BMW voortaan door het leven gaat als B4. Een Alpina B3 Gran Turismo is voorlopig nog niet gepland, maar wat niet is, kan nog komen... Misschien zal Alpina echter eerder een 4-Reeks Gran Coupé verkiezen om aan te sleutelen.
Stel, je bent een Duitse premiumconstructeur en je wilt zoveel mogelijk marktniches dekken. Met een waterval aan nieuwe modellen en een eigen sportwagenafdeling (RS bij Audi, M bij BMW en AMG bij Mercedes) moet dat aardig lukken. Toch zijn er nog onafhankelijke tuners die een eigen, verschillend aanbod brengen: bij Audi heten ze (onder meer) Abt, bij Mercedes Brabus en bij BMW… Alpina. De twee laatste mogen zich zelfs officieel als constructeur onderscheiden van de andere tuners die in dezelfde vijver willen vissen.
Wat is dan hun strategie? Het ligt voor de hand dat ze iets anders willen/moeten bieden dan de ‘huistuners’ van het merk in kwestie. Bij Abt trekt men resoluut de sportieve kaart, terwijl Brabus mikt op het zeer rijke, exuberante of exclusieve marktsegment dat vooral populair is op de zogenoemde groeimarkten. Alpina van zijn kant wil zo’n beetje de ‘understatementexclusiviteit’ van BMW verpersoonlijken. Al meer dan vijftig jaar bieden stichter Burkard Bovensiepen en zijn opvolgers Alpina-afgeleiden aan van BMW’s. Het begon met dubbelecarburatorkits voor de toenmalige BMW 1500 en mondde, mede via de nodige successen in de autosport, uit in zeer eigenzinnige automobielen op basis van BMW-modellen, die hun plaats hebben veroverd op de (beperkte) markt van exclusieve automobielen.
Allereerst buigen we ons over de Alpina die gebaseerd is op de BMW 335i op benzine (verder in dit nummer volgen twee dieselmodellen). Die wordt uiteraard aangedreven door de drukgevoede drieliter die je ook in de gewone BMW-modellen terugvindt, maar hier werd hij nog een beetje ‘opgekieteld’. Deze B3 Bi-Turbo is zowel te krijgen in berline- als in breaklivrei (ook hier Touring geheten), terwijl de coupéversie naar analogie van de nieuwe nomenclatuur bij BMW voortaan door het leven gaat als B4. Een Alpina B3 Gran Turismo is voorlopig nog niet gepland, maar wat niet is, kan nog komen... Misschien zal Alpina echter eerder een 4-Reeks Gran Coupé verkiezen om aan te sleutelen.
In dit artikel : BMW Alpina, BMW Alpina B3