Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X4 M40i : Met de M van meer

Geschreven door Tony Verhelle op

BMW heeft een aantal jaren terug de zogenoemde ‘Sports Activity Coupe’ uitgevonden met de X6 en deed dat later nog eens over met de X4. Die krijgt nu een aandrijfgeheel die naam waardig...

Prijs
NB

De sportieve M-afdeling van BMW wordt almaar groter en gezien de aangerekende prijzen uiteraard ook financieel belangrijker. Het afgelopen jaar werden zo niet alleen 34.500 echte M-versies van modellen verkocht, maar werden daarnaast nog eens 27.900 M Performance-afgeleides aan de man gebracht. Die laatste uitrustingsafdeling werd in 2012 opgestart en neemt doorgaans de topversies van het gewone modellengamma voor haar rekening. Zo hadden we al een M135i of M235i, maar ook de M50d bij de diesels, om maar een paar voorbeelden te noemen. Nu moet dat beleid ook het topmodel leveren in de recent ontwikkelde middenklasse-SUV-coupé X4, waarvan BMW de exemplaren niet snel genoeg kan blijven aanslepen. Hoog tijd dus om daar nog een model aan toe te voegen waarvan de winst per geproduceerde auto nog wat hoger ligt.

Je krijgt natuurlijk ook een en ander in de plaats voor je geld. De voor de M2 ontwikkelde zescilinder-in-lijn met twinscrollturbo wordt hier namelijk ook onder de motorkap gelepeld, zij het in een iets gewijzigde versie, die ‘maar’ 360 pk levert en het houdt bij 465 Nm koppel (zonder overboost). Deze potente krachtbron is standaard gekoppeld aan de bekende ZF- achttrapsautomaat, die voor deze M Performance-versie zoals gewoonlijk een sportiviteitskuur heeft ondergaan wat de sturing betreft. Al dat vermogen en koppel wordt permanent op de vier wielen doorgegeven, maar dan wel met de nadruk op de achterwielen, zoals het een sportief ingestelde 4x4 past. 

Het onderstel werd eveneens aangepast, met andere afstellingen en standaard gestuurde schokdempers. De stuurinrichting heeft een variabele bekrachtiging, voor een sportiever gevoel, en de remmen (geventileerde schijven rondom) werden groter vooraan. Standaard rijdt de auto op negentienduimers met Michelin Primacy-banden, maar als optie kun je kiezen voor twintigduimers met daarop Michelin Pilot Super Sport-rubber in de maten 245/40 vooraan en 275/35 achteraan. Aldus voorzien haalt de auto een (begrensde) top van 250 km/h en trekt hij in 4,9 seconden op tot 100 km/h. Zijn gemiddelde normverbruik bedraagt 8,6 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 199 g/km.

  • Rijplezier
  • Looks voor de liefhebber
  • Redelijk ruim
  • Niet goedkoop
  • Verbruik bij sportieve rijstijl
  • Koetswerkconcept tweeslachtig

In dit artikel : BMW, BMW X4

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker