Eerste test / Citroën C4
Om het tweede deel van zijn carrière in te zetten krijgt de Citroën C4 een lichte facelift, met onder andere een nieuwe 1.6-benzinemotor, die tegelijk levendiger en zuiniger is.
Na een carrière van vier jaar moet de restylingoperatie een tweede adem geven aan de drie- en de vijfdeursversies. De meest zichtbare ingreep heeft betrekking op de neus.
Veel ingrijpender zijn de motorische veranderingen. De 1.6 en 2.0 op benzine worden namelijk vervangen door een 1,6-liter van de nieuwe generatie. In zijn atmosferische versie beschikt deze volledig aluminium 1.6 VTi (voor Variable valve lift and Timing Injection) over een variabele timing voor de distributie (zowel op de in- als op de uitlaat), naast een continu variabele lifthoogte voor de inlaat. Omdat negentig procent van het koppel steeds ter beschikking staat tussen 2.500 en 5.750 o/m, is ook de soepelheid verbeterd.
De opfrisbeurt van de C4 laat goedkope verleidingstrucs links liggen en bevoordeelt vooral de motorische kant. De nieuwe 1.6 met 120 pk biedt de C4 meer levenslust, terwijl hij minder verbruikt dan zijn voorganger. We durven al te dromen van een sportversie om de kwaliteiten van het platform eer aan te doen en het overwicht van de C4 in het WRCkampioenschap te verzilveren.
U kunt de Eerste Test van de Citroën C4 nalezen in AutoGids 756 van 15/10/2008.
In dit artikel : Citroën
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Citroën C5 Aircross 1.6 Plug-in Hybrid 225 e-EAT8 Bus. GPS (2022)
-
Algemene tevredenheid : 5.5/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen
-
Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech 130 S&S MAN6 Feel (2021)
-
Algemene tevredenheid : 6/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 82 MAN Live (2019)
-
Algemene tevredenheid : 15.33/20
- Beoordeling eigenaar
- De 3 beoordelingen tonen