Op het uitdagende testtraject in de Alpes- Maritimes ten noorden van Nice wist de klassieke 'stalen' ophanging van de DS5 ons in ieder geval helemaal te overtuigen met een mooi compromis tussen rijcomfort en dynamisme. Hij laat nooit voelen dat zijn onderstel wat hoger staat dan bij een klassieke berline en weet hij zijn koetswerk in alle omstandigheden perfect onder controle te houden, ook bij steviger bochten werk. Sturen doet de DS5 trouwens ook behoorlijk strak en de elektrohydraulische stuurbekrachtiging biedt voldoende feedback. Qua rijcomfort zijn alleen kleine wegoneffenheden voelbaar.
Eerst mochten we de HDi 160 over enkele Monte-Carlo-cols sturen. Onze testversie was uitgerust met de klassieke zestrapsautomaat, die een bijzonder goed koppel bleek te vormen met de tweeliter-dieselmotor. De 40 pk sterkere THP 200 doet het met 65 Nm minder. Toch heeft ook hij voldoende power om een stevige dosis rijplezier te garanderen. Mede dankzij het toffe sportieve motorgeluid en de manuele zesversnellingsbak, die een perfecte spreiding leek te vertonen, maar misschien net iets strakker had mogen schakelen.
Na de wat ontgoochelende DS4 sluit de DS5 weer naadloos aan bij de dynamiek van de DS3, die vriend en vijand verraste met zijn sportieve look en zijn strakke rijgedrag. De grootste van het DS-gamma, die 25 centimeter korter is dan de C5, staat op het platform van de C4 Picasso, maar dan met aanzienlijk bredere sporen. Zijn klassieke onderstel (dus zonder hydropneumatische ophanging) staat garant voor een mooi compromis tussen rijcomfort en wegligging, dat vooral op een biljartvlak bochtentraject helemaal tot zijn recht komt. Perfect in lijn met zijn stijlvolle en dynamische uiterlijk... én met de DS-filosofie.
U kunt de Eerste Test van de Citroën DS5 nalezen in AutoGids 837 van 23/11/2011.
In dit artikel : Citroën, Citroën DS 5