Eerste test / Dacia Duster 4x4
Na de introductie van de tweewielaangedreven versie van Dacia's compacte softroader, de Duster, konden we ook even kennismaken met de vierwielaangedreven uitvoering, die nóg veelzijdiger is.
Het overbrengingssysteem werd van de Nissan Murano geleend en kreeg een nieuwe, manuele zesbak met een uiterst korte eerste versnelling. Het systeem wordt bediend door een draaiknop op de console. Daarmee kun je kiezen uit de automatische modus (waarbij de techniek alle werk doet afhankelijk van de grip van de verschillende wielen), de lock-modus (waarbij je het systeem in vierwielaandrijving blokkeert voor moeilijke passages) of de 2WD-modus (waarbij je de transmissie vergrendelt in de voorwielaangedreven stand om zo weinig mogelijk te verbruiken door de wrijvingsverliezen te beperken). We konden even kennismaken met de 4x4- versie in combinatie met de dieselmotor van 110 pk op moeilijk terrein en waren onder de indruk. Uiteraard is dit geen echte terreinwagen, maar een bodemvrijheid van 21 centimeter en interessante op- en afrijhoeken van respectievelijk 30 en 36 graden maken dat deze Duster op geaccidenteerd terrein zeker geen belachelijk figuur slaat.
Deze 4x4-versie is perfect geschikt voor iemand die een manusje-van-alles in huis wil halen, maar er geen fortuin voor wil betalen. De minst dure Duster 4x4 (met benzinemotor) kost 13.900 euro, voor de duurste, met turbodiesel en in Lauréate-uitvoering, moet je 17.600 euro neertellen. Eens te meer onklopbare prijzen voor wat je krijgt.
U kunt de Eerste Test van de Dacia Duster 4x4 nalezen in autogids 800 van 23/6/2010.
In dit artikel : Dacia, Dacia Duster
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands