Het concept
De allereerste Suzuki Baleno werd verkocht van 1995 tot 2002. Toen ging het om een middenklasser uit het C-segment die uitgebracht werd als vierdeurs, vijfdeurs en break. De Baleno kende een mooi commercieel succes, maar kreeg toch geen opvolger.
Vandaag introduceert Suzuki de naam Baleno opnieuw, maar deze keer verwijst die naar een stadsauto uit het B-segment. Op het eerste zicht lijkt de Baleno zich te richten tot de doelgroep van de Swift die zich al in deze categorie bevindt. In werkelijkheid werd de Baleno oorspronkelijk ontwikkeld voor India, waar de autofiscaliteit geregeld wordt door het formaat van auto’s. Daarom is de Baleno niet langer dan vier meter, maar dat is toch 14 centimeter langer dan de Swift en dat komt het laadvolume ten goede: 350 liter ten opzichte van 211 liter voor de Swift.
- Krachtige en elastische 1.0-turbo
- Goed gespreide vijfversnellingsbak
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Materiaalkeuze
- Onnauwkeurige versnellingsbakbediening
- Efficiëntie hybridesysteem
Wat verandert er?
De Baleno introduceert de eerste drukgevoede driecilinder op benzine van Suzuki: de 1.0 BoosterJet (111 pk, 170 Nm). Deze motor wordt standaard gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak en verbruikt volgens de gemengde cyclus 4,5 l/100 kilometer, goed voor een CO2-normuitstoot van 103 g/km. De Baleno neemt echter ook de bekende 1.2 (90 pk) van de Swift over. En die kan gekozen worden met een manuele vijfversnellingsbak of een CVT-automaat. Er bestaat ook een hybrideversie. De 1.2 wordt dan ondersteund door een elektromotor (2,3 kW, 50 Nm) die gevoed wordt door een lithium-ionbatterij. Het volledige systeem weegt slechts 6,2 kilo… maar weegt dan ook niet zwaar door in het terugdringen van het verbruik. Met 4,0 l/100 km en 93 g/km bedraagt de besparing namelijk slechts 0,3 l/100 km en 5 g/km.
Hoe rijdt hij?
Suzuki maakte de Baleno heel licht (maximum 950 kilo). Daardoor heeft de 1.0-turbo geen enkele moeite om de Baleno krachtig vooruit te laten gaan. Het mooie ronde karakter maakt het ook mogelijk om te hernemen van bij de laagste toerentallen zonder systematisch te moeten terugschakelen. De auto trekt zonder morren op met het typische geluid van zijn driecilindermotor.
De hybride 1.2 SHVS is discreter. De ondersteuning van de elektromotor gaat helemaal onopgemerkt. Let wel, de verbrandingsmotor moet op ideale werkingstemperatuur komen vooraleer het hybridesysteem in werking kan treden; dit duurt ongeveer 5 kilometer en de batterij moet voor de helft opgeladen zijn. Is de batterij minder opgeladen, dan wordt de elektromotor uitgeschakeld, maar de stop-startfunctie die aan het systeem gekoppeld is, blijft wel werken.
Budget/uitrusting
Tot hiertoe heeft Suzuki nog geen prijs meegedeeld voor zijn nieuwe Baleno. Het dilemma bestaat erin dat de Baleno zich binnen het gamma net boven de Swift positioneert en logischerwijs dus meer zou moeten kosten, maar niet veel meer, want hij moet kunnen blijven concurreren met de toppers van het segment.
Ook de verschillende uitrustingsniveaus zijn nog niet bekend. Maar als we kijken naar de uitrusting van de twee exemplaren die we hebben uitgeprobeerd, dan weten we dat Suzuki het met de Baleno hogerop zoekt, wat onder andere blijkt uit de stoelverwarming, het lederen stuur, de automatische airco en het multimedia- en navigatiesysteem.
De concurrenten
Met zijn lengte van 4 meter sluit de Baleno aan bij de kleinere veelzijdige stadsauto’s. Hij heeft echter wel een uitstekende verhouding buitenmaten-binnenruimte. Hij deinst er dan ook niet voor terug te concurreren met de toppers van het segment, namelijk de Ford Fiesta, de Peugeot 208 en de Skoda Fabia.
Ons verdict
Hoewel de Baleno zich binnen hetzelfde segment beweegt als de Swift, onderscheidt hij zich door een veel ruimer interieur en een weggedrag dat meer gericht is op comfort.
In dit artikel : Suzuki, Suzuki Baleno
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!