Het concept
De komende maanden zullen elektrische auto’s als paddenstoelen uit de grond rijzen. De reden daarvoor is dat tegen 2025 en daarna tegen 2030 steeds strengere CO2-normen worden opgelegd door de Europese Commissie, waarbij de uitstoot moet dalen met respectievelijk 15 en 37,5 procent in vergelijking met de gemiddelde WLTP-uitstoot die op 1 januari 2021 wordt vastgesteld. In die context is het niet verrassend dat de verbrandingsmotor terrein begint te verliezen (AMG wil zelfs de V8 in de C-Klasse vervangen door een viercilinder) terwijl plug-inhybrides en elektrische modellen aan populariteit winnen.
Dat is onder meer het geval bij DS, dat de 3 Crossback E-Tense lanceert en over een kleine maand de 7 Crossback PHEV. Om heel eerlijk te zijn hebben we ze nauwelijks zien aankomen. PSA heeft namelijk heel snel gewerkt, vooral dan voor de zuiver elektrische 3 Crossback.
Wat er verandert
Meer dan ooit speelt de DS 3 Crossback E-Tense de kaart van de redelijkheid. Enerzijds door zijn formaat en zijn segment, want het gaat heel goed met de kleine SUV’s, en anderzijds door zijn batterij, die rationeel blijft. Zijn totale opslagcapaciteit bedraagt 50 kWh (waarvan zo’n 46 kWh bruikbaar is), verdeeld over 18 modules van 12 cellen (van de Chinese leverancier CATL). Het pack is onder de voor- en achterstoelen ondergebracht zodat de voetenruimte en de koffer niet worden aangetast, want die laatste is identiek (350 liter) aan die van de 3 Crossback met verbrandingsmotor. Knap werk. Oké, de binnenruimte achterin is sowieso niet het sterkste punt van deze kleine SUV, maar als tweede auto voor korte en middellange verplaatsingen is meer niet nodig.
Met 50 kWh belooft de DS een rijbereik van 320 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Dat is niet slecht, en DS is niet van plan om een grotere batterij te gaan aanbieden. Een kilometer rijbereik komt in een elektrische auto namelijk overeen met een extra kilo aan batterij. Om de veelzijdigheid van zijn Crossback te garanderen investeert DS liever in laadtechnologie, die hier behoorlijk snel is. De auto heeft namelijk standaard twee interne laders, de ene voor wisselstroom van 7,4 kW en de andere voor gelijkstroom van 100 kW. In dat laatste geval kan hij dankzij het piekvermogen (dat realistisch is aangezien het pack 250 ampère haalt) 80 procent rijbereik (of 250 WLTP-kilometers) laden in 30 minuten. Dat is ongeveer de tijd die je nodig hebt voor een koffie en om de benen wat te strekken. Voor een meerprijs gaat DS nog verder door een wisselstroomlader van 11 kW in te bouwen (in plaats van 7,4 kW), waardoor je de laadtijd kunt optimaliseren aan de meeste publieke laadpalen of thuis, voor wie daar driefasestroom heeft.
- Lees ook onze test over de Hyundai Kona EV
Net zoals de Peugeot e-208 met dezelfde technologie varieert het vermogen van de elektromotor (van Continental) afhankelijk van de gekozen rijmodus. De Sport-stand is de enige die 136 pk (100 kW) vrijmaakt, terwijl de normale stand goed is voor 110 pk (80 kW) en de Eco-stand voor 80 pk (60 kW), om het rijbereik te optimaliseren. De prestaties zijn in het algemeen correct, met een beloofde sprint van 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden.
Hoe hij rijdt
Met een koppel dat vanaf 0 o/m beschikbaar is heeft de DS 3 Crossback geen last van zijn ingeperkte vermogen in de modi Normal of Eco. Buiten de stadswallen laat het verschil in vermogen zich echter wel voelen. Het geheel blijkt echter coherent, in die zin dat hij nooit in excessen vervalt. Het bewijs: koppelreacties in het stuur of situaties waarbij het stuur ‘bevriest’ onder zware belasting, zijn veel minder uitgesproken dan bij sommige rivalen.
Een ander positief punt is het perfect natuurlijke remgevoel, ondanks een regeneratiefunctie wanneer je het ‘gaspedaal’ loslaat. Deze functie haalt een vermogen tot 50 kW dankzij de Brake-modus die kan worden ingeschakeld door een specifieke knop naar achteren te trekken. Die werking is ongetwijfeld wat te beperkt en we hadden liever gezien dat DS deze functie in meerdere trappen zou aanbieden met hendels aan het stuur, of zoals in de Porsche Taycan met een knop op het stuurwiel. Op die manier is het eenvoudiger en efficiënter om de energierecuperatiefunctie aan elk soort weg aan te passen. Nu overheerst een soort aan-uitgevoel.
Qua rijgedrag overtuigt deze DS 3 Crossback E-Tense. En ook qua comfort, want hij is volledig bevrijd van het lawaai en de trillingen van een verbrandingsmotor, wat de rijbeleving meer zen maakt. En ook stil, door de bijzonder verzorgde demping van alle andere geluidsbronnen.
Budget
Met een prijskaartje van 37.700 euro voor de basisversie is de DS 3 Crossback beslist geen koopje, maar hij onderscheidt zich van de concurrentie met een apart design en een chique afwerking. Het komt er echter op aan verder te kijken dan alleen de catalogusprijs, en rekening te houden met de TCO of total cost of ownership. Zo is deze elektrische versie met de huidige elektriciteitsprijs 10 tot 15 procent interessanter, want hij verbruikt bovendien geen olie of filters en verslijt zijn remmen ook minder. Ten slotte zal zijn restwaarde met de jaren stijgen, want de markt staat steeds meer open voor elektrische auto’s.
- Lees ook Mini Cooper SE: tot 270 km ver
Ons verdict
Met de 3 Crossback E-Tense heeft DS een coherent product op de markt gebracht zonder excessen of karikaturale trekken. De keuze voor een redelijk accupakket maakt dat deze SUV een mooie synthese vormt, temeer omdat hij kan rekenen op voldoende snelle laadvermogens om de typische nadelen van elektrische auto’s te beperken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!