Voor de lancering van de tweede generatie van de Juke had Nissan gekozen voor een op zijn zachtst gezegd beperkt motoraanbod. Mikkend op het hart van het segment hield de Japanse constructeur het namelijk bij één enkele drukgevoede eenliter-driecilinder op benzine met een vermogen van 114 pk. Met als enige keuzemogelijkheid voor klanten om die te koppelen aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen of aan een zevenbak met dubbele koppeling. Met deze nieuwe Juke Hybrid biedt Nissan nu ook een geëlektrificeerde variant van zijn kleine SUV aan.
Hoewel Nissan de mogelijkheid bestudeerde om zijn Japanse e-Power-technologie (elektromotor met range extender) te gebruiken zoals in de Qashqai, viel de keuze voor de elektrificatie van de Juke uiteindelijk op de E-Tech Hybrid-oplossing die werd geïntroduceerd door Renault. Die aandrijflijn wordt beschouwd als ‘responsiever’ en beter aangepast aan de dynamische verwachtingen van Europese bestuurders in dit segment. De Juke, die al het CMF-B-platform van de Alliantie Renault-Nissan deelde met de Renault Captur, gebruikt in zijn Hybrid-versie nu dus ook de aandrijflijn van zijn neef. De plug-invariant van de Captur is echter niet gepland in de Nissan-catalogus.
Koetswerk en afmetingen
Om de efficiëntie te maximaliseren heeft Nissan voor de gelegenheid de aerodynamica herwerkt in de windtunnel. Dat is ook goed nieuws voor de klassieke benzineversies, want de nieuwe spoiler, bumper en achteraskuip die voor de hybrideversie zijn ontworpen, worden vanaf 2023 op alle Jukes geïntroduceerd. Net als het nieuwe Nissan-logo trouwens.
Het enige dat exclusief blijf voor de Nissan Juke Hybrid is de nieuwe grille met een actief rooster aan de onderkant om de luchtstroom automatisch aan te passen aan de koelbehoeften. Als gevolg hiervan daalt de Cx van 0,36 tot 0,32.
>> Lengte: 4210 mm - breedte: 1808 mm - hoogte: 1593 mm
Interieur en kofferruimte
De transplantatie van de componenten van de hybride aandrijflijn, gaat niet ten koste van de binnenruimte van de Nissan Juke (die aanzienlijk verbeterd is ten opzichte van de eerste Juke), maar vermindert de bagageruimte wel een beetje. Wegens plaatsgebrek onder de motorkap moest de 12-voltbatterij onder de dubbele bodem van de bagageruimte worden geplaatst. Ook de lithium-ionbatterij voor het hoogspanningscircuit werd daar ondergebracht.
Hierdoor vermindert het totale beschikbare volume met 68 liter, van 422 liter in de benzineversie tot 354 liter voor de Nissan Juke Hybrid. In de praktijk blijft de laadruimte echter goed bruikbaar, met een nagenoeg vlakke vloer en neerklapbare achterbank. Het maximumvolume is gedaald van 1.305 tot 1.237 liter en het sleepvermogen werd verlaagd van 1.250 naar 750 kilo.
Binnenin zijn de wijzigingen al even discreet als aan de buitenkant. Wel is er een nieuw informatiedisplay met onder meer het oplaadniveau van de accu en een weergave van de werking van de aandrijflijn. Naast de EV-knop die de Nissan Juke Hybrid desgewenst in de elektrische modus laat rijden in woonwijken of parkings, is er ook een "e-Pedal"-schakelaar. Net als in de 100% elektrische Leaf wordt in die modus maximaal energie gerecupereerd tijdens het remmen.
Maar in dit geval zullen de fans van één-pedaal-rijden op hun honger blijven. De vertraging die wordt geboden door het koppel elektromotor/hoogspanningsbatterij, bedraagt hier maximaal 0,15 g, tegenover 0,2 g in de Leaf. Wat in de praktijk nog steeds een vrij natuurlijke vertraging is. Merk ook op dat Nissan naar aanleiding van feedback van klanten heeft besloten om het voertuig niet langer volledig tot stilstand te brengen met de e-Pedal-functie. In plaats van te stoppen blijft de Nissan Juke Hybrid stapvoets rijden met een snelheid van ongeveer 5 km/u.
Specificaties en prestaties
De aandrijflijn van de Nissan Juke Hybrid bestaat uit een 94 pk sterke 1,6 liter-benzinemotor die ontworpen is om zo efficiënt mogelijk te zijn (Atkinson-cyclus, geen riem, zo min mogelijk wrijving, enzovoort) en een elektrische hoofdmotor (36 kW/39 pk), beide geleverd door Nissan. Dit duo wordt aangevuld met andere modules die werden ontwikkeld door Renault: een tweede elektromotor die dienstdoet als hoogspanningsstarter-alternator met 15 kW/20 pk, een watergekoelde batterij van 1,2 kWh en de innovatieve "multimodale" versnellingsbak die ontworpen werd om dat allemaal te laten samenwerken. Die laatste werkt zonder koppelingen of synchro's, heeft twee elektrische en vier ‘klassieke’ versnellingen en gebruikt de starter-alternator om de draaisnelheden van de verschillende tandwielen aan te passen om in de praktijk soepele overgangen te bieden.
Het is moeilijk om alle mogelijke configuraties die het hybride aandrijfgeheel van de Nissan Juke biedt, in detail te beschrijven. Laten we het erop houden dat hij ofwel in zuiver elektrische modus kan rijden (vertrekken doet hij altijd uitsluitend elektrisch), ofwel in zuivere benzinemodus (het voorkeursscenario voor rijden op de snelweg), of door zijn twee energiebronnen te combineren. Met zijn 2 + 4 versnellingen, en de ‘neutrale’ stand op elke as, biedt de versnellingsbak tot 15 verschillende mogelijke combinaties.
Rijgedrag
In de praktijk werkt het systeem echter vrij transparant voor de gebruiker. De kalibratie van de aandrijflijn van de Nissan Juke Hybrid leek ons subtieler dan toen we voor het eerst met de Renault Clio E-Tech Hybrid reden. Intussen is de werking van het systeem verfijnder geworden. En het gebruik van een watergekoelde batterij (luchtgekoeld in de Clio) maakt het ook mogelijk om ‘extreme’ situaties beter aan te kunnen, zoals meermaals flink gas geven.
Na het starten vertrekt de Nissan Juke Hybrid discreet in de elektrische modus. De eerste elektrische versnelling blijft in het algemeen ingeschakeld tot ongeveer 55 km/u. De – koude – verbrandingsmotor slaat echter vrij snel aan en houdt dan enkele ogenblikken een vrij hoog statisch toerental aan om zijn lambdasonde snel op temperatuur te brengen. Maar los van die fase die de stilte aan boord wat komt verstoren, biedt de hoge hybridisatiegraad van de Nissan Juke de mogelijkheid om zonder problemen in elektrische modus te rijden in stedelijke omgevingen.
Als de accu vol is, kan de Nissan Juke Hybrid tot vijf minuten rijden zonder dat de verbrandingsmotor in actie komt. Daarna wisselt de auto af tussen lange elektrische cycli (ongeveer 90 seconden) en kortere motorcycli (ongeveer 45 seconden). Het geëlektrificeerde deel doet bij een soepele rijstijl het meeste werk. In het stadsgedeelte van de WLTP-homologatiecyclus rijdt de Nissan Juke Hybrid meer dan 80 procent van de tijd in elektrische modus.
Hoewel deze aandrijflijn vooral gewaardeerd wordt om de gemoedsrust die ze biedt, past ze ook goed bij het dynamische karakter van de Nissan Juke (ten koste van een vrij stevige demping). Toegegeven, de prestaties van de hybride aandrijflijn, die op papier tot 145 pk aan cumulatief vermogen biedt, zijn niet om over naar huis te schrijven: 0 tot 100 km/u in 10,1 seconden en een topsnelheid van 165 km/u. Maar de acceleratie blijft overtuigend en het schakelen tussen de verschillende versnellingen maakt komaf met het "koffiemolen"-effect dat hybrides met een transmissie van het type eCVT wordt verweten. Naast de Eco-stand is er ook een Sport-modus. In dit geval zorgt het systeem er echter voor dat de accu maximaal wordt opgeladen, zodat er genoeg "sap" is om tijdens het accelereren een elektrische boost te geven.
Belgische prijs Nissan Juke Hybrid
Qua brandstofverbruik lijkt de Nissan Juke Hybrid zijn beloftes goed in te lossen. Natuurlijk zullen we zijn echte dorst moeten nagaan tijdens een meer gedetailleerde test, maar tijdens deze eerste rit in de omgeving van Parijs noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,4l/100 km (op de boordcomputer). En dit op een gemengd parcours van ongeveer 180 kilometer, zonder bewust te gaan ecorijden en met af en toe wat meer gas geven op de snelweg. Het gecombineerde WLTP-verbruik van 5,0 tot 5,2 l/100 km (114-118 g CO2/km) lijkt dus haalbaar. Ter vergelijking, de Juke DIG-T met gerobotiseerde versnellingsbak die we eerder testten, liet een gemiddelde optekenen van 7,9 l/100 km.
Wat de prijs betreft, biedt Nissan deze hybrideversie gezien zijn positionering niet aan in de instapversies Visia en Acenta. De basisprijs van de Juke Hybrid begint daarom bij 31.750 euro in de uitvoering N-Connecta. Dat is zo’n 3.000 euro extra in vergelijking met de vergelijkbare Juke DIG-T DCT (28.620 euro). Merk echter op dat de Renault Captur e-Tech Hybrid al te krijgen is voor 27.350 euro…
>>> Overzicht Belgische prijzen Nissan Juke
Nissan Juke Hybrid – verdict AutoGids
De hybrideaandrijving die voor de Nissan Juke werd gekozen, is complex op papier, maar vrij vloeiend en transparant in het gebruik. Het past perfect bij zijn temperament. Zonder al te veel afbreuk te doen aan de praktische aspecten, garandeert dit aandrijfgeheel ontspannen verplaatsingen in stedelijke omgevingen en houdt het zijn dorst effectief in bedwang, terwijl de algemene prestaties toch toereikend zijn.
Verwante testen
25-03-2022
7
03-07-2020
Blogtests
Wat vind ik van de Nissan Juke?
De Juke was zo'n SUV die je ofwel leuk ofwel verschrikkelijk vond. Bij de tweede generatie heeft Nissan die...
14
10-03-2020
Blogtests
Wat vind ik van de Renault Captur?
De vorige Renault Captur was een commercieel succesnummer, maar AutoGids-redacteur Klaas Janssens geraakte nooit helemaal overtuigd. Kan de nieuwe...
12
In dit artikel : Nissan, Nissan Juke
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!