Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Aiways U6 (2023): Het coupé-SUV-broertje

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De Chinese start-up Aiways breidt zijn gamma uit met een tweede model: een elektrische SUV-Coupé die belooft de kleine gebreken van zijn oudere broer te verhelpen, maar ook stijlvoller voor de dag komt.

Al gehoord van Aiways? Deze privé start-up, een soort Chinees Tesla, werd in 2017 boven de doopvont gehouden in Shanghai, maar kwam pas in 2021 naar België, met zijn elektrische gezins-SUV U5. Het merk wordt bij ons verdeeld zonder eigen netwerk, maar via multimerkendealer Cardoen en zijn 16 verkooppunten, die ook het onderhoud verzorgen.

Tot dusver heeft Aiways nog geen potten gebroken op onze markt, met minder dan 40 inschrijvingen vorig jaar en 15 sinds het begin van dit jaar (januari tot maart). Na de U5 wordt het gamma echter uitgebreid met een tweede model, de U6. Overigens blijft het Aiways-offensief daar niet bij: de constructeur kondigt elk jaar een nieuw model aan en heeft voor de nabije toekomst al een grotere SUV (U7) en een kleinere gepland. 

Koetswerk en afmetingen Aiways U6

Met zijn aflopende daklijn die eruit wil zien als een verhoogde coupé, zoals de Ford Mustang Mach-E, de MG Marvel R, de Nissan Ariya, de Skoda Enyaq Coupé en de Volkswagen ID.5. Hij zit ook niet ver verwijderd van de stijl van een Tesla Model Y. Met een lengte van 4,80 meter is de U6 echter 5 tot 20 centimeter langer dan die modellen. 

>> Lengte: 4805 mm - breedte: 1880 mm - hoogte: 1641 mm

Interieur en kofferruimte Aiways U6

Een druk op de afstandsbediening en de verzonken deurgrepen komen tevoorschijn. We ontdekken een aangenaam en stijlvol interieur. Ten opzichte van de U5 is het meubilair van de Aiways U6 grondig herzien, met hier wel een afgesloten (maar weliswaar klein) handschoenkastje en een nieuwe middenconsole.

Die laatste wordt gedomineerd door een groter scherm (14,6 in plaats van 12,3 duim), dat een nieuw multimediasysteem bedient (waarvan de taal eindelijk kan worden ingesteld in Nederlands of Frans...). Het is bovendien compatibel met Apple CarPlay, maar nu ook met Android Auto. De connectie werkte goed tijdens onze testrit en kan zelfs draadloos in het geval van een Android-smartphone (dat zou binnenkort ook het geval moeten zijn met Apple CarPlay).

Er is echter nog altijd geen geïntegreerd navigatiesysteem in de nieuwe Aiways U6. Je moet dus je smartphone gebruiken om je weg te vinden en… de oplaadpunten. De constructeur werkt wel samen met de app Pump (3 maanden gratis, daarna 5 euro/maand), waarmee je je ritten en oplaadbeurten kunt plannen, maar die ook communiceert met de elektronische regeleenheid om de batterij automatisch voor te verwarmen als je onderweg bent naar een DC-snellaadstation. Een warmtepomp is ook standaard, om in de winter het interieur op een energiezuinigere manier te kunnen verwarmen.

Een panoramisch glazen dak is ook standaard op de Aiways U6. Het kan niet worden geopend, maar doet het interieur baden in het licht. Deze glazen luifel heeft geen zonnescherm, maar dankzij de structuur kunnen de inzittenden de hemel zien zonder in de volle zon last te krijgen van een broeikaseffect.

Voorin zijn de eendelige stoelen beter gevuld dan in de U5 en blijken ze comfortabel te zitten. Het meubilair ziet er aangenaam uit, maar we zien veel harde plastics voor de middelste en onderste delen van het dashboard. Wat het praktische aspect betreft, valt daarentegen niets te klagen: de opbergmogelijkheden in de Aiways U6 zijn ruim en talrijk.

Achterin is de bank niet verschuifbaar of in helling regelbaar, maar de beenruimte is vorstelijk. De buitenste plaatsen zijn breed en comfortabel, maar zoals altijd is het middelste plekje smaller en is de rugleuning er harder. De achterklep opent elektrisch en geeft toegang tot een ruime koffer. De laaddrempel is wel hoog en de nuttige hoogte eerder gemiddeld, maar het bagageruim is wel diep. Met de achterbank rechtop is de bagageruimte van de Aiways U6 zelfs groter dan die van de U5 (472 liter tegenover 432). En onder de vloer is een compartiment voorzien voor de laadkabels.

Specificaties en prestaties Aiways U6

De rest van de uitrusting is navenant, want de Aiways U6 wordt bijna ‘full option’ geleverd, met onder andere lichtmetalen velgen van 20 duim, keyless entry, een gemotoriseerde achterklep, een lederen bekleding met elektrisch verstelbare voorstoelen, een inductielader voor smartphones, een 360-gradencamera, een adaptieve snelheidsregelaar en een heleboel andere elektronische hulpmiddelen: een automatische noodremfunctie, een vermoeidheids- en dodehoekdetectie, een actieve spoorassistent, een rear traffic alert en een waarschuwing voor achteropkomend verkeer bij het openen van een van de deuren.

De actieve spoorassistent werkte op ons preproductie-exemplaar van de Aiways U6 echter niet bijster goed, maar er werd ons beloofd dat dit op de definitieve versies zou worden verholpen.

Technisch gezien gebruikt de Aiways U6 dezelfde basis als de U5, met een mengeling van staal en aluminium voor het onderstel, geleid door een MacPherson-voortrein en een meerarmige achteras. De watergekoelde CATL-accu van 350 kilo is evenens overgenomen van de U5, maar hier voedt hij een volledig nieuwe motor: het Bosch-exemplaar van de U5 is vervangen door een eigen motor met iets meer vermogen (+14 pk) en koppel (+5 Nm).

Rijgedrag Aiways U6

Om het contact in te schakelen hoef je geen sleutel om te draaien of knop in te duwen: een druk op het rempedaal volstaat om de Aiways U6 te starten. Tussen de voorstoelen vind je de originele versnellingspook, die is geïnspireerd op de gashendel van een luxejacht. Maar om hem te bedienen moet je eraan draaien, zoals op een motorfiets.

Er zijn verschillende rijmodi, waaronder eentje met een hoge graad van energierecuperatie bij het loslaten van het gaspedaal. Het is echter geen echte 'One Pedal'-modus, want de auto kan zo slechts vertragen tot 7 km/u. Om volledig tot stilstand te komen moet je altijd het rempedaal indrukken. Het rempedaal is niet erg consistent en niet eenvoudig te doseren.

De elektromotor van de Aiways U6 is stil en responsief tijdens het accelereren en het inhalen: de prestaties zijn erg correct, met iets minder dan 7 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u. Het stijve en nauwkeurige chassis zorgt voor een weggedrag dat gezond en efficiënt is, maar niet echt speels. Een goed punt voor de Continental-banden, die hier standaard zijn, terwijl de U5 het moet doen met Chinese banden (Cooper) die weinig grip bieden.

Jammer echter dat het stuur van de Aiways U6 te licht is en echt feedback mist, zelfs in de Sport-stand. Qua comfort is de U6 goed geluidgedempt, maar duidelijk stugger dan de U5 (die weliswaar bijzonder comfortabel is). Ons preproductie-exemplaar had zelfs de neiging om lichtjes springerig te reageren op kleine oneffenheden. Maar Aiways is zich hiervan bewust en zegt dat de afstelling van de ophanging nog zal worden verfijnd voor de lancering.

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Aiways U6

Onze testrit met de Aiways U6 vond plaats in Portugal, bij ideale temperaturen (25°C) en rustig verkeer. Op onze gemengd parcours (voorstad, snelweg en kleine wegen) gaf de boordcomputer een gemiddelde van slechts 14,2 kWh/100 km aan, wat minder is dan de officiële WLTP-waarden! Het opgegeven rijbereik van 405 kilometer is dus geen leugen, al zal de actieradius natuurlijk afnemen bij koud weer of als je enkel op de snelweg rijdt.

Zoals we al hebben vastgesteld met de U5, ontwikkelt Aiways voertuigen met een laag stroomverbruik. De Aiways U6 is nog zuiniger dan zijn broer, mede dankzij een betere stroomlijncoëfficiënt (Cx van 0,248 tegenover 0,29 voor de U5).

Belgische prijs Aiways U6

Hoewel de basisprijs van de Aiways U6 aanzienlijk hoger ligt dan die van de U5, blijft hij aantrekkelijk in vergelijking met concurrerende elektrische SUV-coupés. De officiële prijs is nog niet vastgelegd, maar er werd ons verteld dat die tussen 48.000 en 50.000 euro zal liggen.

En zoals reeds vermeld wordt de Aiways U6 volledig uitgerust geleverd. Terwijl de MG Marvel R (ook Chinees) en de Tesla Model Y (waarvan sommige exemplaren in China worden geproduceerd) een vergelijkbare prijs hebben, kosten de andere directe concurrenten (Skoda Enyaq Coupé, Volkswagen ID.5) met vergelijkbare prestaties en uitrusting ongeveer 10.000 euro meer.

Natuurlijk blijft de herverkoopwaarde van de Aiways U6 onzeker, gezien het gebrek aan merkimago van Aiways op onze markt. Maar ter geruststelling biedt de Chinese constructeur een algemene garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking op het voertuig en van 8 jaar of 150.000 km op de batterij (die wordt vervangen als ze minder dan 75% van haar oorspronkelijke capaciteit heeft).  

Aiways U6  – verdict AutoGids

De Chinezen leren snel: tussen de U5 en de U6 zit meer verschil dan gewoon een cijfer. Voor de U6 heeft Aiways hard gewerkt om de kleine elektronische, ergonomische en technologische tekortkomingen van zijn oudere broer te corrigeren, om hem bijna op het niveau van een Europees model te tillen, maar met een veel lagere verkoopprijs. Een mooie vooruitgang.

Feit blijft dat een Tesla Model Y, vergelijkbaar in omvang maar nog geavanceerder, niet duurder is dan de Aiways U6. De confrontatie tussen China en de VS is daarom actueler dan ooit. Eenieder mag zelf zijn kant kiezen… 

  • Interessant prijskaartje
  • Verbruik en rijbereik
  • Full option
  • Geen geïntegreerd navigatiesysteem
  • Onzekere herverkoopwaarde (gebrek aan imago)
  • Sommige interieurmaterialen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars