Eerste test / Ferrari FF
Ferrari's worden steeds meer dagelijks inzetbaar, getuige de FF, een shooting break met vier plaatsen, vierwielaandrijving en een neerklapbare achterbank. Gelukkig ligt er wel nog altijd een V12 in...
'FF' staat voor 'Ferrari Four', dus vier zitplaatsen en vier aangedreven wielen. Hij is de eerste 'break' van Ferrari. Maar wel één met klasse, met een volwaardige koffer van 450 liter en neerklapbare rugleuningen, die het mogelijk maken een vlakke laadvloer en een volume van 800 liter vrij te maken. Zoals bij elke zichzelf respecterende Ferrari moeten we het uiteraard over de motor hebben. In feite gaat het om de eerste V12 met sequentiële directe injectie (200 bar), die bovendien is uitgerust met een stop-startsysteem. Een functie die een flinke domper zet op de feestvreugde zodra je eenmaal geproefd hebt van het geluid van deze V12, die zijn 660 pk uitspuwt via een hydrogevormd uitlaatspruitstuk, een technologie die werd overgenomen van de 599 GTO.
Wanneer je hoort hoe de zeven versnellingen elkaar opvolgen, gepaard met een continue stuwkracht zonder lastonderbreking (dankzij de versnellingsbak met dubbele koppeling), ervaar je een gevoel van efficiëntie die het merk vermoedelijk nooit eerder bereikt heeft. Door de constante verdeling van het koppel over elk van de vier wielen via de PTU (Power Transfer Unit) en het E-Diff en dankzij de efficiëntie waarmee de elektromagnetisch gestuurde schokdemping koetswerkbewegingen perfect onder controle houdt, heb je nooit het gevoel met een 'break' van bijna twee ton onderweg te zijn, behalve... bij het remmen. Ondanks de keuze voor enorme koolstofceramische remschijven vertaalt een reeks snel opeenvolgende felle vertragingen zich namelijk onvermijdelijk in een langere remafstand.
Met zijn atypische lijn onderscheidt de FF zich van de meeste van zijn zeldzame concurrenten. Het is één manier om aan te geven dat dit de krachtigste vierzitter ter wereld zou zijn. Kracht die verder toch welkom is om de nefaste gevolgen te counteren van een gewicht dat inclusief bestuurder tegen de twee ton aanleunt. Dat gezegd zijnde is enige relativering op zijn plaats: een 612 Scaglietti woog evenveel, maar was minder praktisch en had noch een koffer, noch vierwielaandrijving. Vooral dankzij die laatste kan de FF pronken met een sportiviteit en een prestatieniveau die niet hoeven onder te doen voor de schitterendste Ferrari's ooit.
U kunt de Eerste Test van de Ferrari FF nalezen in AutoGids 822 van 27/4/2011.
In dit artikel : Ferrari, Ferrari FF
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands