Na de Tweede Wereldoorlog ontdekten de Amerikanen volop van de geneugten van het terreinrijden, met een onverhulde cultus voor de heilige Willys-jeep – die trouwens ook in licentie werd gebouwd onder de naam ‘Ford GPW’. De Amerikaanse autoreus zag zijn kans schoon en lanceerde in 1966 de Bronco.
Als een soort SUV avant la lettre was die Ford Bronco gebouwd op een robuust chassis, terwijl zijn koetswerk en interieur echter verfijnder waren dan die van een gewone terreinwagen – ook al was de instap hier evenzeer beperkt tot twee (kleine) deuren. In drie decennia zouden vier Bronco-generaties het levenslicht zien, tot het model in 1996 simpelweg met pensioen werd gestuurd.
Hij werd vervangen door de (grotere) Ford Expedition, die luxueuzer was en meer aansloot bij de wensen van de klanten in die tijd. Maar toch hebben de Bronco’s met hun kenmerkende verticale grille nooit aan populariteit ingeboet bij het publiek... De lokroep was zelfs zo groot dat Detroit in 2021, een kwarteeuw na zijn pensionering, besloot om de Ford Bronco opnieuw in het gamma op te nemen en hem niet langer alleen in de VS te verkopen, maar ook buiten de eigen landsgrenzen.
In 2023 komt de nieuwe Ford Bronco eindelijk naar Europa. En naar België.
Koetswerk en afmetingen Ford Bronco
Momenteel hebben wij Europeanen alleen recht heeft op het vijfdeursmodel van de Ford Bronco – at home is er ook een driedeurs met kortere wielbasis. Met een lengte van iets meer dan 4,80 meter, een breedte van minstens 1,93 meter en een hoogte van 1,85 meter is de Bronco een stevige knaap die niet onopgemerkt voorbijrijdt.
Zijn eenvoudige vormen en uitpuilende ogen vallen meteen op in een omgeving waar de designs vaak erg gekunsteld zijn, terwijl de autoliefhebbers die bekend zijn met de originele Ford Bronco – en die blijken in ons landje talrijker te zijn dan je zou denken – makkelijk de familieband met het oermodel zullen herkennen. Voor de andere geïnteresseerden staat de naam in grote letters op de grille... Veel duidelijker kun je het niet maken.
In Europa kan je de nieuwe Ford Bronco bestellen als beschaafde Outer Banks (te herkennen aan de zijdelingse treeplanken) en als stoere Badlands, die niet alleen uitpakt met BF Goodrich-banden met grote noppen, maar ook uitgerust is met een specifieke Bilstein-ophanging met grotere veerwegen: 240 millimeter vooraan en 261 millimeter achteraan, tegenover 200 en 215 millimeter voor de Outer Banks.
Interieur en kofferruimte Ford Bronco
Achter het stuur van de Frod Bronco zit je vanzelfsprekend hoog en droog. De verticale voorruit en de grote zijruiten bevorderen het zicht rondom, terwijl het minder moeilijk is om de contouren van de neus in te schatten dan bijvoorbeeld in een Jeep Wrangler, omdat de voorspatborden bijna helemaal tot aan de motorkap reiken.
Ook de twee ‘ogen’ vooraan – die officieel bedoeld zijn om grote voorwerpen op het dak vast te sjorren, zoals kajaks of kano’s – maken het manoeuvreren gemakkelijker doordat ze als ijkpunten kunnen dienen.
Om optimaal van het mooie weer te genieten kun je ook de drie dakpanelen (twee boven de voorstoelen en één boven de achterbank) en de hardtop (inclusief achterruit) verwijderen om een echte cabrio van de Ford Bronco maken. Die operatie zou slechts 8 minuten in beslag nemen... maar de realiteit leerde ons dat het toch wat langer duurt.
Om nog maar te zwijgen over de juiste sleutels die je nodig hebt om alle dakelementen los te schroeven, het aantal mensen om ze op te tillen (minstens twee) en de ruimte om ze te stockeren. Zelfs de deuren kun je technisch gezien verwijderen; die passen dan in de bagageruimte, elk in zijn eigen hoes. Op die manier ‘gestript’ oogt de Ford Bronco een beetje als een zandbuggy. Opgepast: die configuratie zonder deuren is bij ons wettelijk verboden op de openbare weg.
Specificaties en prestaties Ford Bronco
Terwijl de Amerikanen ook aanspraak kunnen maken op een 2.3 EcoBoost-viercilinder (met handgeschakelde zevenbak of tientrapsautomaat) en een 3.0 V6 EcoBoost (met tientrapsautomaat), krijgt Europa enkel de aan een tientrapsautomaat gekoppelde Ford Bronco 2.7 V6 Ecoboost.
Op de weg beweegt de Ford Bronco zich met vertrouwen voort, ook al heeft hij wel wat te lijden onder een zekere inertie door zijn omvang en vrij aanzienlijke gewicht (tussen 2,2 en 2,35 ton). De 563 Nm koppel van de V6 – een maximum dat wordt bereikt bij 3.100 o/m – staat garant voor de nodige souplesse, maar het vermogen van 335 pk lijkt niks te veel voor deze zware knaap.
Niettemin waarderen we de over het algemeen zachte werking van het geheel en het behoorlijk geslaagde beheer van de tientrapsautomaat. Wel zijn we minder te spreken over de manier waarop je die bak manueel moet bedienen – met een ouderwetse plus-en-minknop aan de zijkant van de hendel – en over de feeling van het rempedaal, dat nog steeds een beetje sponzig is.
De overbrenging van de Badlands is geavanceerder, met standaard een vergrendelbaar voordifferentieel (in tegenstelling tot het altijd geopende differentieel op de Outer Banks) en een automatische 4WD-modus. Het Terrain Management System – dat het beheer van de transmissie, de differentiëlen en de rijhulpsystemen regelt – is bij deze versie ook iets uitgebreider: met bijvoorbeeld een Rock Crawl-modus en een Baja-stand.
Voor zwaardere hindernissenparcours is de Ford Bronco Badlands daarnaast ook uitgerust met een volledig ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan en specifieke verstevigingen aan de bodem van het voertuig.
Rijgedrag Ford Bronco
Wat het onderstel betreft, kan de Ford Bronco werkelijk alles aan – wegoneffenheden of verkeersdrempels zijn een lachertje – maar daar staat over het algemeen dan wel een vrij rustieke schokdemping tegenover. De starre achteras gaat met andere woorden vrolijk stuiteren op een minder goed of slecht wegdek, terwijl de voortrein op asfalt dat niet echt biljartvlak is, iets meer gaat ‘zweven’ dan die van een echte SUV.
Dat gezegd zijnde doet de Ford Bronco het op dat vlak niet slechter dan een Jeep Wrangler Unlimited – zijn gedoodverfde concurrent – en rijdt hij zeker beter dan zijn voorgangers van weleer. Al onze grieven verdwijnen trouwens als sneeuw voor de zon zodra je de gebaande paden verlaat. Want het is pas wanneer het terrein echt zwaar wordt, dat de Fords Bronco – een naam uit de rodeowereld, die verwijst naar een ongetemd paard – zijn volledige potentieel ontwikkelt.
Sand, Mud/Ruts of Slippery: het Terrain Management System draait er zijn hand niet voor om en maakt van iedere bestuurder een doorgewinterde terreinspecialist... zelfs al heb je niet de minste 4x4-ervaring. Met zijn dikke banden (op de Badlands), zijn royale bodemvrijheid (261 millimeter op de Badlands en 237 millimeter op de Outer Banks) en zijn korte bumpers laat de Ford Bronco zich door niets of niemand tegenhouden. Zelfs niet door waterpartijen tot 80 centimeter diep!
Bovendien is de versnellingsbak voorzien van een reductiebak waarmee stapvoets kan worden gereden en waarbij het koppel van de V6 maximaal wordt overgebracht op de assen. In de ongerepte Ardense bossen, ons speelterrein voor deze test, schrijdt de Ford Bronco voort als een koning, nagenoeg in stilte – met een V6 die zo goed als stationair draait – en een waardigheid die eigen is aan echte terreinwagens.
Belgische prijs Ford Bronco
De Ford Bronco komt dus naar Europa als vijfdeurs, aangedreven door een 2.7 V6 en aangeboden als Outer Banks en als Badlands. In beide gevallen is de uitrusting behoorlijk uitgebreid, met standaard een lederen/kunstlederen bekleding, verwarmbare en elektrisch verstelbare voorstoelen, een automatische airco met twee zones, een multimedia- en navigatiesysteem met tien luidsprekers, een 360-gradencamerasysteem... en nog veel meer.
De trekhaak is een optie (1.200 euro), maar gelukkig heeft Ford hem inklapbaar gemaakt, zodat de afrijhoek niet aangetast wordt. Aan die haak kan de Bronco een sleep tot 1.250 kilogram hangen (of zelfs meer als de aanhangwagen geremd is).
Fijn speelgoed voor de offroadliefhebber is dit zeker en vast, maar feit blijft dat de Bronco met zijn prijs van 76.700 euro voor de Outer Banks-versie en 80.700 euro voor de Badlands-variant meer neigt naar een luxewagen dan naar een utilitaire en/of gezinsgerichte offroader. En dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn brandstofverbruik, dat altijd ruim boven de 12 l/100 km ligt, of over de CO2-uitstoot van meer dan 300 g/km, die deze Amerikaan (zeer) duur komt te staan in ons belastingsysteem.
Ford Bronco - Verdict AutoGids
Ford is zich terdege bewust van die minpunten en blijft dan ook erg voorzichtig met het aantal voertuigen dat aan Europa wordt toegewezen. Het exacte aantal wordt zelfs geheimgehouden om een bad buzz te voorkomen en tegelijk de druk bij de klanten op te voeren.
Maar in elk geval zullen we niet snel meer Bronco’s dan Fiesta’s op onze wegen zien rondrijden. Voor de gelukkige (of toekomstige) eigenaars die dit lezen: doe ons een plezier en ga met je Ford Bronco af en toe ook eens offroad. Of trek er écht mee op avontuur. Want dan komt zijn echte talent naar boven.
- Terreintalent
- Stoere verschijning
- Cabrioconstructie (voor wie handig is)
- Fiscale lasten
- Stevig verbruik
- Beperkte oplage, hoge prijs
Verwante testen
27-11-2022
9In dit artikel : Ford, Ford Bronco
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!