Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Edge: onderweg naar Europa

In avant-première konden we kennismaken met de Edge, de nieuwe grote SUV van Ford. Die komt pas deze zomer naar Europa, maar is al lang een succesnummer in de Verenigde Staten.

Acht jaar geleden al reden we in de omgeving van San Francisco voor het eerst met de Edge, destijds in zijn eerste generatie. Toen was de term ‘cross-over’ nog niet ingeburgerd, maar ondertussen is het segment uit zijn voegen gebarsten en werd het boiling hot. Alle constructeurs tonen interesse, maar Ford behoudt toch het leiderschap in de VS. Voor het vierde jaar op rij prijkt het merk uit Dearborn namelijk bovenaan in de verkooplijsten voor de Sport Utility Vehicles in Noord-Amerika, met 1,4 miljoen verkochte exemplaren vorig jaar. Dat is een stijging met 11 procent tegenover in 2013. Ook elders in de wereld gaat het goed met de SUV’s van het merk: de Kuga boekte in Europa een vooruitgang van 31 procent, terwijl het merke met het blauwe ovaal zich in China meer en meer opwerpt als een specialist in het segment: +20 procent voor de Edge, +42 procent voor de EcoSport en een verdubbeling voor de Explorer.

In de Verenigde Staten voert de Edge de uitzonderlijk competitieve cross-overmiddenklasse aan, met 108.000 exemplaren in 2014. Hij laat daarbij de Kia Sorento achter zich (102.000 stuks), net als de Hyundai Santa Fe (81.000) en de Nissan Murano (42.000). Even belangrijk voor het voortbestaan is dat de Edge een product blijkt waar elke constructeur van droomt, zo vertelde Mark Schirmer, pr-verantwoordelijke van Ford Noord-Amerika, ons in Phoenix: de helft van zijn klanten zijn ‘conquest buyers’, namelijk mensen die voor het eerst voor een Ford kiezen. En bovendien weet het model ook vrouwen te verleiden (35 procent), zodat zijn imago minder last heeft van het macho-etiket van SUV’s, dat commercieel beperkend en ongunstig is.

In dit artikel : Ford

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars