Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Ford Explorer EV (2024) - beter dan de VW iD.4?

Geschreven door Frédéric Kevers op

Vergeet de gelijknamige plug-inhybride met Amerikaanse roots, de nieuwe Ford Explorer is een maatje kleiner, volledig elektrisch én gebaseerd op een… Volkswagen. 

64.650 €

Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar feit is dat ze bij Ford wel duidelijk kamp hebben gekozen. De S-Max, Galaxy, Mondeo en Fiesta zijn al even afgevoerd, en hetzelfde lot staat binnenkort de Focus te wachten. In ruil krijgen we elektrische cross-overs: de Mustang Mach-E kennen we al, nu komt daar ook een compacter model bij, Fords eerste EV die specifiek voor Europa werd ontworpen.

Hij werd Explorer gedoopt, een naam die volgens het merk de geur van avontuur en ontdekking oproept en die tot voor kort ook bij ons nog op een grote Amerikaanse SUV kleefde. Met die dikke plug-inhybride heeft deze Explorer EV niets meer te maken, want hij rust op het MEB-platform van de Volkswagen-groep. Waarbij het duidelijk mag zijn dat dit veel meer is dan zomaar een inderhaast omgekatte VW ID.4. 

Koetswerk: design en afmetingen Ford Explorer EV

Visueel verschillen beide modellen om te beginnen als dag en nacht. De Ford Explorer EV ziet er veel hoekiger uit dan de Volkswagen ID.4, en grijpt terug naar de klassieke trucjes om zich groter voor te doen dan de 4,47 meter die hij in werkelijkheid is: grote wielen die naar de uithoeken van het koetswerk werden geduwd, een lange wielbasis en een korte en vlakke motorkap. De voorruitstijlen staan opvallend rechtop én zijn net als de achterste dakstijlen in het zwart uitgevoerd, waardoor de illusie van een zwevend dak ontstaat.

2024 Ford Explorer EV AWD Premium

Ook de zwarte dorpels maken de auto optisch langer, terwijl stickers aan de achterste zijruiten visueel de schuine C-stijl van de Amerikaanse Explorer nabootsen. De dagrijverlichting is verwant aan die van de Ranger en F-150, waarbij Ford ons die ledstrips bespaart die over de hele breedte van de neus (of de achterkant) lopen.

Interieur: infotainment en koffer Ford Explorer EV

Hoewel zijn wielbasis een fractie (2 millimeter) langer is dan die van zijn Duitse donor, is de Ford Explorer EV als gevolg van zijn kortere overhangen (vooral achteraan) wel bijna 12 centimeter compacter dan de ID.4. De achterpassagiers voelen daar niks van, maar de koffer is wel een stuk minder groot dan die van de Volkswagen. Geen reden tot paniek echter, want er past nog altijd 470 liter onder het bagagescherm, een volume waarvan je 1.460 liter kunt maken door de achterbank neer te klappen. 

2024 Ford Explorer EV AWD Premium

Net als voor het koetswerk koos Ford ook voor de cockpit voor een eigen aanpak: alleen het 5 duim kleine instrumentenpaneel, de hendels aan het stuur (rijrichting, richtingaanwijzers en ruitenwissers) en de knoppenset voor de elektrische ruiten en buitenspiegels zijn een-op-een overgenomen. Al de rest is specifiek, te beginnen bij het grote verticale aanraakscherm van 14,6 duim, dat met zijn duidelijke en logisch ingedeelde menustructuur en grote virtuele ‘knoppen’ bijzonder gebruiksvriendelijk blijkt. 

2024 Ford Explorer EV AWD Premium

Zowel boven- als onderaan op het scherm is permanent een strip zichtbaar, met enerzijds sneltoetsen naar de voornaamste functies en anderzijds de instellingen voor de klimaatregeling. Slim gevonden is dat het hele infotainmentscherm zich naar boven laat schuiven, waardoor je toegang krijgt tot een ‘geheim’ bergvak. Ideaal om kleinere spullen in op te bergen als je het voertuig verlaat. Ook op de middenconsole vind je een hele reeks handige en flexibele opbergmogelijkheden.

Versies en specs Ford Explorer EV

Ford biedt de Explorer EV aan in drie varianten, waarvan de aandrijfgehelen identiek zijn aan die in de VW ID.4. De Standard Range RWD-basisversie met 52 kWh-batterij en enkele motor van 170 pk wordt pas in de herfst van 2024 te koop, de twee Extended Range-uitvoeringen zijn er nu al: de RWD van 286 pk en de hier geteste AWD, waarvan de twee motoren samen 340 pk en 679 Nm ontwikkelen. Niet min, maar deze versie zet dan ook meer dan 2 ton op de weegschaal.

Rijgedrag en comfort Ford Explorer EV

Onderweg merk je dat ze zich bij Ford ook met het onderstel hebben gemoeid. De besturing blijft nog altijd even gevoelloos, maar de voortrein stuurt wel aanzienlijk snediger en nauwkeuriger in. Voeg daar het natuurlijke evenwicht van een elektrische auto aan toe, en er is wel degelijk sprake van rijplezier, waarbij naast de indruk van gemak ook die van veiligheid overheerst. Om maar te zeggen dat we ons tijdens onze ontdekkingstocht over de Sloveense bergpassen geen seconde verveeld hebben met deze Ford Explorer.

2024 Ford Explorer EV AWD Premium

En het beste nieuws: die rijdynamiek gaat niet ten koste van het ophangingscomfort – nochtans reden we met een Premium-uitvoering, geschoeid met grote 20-duimvelgen. Hoogstens zijn op een grof wegdek wat te veel rolgeluiden hoorbaar, maar niet in die mate dat het lange ritten in de weg staat.

Verbruik en rijbereik Ford Explorer EV

Het WLTP-rijbereik van 566 kilometer bleek zoals altijd een overschatting, maar een gemiddeld verbruik van 18,7 kWh/100 km komt wel overeen met een reële actieradius van 420 à 430 kilometer. De achterwielaangedreven Extended Range hield het in dezelfde omstandigheden trouwens op een schappelijke 16,5 kWh/100 km rond, genoeg voor 470 kilometer.

Verdict Ford Explorer EV

Deze Ford Explorer weet zijn Volkswagen-basis perfect te camoufleren en tilt daarbij zowel de rijeigenschappen als de interieurinrichting en ergonomie naar een hoger niveau. Voeg daar een competitieve prijs aan toe en je krijgt een geslaagde en erg aantrekkelijke SUV.

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Explorer EV

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker