Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Focus 1.5 EcoBoost 150

Naast de 1.5 TDCi biedt Ford in zijn gefacelifte Focus ook een 1.5 op benzine aan. Deze nieuwe EcoBoost-krachtbron is even krachtig als de 1.6 die hij vervangt, maar komt verfijnder uit de hoek.

Prijs
NB

De bekroonde EcoBoost-technologie van Ford heeft een kleine revolutie teweeggebracht onder de benzinemotoren. Met deze nieuwe, volledig van aluminium vervaardigde, rechtstreeks ingespoten motoren met dubbele variabele timing en in het uitlaatspruitstuk geïntegreerde turbo kan Ford kleinere benzinemotoren aanbieden die in staat zijn om (minstens) even goede prestaties neer te zetten als de ‘grote’ atmosferische krachtbronnen die ze vervangen – of op zijn minst een aangenamer karakter vertonen. Met als bonus een lager verbruik... De impuls werd in 2009 gegeven door Ford USA, met een 3.5 V6 EcoBoost met dubbele turbo (370 SAE-pk). Die luidde destijds de doodsklok over de atmosferische achtcilinders-in-V. Intussen telt het Amerikaanse Ford-gamma ook nog viercilinders van 2,3 liter (309 SAE-pk in de Mustang), 2 liter (243 SAE-pk), 1,6 liter (181 SAE-pk) en 1,5 liter (181 SAE-pk). Die drie laatste werden echter ontwikkeld op het Oude Continent, waar we de 2.0 en de 1.6 terugvinden met hun respectieve DIN-vermogens (203 en 250 pk voor de tweeliter, 150, 160 en 182 pk voor de 1.6). Specifiek voor Europa kwam Ford in 2012 ook voor de dag met een drukgevoede een liter-driecilinder, die bestaat met 100, 125 en 140 pk. Dat EcoBoost-aanbod, dat de kleine diesels in de schaduw zet, ligt aan de basis van een massale opflakkering van de interesse in benzinemotoren: in een steeds minder dieselminnend Europa is één op de drie nieuw ingeschreven Focussen een 1.0 EcoBoost... En dan zwijgen we nog over de andere modellen die verkrijgbaar zijn met deze krachtbron (Fiesta, EcoSport, B-Max, C-Max en Grand C-Max, Mondeo, Tourneo Courier en Connect). De grotere Fords (de SUV Kuga en de grote eenvolumers S-Max, Galaxy en de lange Grand Tourneo Connect) doen een beroep op de 1.6 EcoBoost, terwijl de tweeliter is voorbehouden voor topversies of sportieve varianten. Sinds kort telt het EcoBoost-gamma ook een 1.5, die verkrijgbaar is met 150 pk (zoals in onze testauto) en 182 pk. Deze kracht-bron zal op termijn de 1.6 EcoBoost vervangen, te beginnen in de Mondeo... en de hier besproken Focus.

 

In dit artikel : Ford, Ford Focus

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker