Volgens de algemene opinie straalt de nieuwe Focus weinig sexappeal uit. Met zijn lengte van 4,36 meter groeide de Focus vijfdeurs slechts 2 centimeter in vergelijking met zijn voorganger. Ook de wielbasis nam amper toe (met 0,8 centimeter). Om de luchtweerstand te verkleinen - zo werd ons tenminste bij Ford zelf verteld - werd de nieuwkomer zelfs smaller en lager, in beide gevallen 1,6 centimeter. Geen paniek echter wat de binnenruimte betreft. De kofferruimte van de Focus vijfdeurs gaat er daarentegen lichtjes op achteruit.
Op het gevarieerde parcours van deze eerste test waren we alvast zeer onder de indruk. Kuilen en wegoneffenheden worden gefilterd zonder een krimp te geven en bovendien dringt amper iets door in het interieur. In scherpe of snelle bochten wordt het koetswerk steeds feilloos ondersteund. Boven op een geoptimaliseerde aerodynamica kan de nieuwe Focus ook rekenen op moderne en geavanceerde motoren om uit te pakken met een goede verhouding tussen prestaties en verbruik. Om de nieuwe Focus de kans te geven op alle markten te schitteren zet Ford alles op alles op het vlak van de comfortuitrusting, maar ook en vooral op dat van veiligheidstechnologie.
De Ford Focus, die qua stijl opnieuw binnen de lijntjes kleurt - wat noodzakelijk was gezien zijn mondiale roeping - behoort nog steeds tot de aangenaamst rijdende auto's van zijn segment. Bovendien kan hij nu bogen op een opmerkelijk rijcomfort en op technologieën een hoger segment waardig. Afspraak binnen enkele weken voor een gedetailleerdere wegtest van de 1.6 TDCi 95.
In dit artikel : Ford, Ford Focus