Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Focus

Geschreven door David Leclercq op

De Focus ondergaat een facelift. Daarbij wordt het dynamische potentieel niet verwaarloosd, maar hij geeft meer aandacht aan het comfort en de veiligheid.

Prijs
NB

Het concept
De Ford Focus zit halverwege zijn derde generatie. Dat betekent dat hij recht heeft op een midlife-facelift. En om meteen met de deur in huis te vallen: die is behoorlijk diepgaand, al blijven de basiswaarden dezelfde. Zo is het platform niet veranderd, maar zijn de verankeringspunten voor de ophanging stijver gemaakt. Het aanbod bestaat nog steeds uit twee koetswerkversies: een vijfdeurs berline (4,36 meter) en een break (Clipper, 4,56 meter). Op esthetisch vlak zijn de voor- en achterkant herwerkt om de auto uiterlijk beter te laten aansluiten bij de jongste facelift van de Fiesta en de toekomstige Mondeo.

Wat er verandert
De opfrisbeurt van de Focus brengt een grote vooruitgang met zich mee op het vlak van comfort. Dat gaat er gevoelig op vooruit dankzij het gebruik van veel meer geluiddempende materialen voor de wielkasten en het motorcompartiment. Ook de ophanging is herwerkt, met nieuwe elastokinematische verbindingen, soepeler afgestelde veren en minder straf geijkte schokdempers. Ongetwijfeld om die versoepeling te ondervangen heeft Ford de centrering van het stuur en dus de respons versterkt, maar tegelijk is ook de weerstand verminderd. Maar daar komen we nog op terug.
Qua motoren verandert een beetje alles. Of toch over een paar maand, want de 1.6 TDCi zet voorlopig nog even zijn carrière verder met 95 of 115 pk, in afwachting van een nieuwe 1.5 TDCi (die aan de Euro 6-norm voldoet), die we al kennen uit de Fiesta en die hier beschikbaar is met 95 tot 120 pk. Voorlopig is hij er enkel in zijn EcoNetic-versie (105 pk), die 88 g/km uitstoot. Op benzinevlak doet een 1.5 EcoBoost zijn intrede - naast de uitstekende 1.0 met 100 of 125 pk - ter vervanging van de 1.6 EcoBoost (waar hij deels van is afgeleid). De nieuwe 1.5 is er in twee vermogensversies: 150 en 182 pk.
Ten slotte evolueert de Focus ook op het vlak van veiligheid, met een nieuwe stabiliteitscontrole die voortaan een functie heeft die de stabiliteit moet vergroten tijdens overgangsfases (bijvoorbeeld een bruusk uitwijkmanoeuver). De automatische parkeerassistent kan de auto nu ook achterwaarts in plaatsen wringen die dwars op de weg staan. En ten slotte is hij uitgerust met een systeem dat waarschuwt voor naderende (en voor de bestuurder onzichtbare) auto's wanneer je achteruit rijdt.

Hoe rijdt hij?
Wees gerust: de Focus blijft een middenklasser voor stuurliefhebbers, en dat zowel met de diesel- als met de benzinemotoren. De auto is erg goed uitgebalanceerd en rijmt precisie met plezier, al wordt hij op dit laatste vlak wat braver omdat de iets slappere schokdemping hier en daar al eens een koetswerkbeweging laat doorkomen. Hetzelfde geldt voor het stuur, dat voortaan een beetje weerstand mist. Dat kenmerk is nog meer uitgesproken in de EcoBoost-versies, die minder gewicht op de neus hebben.
Het model boekt echter wel een grote vooruitgang op het vlak van comfort. Niet alleen werd de ophanging een pak zachter, maar ook de geluiddemping heeft niets meer van doen met wat we voordien kenden. Goed werk, dus, temeer omdat de 1.0 EcoBoost nog niets van zijn levenslust en goede wil is verloren.

Budget/uitrusting
Omdat de ergonomie van zijn dashboards veel kritiek kreeg, lanceert Ford in de opgefriste Focus een nieuw multimediasysteem met de naam SYNC 2. Naast de navigatie, telefonie en radio kan je er ook je mp3-lijst (op een usb-stick of via Bluetooth van een ander toestel binnengehaald) mee doorlopen. Er is ook een internetverbinding waarmee je een wifi-netwerk voor alle passagiers kan creëren. Het systeem is nu dus veel vollediger en bovendien veel praktischer dan voordien omdat het met een aanraakscherm werkt. Is het daarmee perfect? Bijna, maar er is nog ruimte voor verbetering, want de knoppen blijven erg klein en de toegenomen hoeveelheid informatie (vooral dan bij de navigatie) komt de leesbaarheid niet ten goede.
De prijzen veranderen doorgaans niet, wat betekent dat de Focus nog steeds een van de beste aanbiedingen op de markt is. En dat is des te meer het geval omdat de prijzen van de opties en packs redelijk blijven.

Concurrentie
Hij heeft natuurlijk heel wat rivalen in dit segment. Onder de grote concurrenten voor de Focus vermelden we onder meer de Volkswagen Golf, de Peugeot 308, de Opel Astra en de Renault Mégane. Zij verzetten de grootste verkoopvolumes en de Focus zou wel eens een voorsprong kunnen nemen met zijn gunstige prijzen, zeker in vergelijking met de 308 en de Golf.

Ons verdict
De facelift van de Focus brengt heel wat moois met zich mee: veel uitrusting, een nieuwe, bijzonder volledige multimedia-interface die zich veel gemakkelijker laat bedienen en motoren die tegelijk krachtiger en zuiniger zijn en die allemaal aan de Euro 6-norm voldoen (behalve dan de 1.6 TDCi, maar die zijn dagen zijn geteld). Hij is dus klaar voor de tweede helft van zijn carrière, al zullen puristen vinden dat hij wat te braaf is geworden qua rijsensaties. Zelfs al is het comfort er wel op vooruit gegaan...

Technische fiche (2.0 TDCi 150 stop&start)
Motor: 4-cilinder in lijn, 1997 cc
Vermogen: 150 pk/110 kW bij 3.750 o/m
Koppel: 370 Nm bij 2.000 o/m
0-100 km/h: 9,0 seconden
Topsnelheid: 210 km/h
Normverbruik: 4,0 l/100 km
CO2-uitstoot: 105 g/km
Prijs testversie: 25.500 euro
Prijs basismodel: 16.100 euro (1.6 TI-VCT 5-deurs)

In dit artikel : Ford, Ford Focus

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars