Hoe spreek je in hemelsnaam de naam van dit model uit? Zoals het klinkt, gewoon met een Engels accent. Dus fonetisch zoiets als 'i-en-waï-woine'. Volgens de officiële uitleg staat de 'e' voor energize, de 'n' voor new, de 'y' voor yourself en de '1' voor first B-segment EV. Gelukkig is de nieuwe Honda e:NY1 minder ondoorgrondelijk dan zijn naam doet vermoeden.
Koetswerk en afmetingen Honda e:Ny1
Opgepast: de Honda e:Ny1 is niet 'gewoon' de geëlektrificeerde versie van de recente hybride HR-V e:HEV, ondanks wat hun esthetische gelijkenis zou kunnen suggereren. Er is in dit geval geen 'multi energy'-platform, in tegenstelling tot bijvoorbeeld voor de Peugeot 2008 en e-2008.
Hoewel hij het algemene uiterlijk van de HR-V behoudt, met zijn SUV-silhouet en aflopende achtersteven, is de e:Ny1 gebaseerd op Honda's nieuwe modulaire elektrische platform e:N Architecture. Meer specifiek, het e:N F (voor front), met de motor voorin en voorwielaandrijving.
Vanaf nu vormt deze nieuwe basis de ruggengraat van Honda's kleine en middelgrote elektrische modellen (de Honda e heeft achterwielaandrijving en zijn elektromotor achterin), terwijl er andere varianten van dit modulaire platform zullen volgen met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving voor grotere modellen.
>> Lengte: 4.390 mm // breedte: 1.866 mm // hoogte: 1.584 mm // wielbasis: 2.607 mm
Interieur en kofferruimte Honda e:Ny1
De verandering van technische basis betekent dat de nieuwe Honda e:Ny1 niet de moduleerbaarheid van de HR-V zal kunnen overnemen. Zoek niet verder naar de 'Magic Seats' waarmee je hoge voorwerpen achterin kunt vervoeren worden door de stoelen op te klappen als bioscoopstoelen.
Door het batterijpakket in de vloer van de elektrische SUV moest een meer conventionele bank worden gemonteerd (met in twee ongelijke delen neerklapbare rugleuningen). De elektromotor en zijn randorganen bevinden zich onder de motorkap, dus er is geen ruimte voor een 'frunk' (voorste kofferruimte).
De nieuwe Honda e:Ny1 mag er dan uitzien als een traditionele compacte SUV, hij is toch ruim en praktisch gezien zijn beperkte afmetingen van 4,39 meter. De bagageruimte heeft een volume van 344 liter (1.136 liter met de rugleuningen neergeklapt) en de knieruimte achterin is royaal voor het segment. Ondanks het feit dat de accu zich in de vloer bevindt en het dak laag is, is ook de hoofdruimte acceptabel.
Maar daartoe heeft Honda de verduisteringsschermen van het panoramadak achteraan in de topversie Advance weggelaten. Het omslachtige mechanisme werd vervangen door zonwerend 'Low-e'-glas. Desgewenst kunnen achterpassagiers de panelen, die in de bagageruimte zijn opgeborgen, echter handmatig boven hun hoofd bevestigen. Het is een beetje een doe-het-zelf oplossing...
Dashboard en infotainment
Voorin zien we de algemene inrichting van de bestuurderspost van de HR-V. Maar ook de interessante luchtroosters, die de lucht 'verspreiden' in plaats van direct in je gezicht blazen. Als elektrisch model zijnde vervangt de Honda e:Ny1 het kleine horizontale scherm van de HR-V wel door een groot verticaal exemplaar van 15,1 duim, dat doet denken aan dat in de Ford Mustang Mach-e of Tesla Model Y.
Honda heeft deze verticale tablet echter 'virtueel' opgedeeld in drie verschillende zones. Het onderste gedeelte is nog steeds gewijd aan de bediening van de airco, waardoor het vrij praktisch en intuïtief in gebruik is. Het middelste deel bevat informatie over de status van de auto en instellingen voor audio en communicatie. En het bovenste gedeelte ten slotte is voornamelijk gewijd aan navigatie (geïntegreerd of gedupliceerd van Apple CarPlay, draadloos, of Android Auto, met kabel). In de praktijk is het dus niet mogelijk om te genieten van een grote verticale navigatiekaart met veel ruimte bovenaan... want het bovenste gedeelte is uiteindelijk als een 'klein' horizontaal scherm.
De bestuurderspost wordt aangevuld met een scherm van 10,25 duim voor de ogen van de bestuurder. Het biedt voldoende informatie over het rijden, maar zonder meer, en het oogt niet bijzonder origineel. Rond het stuur zien we, eveneens standaard, spatels waarmee je de remenergierecuperatie kunt regelen. In de praktijk hadden we echter ruimere instelmogelijkheden op prijs gesteld, van een vrijloopmodus tot one pedal-rijden. Nu is er te weinig verschil tussen de verschillende niveaus.
>> Koffer: 344-1.136 liter (geen frunk)
Specificaties en prestaties Honda e:Ny1
Het elektrische aandrijfgeheel van de nieuwe Honda e:Ny1 combineert een lithium-ionbatterij van 68,8 kWh met een op de vooras gemonteerde elektromotor die een piekvermogen van 204 pk combineert met een maximumkoppel van 310 Nm. Dat zorgt voor levendige acceleraties, zonder bruusk of overdreven te zijn. Zo vraagt de sprint van 0 naar 100 km/u 7,6 seconden en bedraagt de topsnelheid 160 km/u.
>> Batterij: 68,8 kWh (61,9 kWh nuttig) // elektromotor: 204 pk en 310 Nm // 0-100 km/u in 7,6 sec.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden Honda e:Ny1
Anno 2023 is het belangrijker om zuinig met ionen om te springen. Dat deed onze Honda e:Ny1 door al onze testritten in en rond de Noorse hoofstad Oslo, die over het algemeen niet veeleisend waren en nauwelijks snelweg bevatten, af te leggen met een gemiddelde van 16,2 kWh/100 km. Nochtans hebben we geregeld stevig opgetrokken. Dat geeft ons hoop dat we in de praktijk dichter kunnen komen bij het rijbereik van 412 kilometer dat op het WLTP-homologatieformulier wordt beloofd. Maar gezien de nettocapaciteit van 61,9 kWh van de batterij zouden we met ons Noorse gemiddelde 382 kilometer hebben kunnen afleggen voordat de stroom op was.
Daarna moet de Honda e:Ny1 worden aangesloten op het elektriciteitsnet. De aansluiting bevindt zich achter het ‘radiatorrooster’. Dat klapt automatisch open met een druk op de knop. De elektrische auto communiceert dan via gekleurde ledbalkjes om visuele informatie te geven over de laadstatus. De geïntegreerde lader is compatibel met één- of driefasenstroom tot 11 kW. Teleurstellend is echter dat de e:Ny1 gelijkstroom voor snelladen slechts tot maximaal 78 kW accepteert. Honda verdedigt zichzelf door uit te leggen dat het de levensduur van de accu zoveel mogelijk wil beschermen door te krachtige pieken te beperken. Tegelijkertijd heeft het ervoor gezorgd dat de laadsnelheid zo constant mogelijk blijft terwijl de auto stilstaat. Om van 10 naar 80 procent actieradius te gaan, is volgens de cijfers van de Japanse constructeur minimaal 45 minuten stilstand nodig.
>> Rijbereik (WLTP): 412 km // Snelladen: 78 kW
Rijgedrag Honda e:Ny1
De nieuwe e:Ny1 toont zich verleidelijk als hij eenmaal in beweging is en verdient het om het Honda-label te dragen, dat over het algemeen synoniem is voor zorgvuldige rijeigenschappen. Je zit achter het stuur van een elektrische SUV die comfortabel is (ondanks de standaard achttienduimwielen) en erg stil (tenminste wat betreft rol- en stroomlijngeluiden, want de elektromotor heeft de neiging om bij het optrekken te 'gillen' in deze stijlvolle cabine). Kortom, een ontspannen omgeving voor lange ritten.
Bovendien is de e:Ny1 een plezier om mee te rijden op bochtige wegen, met een natuurlijk stuurgevoel, goed gecontroleerde koetswerkbewegingen en een algemeen gevoel van 'lichtheid' voor zijn segment. Naast zijn specifieke platform profiteert de e:Ny1 van een structuur met extra verstevigingen in de vloer, het dak en rond de voorste wielkasten in vergelijking met die van de HR-V. Volgens Honda biedt dit een robuustere basis voor de constructie van een dynamisch elektrisch voertuig. Dat klopt inderdaad, al zijn de Noorse wegen van deze eerste testrit niet de ideale plek om definitief overtuigd te raken.
Belgische prijs Honda e:Ny1
Wat het gamma betreft, maakt Honda de keuze niet erg moeilijk voor potentiële kopers. Qua aandrijving is er slechts één batterij en één motor. Verder zijn er slechts twee uitrustingsniveaus (Elegance en Advance) en vier exterieurkleuren. Ondanks het feit dat de Japanse e:Ny1 in China wordt geproduceerd, is Honda duidelijk niet van plan om hem op hetzelfde niveau te positioneren als de BYD Dolphin of MG ZS EV, die beginnen bij ongeveer 35.000 à 40.000 euro voor gelijkwaardige prestaties.
De Honda e:Ny1, die over het algemeen goed is afgewerkt en wordt geleverd met een complete standaarduitrusting, begint bij 47.860 euro. De Advance-versie, die wordt geleverd met een volledige standaarduitrusting, begint bij 51.900 euro.
>> Belgische prijzen: overzicht
Honda e:Ny1 – verdict AutoGids
De e:Ny1 zal zeker niet van bij de eerste aanblik de harten veroveren zoals de e, waarmee Honda (schuchter) het elektrische offensief in Europa lanceerde. Maar deze elektrische SUV heeft onmiskenbaar genoeg kwaliteiten om op een subtielere en meer doordachte manier aan te spreken.
Feit blijft dat nu Tesla zijn prijzen flink heeft gereduceerd door zijn Model Y in België aan te bieden vanaf 47.970 euro voor een nog grotere theoretische actieradius, het moeilijk belooft te worden voor de Japanse constructeur.
- Leuk rijgedrag
- Goed uitgerust
- Comfortabel en ruim
- Snelladen beperkt tot 78 kW
- Banaal voorkomen
- Weinig competitieve prijs
Verwante testen
In dit artikel : Honda, Honda E:ny1
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!