Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai i20 timmert aan de weg

Geschreven door Bert Troubleyn op

De Koreaanse veroveringstocht gaat ongebreideld verder. Het nieuwste wapen in het arsenaal is de tweede generatie van de B-segmenter i20, die zeker geen rem op de groei van Hyundai zal zijn.

Prijs
NB

Het concept

Hyundai past op de i20 in feite hetzelfde recept toe als op de vorig jaar vernieuwde i10: hij zoekt qua lengte aansluiting bij de grootste modellen in zijn segment zodat hij bij de ruimste in zijn categorie hoort, voor een prijs die niet hoger ligt dan die van zijn rechtstreekse rivalen. Daarmee hoopt de constructeur zijn gestage groei (tussen 2008 en 2013 ging Hyundai er in Europa met liefst 45 procent op vooruit in een markt die volop in crisis verkeert) te bestendigen.

De nieuwe i20 is 4.035 millimeter lang, een toename van liefst 105 millimeter. De wielbasis groeit maar half zo hard, van 2.525 naar 2.570 millimeter (+ 45 millimeter), waarmee ze exact even lang is als die van stalgenoot Kia Rio. Qua binnenmaten blijkt hij ruimer dan nagenoeg alle andere modellen in het segment. Voorin zit je goed in stoelen die erg behoorlijk ondersteunen. De achterbank is wat vlakker, maar er is vrij veel beenruimte en door het ontbreken van een middentunnel kan je op de achterbank gemakkelijk je voeten kwijt.

Het motorenpalet is overgenomen van de vorige generatie. Dat betekent dat je op benzinevlak de keuze hebt tussen een 1.2 (75 of 84 pk) en een 1.4 (100 pk). Dieselrijders wordt een 1.1-driecilinder met 75 pk aangeboden, waarvan een extra spaarzame BlueDrive-variant verkrijgbaar is die slechts 84 gram CO2/km uitstoot in plaats van 103 gram standaard. Wie meer 'dieselpower' wil, kiest voor de 1.4 met 90 pk (106 g/km).

Wat er verandert

We meldden al dat de i20 een forse groeischeut onderging. In vergelijking met zijn voorganger is ook de hele structuur nieuw. Het enige wat hij van zijn voorganger overneemt, zijn de motoren en versnellingsbakken. Al mogen we voor volgend jaar een 1.0-turbobenzinemotor met drie cilinders verwachten (100 en 120 pk), waarover voorlopig nog geen details bekend zijn.

De technologische uitrusting van de i20 wordt uitgebreid. Zo wordt hij vanaf het derde uitrustingsniveau Pop standaard geleverd met een spoorassistent. Een bandendrukcontrole en een elektronische stabiliteitscontrole zijn zoals sinds kort wettelijk vereist standaard en een verwarmd stuurwiel en stoelverwarming zijn zaken die in dit segment nog zeldzaam genoeg zijn om ze te vermelden. En hoewel de i20 niet de enige is met een panoramisch dak als optie, is er geen enkele concurrent waarbij dat dak ook open kan zoals bij de kleine Hyundai.

Hoe rijdt hij?

Qua rijgedrag trekt de nieuwe i20 zich aardig uit de slag. Hij heeft geen ambities om de scherpste of meest dynamische in zijn segment te zijn, wat blijkt uit het vrij vage stuurgevoel en de iets te weke schokdemping. Maar hij is wel zeer expliciet afgesteld op een veilig en vooral geruststellend rijgedrag. In vergelijking met zijn voorganger is de vering veel minder hard, waar de filtering de nodige vruchten van plukt. Wij konden kennis maken met een 1.2 met 84 pk en vonden die vooral verrassend stil. Bij het optrekken laat hij zich uiteraard nog horen, maar zodra het toerental stabiliseert, verdwijnt hij nagenoeg volledig naar de achtergrond. Ook verder blijkt de i20 een behoorlijk stille auto, zeker voor een B-segmenter.

De 1.2 is zeker geen sprintbom en wordt pas wakker bij zo'n 3.000 o/m, net het moment waarop hij in vijfde 120 km/h rijdt. Daaruit kan u meteen aflezen dat de vijfversnellingsbak vrij lang is gespreid om aan zo'n kleine motor te zijn gekoppeld. De verklaring daarvoor moet niet verder worden gezocht dan in de eeuwige jacht op de vermaledijde CO2-grammen.

Budget/uitrusting

Omdat de productie nog niet op volle toeren draait in de fabriek in Turkije, kan je de i20 vanaf januari 2015 krijgen in slechts één uitvoering, de Intro Edition, en de minst sterke 1.2 is dan nog niet verkrijgbaar. De andere uitrustingsniveaus (Fun, Cool, Pop en Joy) volgen eind februari of begin maart.

Hyundai probeert niet langer om de goedkoopste te zijn in zijn segment, maar met een basisprijs van 13.499 euro voor een 1.2 75 Fun en 16.699 euro voor een 1.1-diesel is de i20 daarom zeker geen dure vogel. Hyundai mikt vooral op een mooie verhouding prijs-uitrusting en doet daar als bonus een garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking op.

Concurrentie

Het B-segment is in Europa erg groot (19 procent van de markt) en blijft maar uitbreiden: tegen 2017 gaat men uit van een uitbreiding met 14 procent. In dit segment is Hyundai sterk aan het groeien, met een marktaandeel dat tussen 2008 en 2013 meer dan verdubbeld is, van 1,3 naar 2,9 procent. Voor de nieuwe i20 hoopt men op een afzet van 100.000 exemplaren per jaar.

De concurrenten zijn met teveel om op te noemen, maar de gevaarlijkste nieuwkomers in het segment zijn de Volkswagen Polo en de Opel Corsa, terwijl gevestigde waarden zoals de Peugeot 208, Toyota Yaris, Renault Clio en, uiteraard, de Kia Rio ook te duchten rivalen zijn.

Ons verdict

De nieuwe Hyundai i20 boekt een mooie vooruitgang in vergelijking met zijn voorganger. Hij werd vooral ruimer en comfortabeler, maar rijdt ook iets beter en is erg degelijk afgewerkt. Hyundai wil niet langer de goedkoopste in het segment zijn maar mikt vooral op een mooie verhouding prijs-uitrusting, een strategie die de Koreanen al jarenlang vleugels geeft.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker