Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jaguar XF & XJ AWD

Op bepaalde markten is vierwielaandrijving onontbeerlijk om een deel van de koek op te eisen in het luxesegment. Daarom pakt Jaguar nu uit met vierwielaangedreven versies van de XF en XJ.

Prijs
NB

Een Jaguar is en blijft bedoeld als een achterwielaangedreven auto en dat moest ook bij de op alle wielen aangedreven versies blijken. Daarvoor werd het onderstel van de XF en XJ herwerkt: de voortrein werd aangepast om de voorwielen te kunnen aandrijven en net achter de achttrapsautomaat (van ZF) werd een transferbak geïnstalleerd. Die heeft een koppeling die de aandrijfkrachten over voor- en achteras kan laten variëren tussen 0 en 100 procent op deze of gene as. In de normale of dynamische rijmodus en bij een goede grip zal een XF of een XJ vertrekken met 90 procent aandrijving op de achterwielen, een verdeling die binnen de 100 milliseconden kan worden bijgestuurd als die achterste wielen zouden gaan spinnen.

Voorlopig zal het AWD-systeem enkel worden aangeboden met de nieuwe, lichte en compacte V6 op benzine met compressor, 340 pk sterk. De nieuwe 3.0 S/C (voor 'supercharged', met compressor dus) is een zeer krachtige en aangenaam klinkende krachtbron. Sommige secundaire wegen op weg naar ons testparcours liggen er beijzeld bij. Zo kan de XJ AWD waarmee we het traject afleggen, meteen zijn superieure stabiliteit aantonen - hoewel voorzichtigheid natuurlijk geboden blijft.

Op het testcircuit mogen we eerst het onverharde stuk op (met hier en daar ijsplekken) in de eerste prototypes van de XF AWD. Uit de verschillende proeven blijkt dat de berline in AWD-livrei in extremere omstandigheden inderdaad het rijgemak en -comfort, maar ook het rijplezier van de gewone XF behoudt, zij het dan met grip- en trekkrachtgrenzen die een stuk verder liggen.

De AWD-versies vormen een welkome aanvulling in de snel groeiende Jaguar-portfolio. Ze rijden even comfortabel en aangenaam als hun tweewielaangedreven tegenhangers, maar bieden meer trekkracht en grip en een beter algemeen evenwicht in extremere rijomstandigheden.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XF , Jaguar XJ

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker