Met zijn Amerikaanse formaat en zijn look die aan een welbepaalde Britse offroader doet denken, heeft de Kia EV9 aan présence alvast geen gebrek. Daarnaast beloven de Koreanen voor deze grote elektrische SUV ook een Europees weggedrag én een fatsoenlijk rijbereik.
Koetswerk en afmetingen Kia EV9
De nieuwe Kia EV9 is een verdomd potige jongen: het koetswerk van de elektrische SUV is 5,01 meter lang, 1,98 meter breed en 1,78 meter hoog, heeft een wielbasis van 3,10 meter en weegt liefst 2.650 kilogram. Nu ziet deze stevige knaap er niet onaangenaam uit: zijn stoere lijnenspel doet zelfs wat denken aan dat van de Land Rover Defender. Het bonkinge ontwerp wordt bovendien opgesmukt met interessante designdetails, van de fijne ledkoplampen en de verzonken deurklinken tot de nieuwste interpretatie van de Tiger Nose-voorzijde.
Interieur en kofferruimte Kia EV9
De EV9 is de eerste Kia die beschikt over de ConnectedCar Navigation Cockpit (CCNC), een breed panoramisch scherm dat in feite bestaat uit drie afzonderlijke displays naast elkaar (twee van 12,3 duim en eentje van 5,3) waarachter Nvidia Drive-technologie draait. Het geheel is glashelder, goed leesbaar en allesbehalve afleidend. Kia behield ook nog een aantal fysieke knoppen, waaronder een rij aanraaktoetsen in de sierstrook die dwars over het dashboard loopt, waarmee je de voornaamste functies van het infotainmentsysteem aanstuurt. Verder zijn er ook nog afzonderlijke knoppen voor de klimaatregeling.
Door het E-GMP-platform uit te rekken kan de nieuwe Kia EV9 standaard plaats bieden aan zeven inzittenden. Optioneel kun je kiezen uit twee verschillende zeszitsconfiguraties. In de Relaxation-opstelling wordt de driezitsbank in het midden dan vervangen door twee loungezetels met geïntegreerde voetenbank; de Swivelling-opstelling voorziet in twee draaibare stoelen op de tweede rij, zodat je achterin een salon kunt creëren, zoals in de betere eenvolumer. In de praktijk konden wij de eerste optie wel op prijs stellen, de draaibare stoelen bevielen ons minder. De reden daarvoor is simpel: er is gewoon te weinig beenruimte voor én de middelste én de achterste passagiers, of toch tijdens het rijden. Deze opstelling is allicht nuttiger bij stilstand, wanneer de voorste stoelen maximaal naar voren kunnen worden geschoven.
Over die voorstoelen gesproken: die zijn standaard niet alleen elektrisch verstelbaar, maar beschikken ook over verwarming, koeling en een massagefunctie. Die voor de passagier is voorzien van wat Kia de Premium Relaxation-functie noemt: hij kan worden achterovergekanteld, waarbij een voetenbankje uitklapt. Ook de twee buitenste plaatsen op de tweede zitrij zijn geklimatiseerd. Helemaal achterin ontbreken al die snufjes, maar het is er wel ruim en comfortabel zitten, zelfs voor volwassenen. Met zes of zeven zitplaatsen in gebruik past er nog 333 liter bagage in de koffer; klap je de achterste zitrij weg, dan groeit dat laadvolume naar 828 liter. Bovendien zit er nog een bergruimte in de neus, die afhankelijk van de versie 52 of 90 liter groot is.
Specificaties en prestaties Kia EV9
Bij de lancering van de Kia EV9 zijn twee motorversies mogelijk. De RWD houdt het bij één motor op de achteras, goed voor 204 pk en 350 Nm; de AWD-uitvoering krijgt twee elektromotoren – één per as – van elk 192 pk, wat het totale vermogen op 384 pk brengt. Opvallend wel: het maximumkoppel varieert afhankelijk van de uitvoering. Normaal gesproken levert de voorste motor 250 Nm en de achterste 350, maar kies je voor de sportiever georiënteerde GT-Line, dan ontwikkelt ook de voorste krachtbron 350 Nm.
Een surplus dat zich meteen ook vertaalt in een snellere sprinttijd naar 100 km/u: 5,3 seconden tegenover 6 seconden rond. Niet slecht voor zo’n bakbeest… De topsnelheid bedraagt in beide gevallen 200 km/u. Ter info: de achterwielaangedreven basisversie houdt het bij 9,4 seconden en houdt het bij 185 km/u voor bekeken.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden Kia EV9
Technisch gesproken rust de elektrische KIA EV9 uiteraard op het E-GMP-platform dat ook al dienstdoet onder de EV6, al werd die basis hier wel uitgerekt om plaats te kunnen bieden het grotere batterijpakket van 99,8 kWh (netto). De 800-voltarchitectuur die bij dit platform hoort, maakt snelladen tot 240 kW mogelijk, waarmee je in optimale omstandigheden 70 % (van 10 procent batterijpeil naar 80) kunt laden in 24 minuten.
Om op wisselstroom te kunnen laden is de nieuwe Kia EV9 voorzien van een driefasenomvormer van 11 kW, waarmee je in een slordige 9 uur het batterijniveau van 10 naar 100 procent kunt opkrikken. Net zoals de EV6 kan deze SUV bovendien bidirectioneel laden. De elektriciteit in de auto kan dus dienen om externe apparaten te voeden, maar ook je huis van stroom voorzien, of ze kan zelfs opnieuw op het net worden gezet.
Wat het rijbereik betreft, belooft de RWD-versie met één motor een comfortabel WLTP-rijbereik van 563 kilometer. Voor de AWD-varianten van de Kia EV9 is dat 512 kilometer voor de basisversie Earth en 505 kilometer voor de GT-Line. Tijdens onze test met de RWD verbruikten wij volgens de boordcomputer 17 kWh, over een rustig afgelegd parcours dat ook stukken snelweg omvatte.
Rijgedrag Kia EV9
In het hinterland van Nice en zijn slingerende cols konden wij de Kia EV9 aan de tand voelen in zijn GT-Line-uitvoering, die ons met zijn twee elektromotoren en 384 pk de eerste honderden meters uit het lood wist te slaan – van zo’n grote kolos hadden we niet zulke stevige acceleraties verwacht… En nog straffer: de EV9 schuwt ook het betere bochtenwerk niet. Met het nauwkeurige en mooi consistente stuur kun je de vierkante neus mikken naar waar je wil, de achterkant volgt immer gedwee.
Van een pakketboot op ruwe zee heeft deze mastodont helemaal niets. Met dank aan de 565,5 kilogram aan batterijcellen die laag in de auto zijn ingebouwd, aan een evenwichtige koppelverdeling over de vier wielen en aan de brede sloffen (maat 285/45) waarmee zijn 21-duimvelgen geschoeid zijn. Hoogstens had een meesturende achteras voor wat meer levendigheid kunnen zorgen, maar die biedt Kia dus niet aan.
Voor zijn vertragingen rekent de Kia EV9 op vier grote schijven, die op ons veelzijdige testparcours snel aan hun limiet bleken te zitten. We hebben echter vooral gebruikgemaakt van de regeneratieve remfunctie, die in de krachtigste van de vier standen sterk genoeg is om bijna aan one pedal driving te doen – zelfs bergaf volstaat het om van het gas te gaan om de nochtans 2,6 ton zware auto in een mum van tijd tot stilstand te brengen.
Om tot die mooie dynamische balans te komen, moest Kia de ophanging van deze SUV (met klassieke veerpoten, want de EV9 doet het zonder luchtvering) wel wat strakker trekker, maar niet in die mate dat het oncomfortabel wordt. Gelukkig maar, want uiteindelijk heeft snel rijden met dergelijke kolos weinig zin – anticiperen en behoedzaam te werk gaan is hier de boodschap. Wat uiteindelijk het meest indruk maakt, is het gevoel van sereniteit dat in dit interieur heerst. De stille werking van een elektrisch voertuig – hier nog versterkt door de akoestische beglazing en de doorgedreven geluiddemping – en de uitstekende stoelen nodigen uit om met deze auto te reizen met het hele gezin, zo lang en zo ver als de batterij het toelaat…
Belgische prijzen Kia EV9
In ons land beginnen de prijzen voor de Kia EV9 bij 71.690 euro, voor de achterwielaangedreven variant in Earth-afwerking. De AWD kost in hetzelfde uitrustingsniveau 75.590 euro en als GT-Line 80.890 euro. Dat zijn stevige bedragen voor een Kia, maar weet dat je in dit wagensegment voor de Duitse en Zweeds-Chinese concurrenten veel meer kwijt bent.
Anders gesteld: met deze EV9 heb je bij Kia een E-segment-SUV voor de prijs van een D-segment-model van de concurrentie (BMW iX3, Mercedes EQB of EQC). Gelet op de rijkelijke standaarduitrusting blijven er bovendien nog maar weinig opties over. Voor de zeszitsconfiguratie betaal je 600 euro (Swivelling) of 900 euro (Relaxation). Binnenkort zul je ook camera’s kunnen bestellen in plaats van buitenspiegels, voor 1.500 euro.
>> Overzicht Belgische prijzen Kia EV9
Kia EV9 - Verdict AutoGids
Je zou je kunnen afvragen wie er zit te wachten op een elektrische Koreaanse SUV van 5 meter lang en 2,6 ton zwaar. Maar het mag gezegd worden: deze Kia EV9 is bijzonder geslaagd. Het is aangenaam toeven in zijn handige en ruime interieur, hij rijdt prettig en hij ziet er ronduit fantastisch uit.
Kortom, deze EV9 heeft alles om de liefhebbers van dit soort grote slagschepen te bekoren. Bovendien is hij prima gepositioneerd: hij is knapper en chiquer dan de Chinese outsiders en tegelijk minder duur dan de prestigieuze Duitsers van een klasse lager. Wij zien dus wel degelijk een commercieel perspectief.
Verwante testen
12-07-2023
23 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!