Het concept
Het segment van de kleine SUV's is het snelst groeiende op onze markt en dat is ook Mazda niet ontgaan. Vandaar dat de Japanners onder de CX-5 nu ook de CX-3 lanceren. Met zijn lengte van 4,27 meter (even lang als een Opel Mokka) is die vrij groot voor zijn segment en belooft hij een erg mooie binnenruimte, die van een middenklasser waardig. De koffer plukt minder de vruchten van de riante buitenafmetingen: 350 liter is niet meer dan gemiddeld in deze categorie. Door de achterbank in twee delen neer te klappen kun je het volume wel uitbreiden tot 1.260 liter).
Wat is nieuw?
Niet geheel onverwacht rust de Mazda CX-3 op de basis van de gloednieuwe 2. Van die veelzijdige stadsauto neemt hij de wielbasis en de ophanging over. Nochtans werd het platform engiszins aangepast, met verstevigingen voor het achterste stuk. Ook de bodembekleding kreeg extra aandacht, om de befaamde NVH (hinderlijke geluiden en trillingen) te onderdrukken. Voor de aandrijving rekent de CX-3 op een atmosferische tweeliterbenzine van 120 en 150 pk, maar zonder enige twijfel wordt de 1.5-diesel bij ons veel populairder. Deze viercilinder ontwikkelt 105 pk bij 4.000 o/m, maar vooral 270 Nm bij 1.600 o/m (of 20 Nm meer dan in de nieuwe 2). Beide motoren hebben een zesversnellingsbak, maar kunnen worden uitgerust met een zestrapsautomaat. Uitzonderlijker in dit segment is dat ook vierwielaandrijving mogelijk is.
Hoe rijdt hij?
De CX-3 ontpopt zich als een erg leuk rijdende auto. Zijn weggedrag blijft altijd braaf, maar is voldoende nauwkeurig om van rijplezier te kunnen spreken. Zeker met de dieselmotor, die over voldoende punch beschikt, tenminste zolang je hem in zijn optimale toerentalgebied houdt (tussen 1.500 en 3.000 o/m). In het andere geval moet je terugschakelen, maar dat is met de nauwkeurige versnellingspook geen straf. Daarnaast is ook het ophangingscomfort netjes verzorgd, behalve misschien achterin, waar de inzittenden af en toe wat droge reacties te verwerken krijgen. De geluiddemping is geslaagd.
Hoeveel kost hij?
Aangezien de CX-3 pas in juni op de markt komt, zijn prijzen op dit ogenblik nog niet bekend. Mazda deelde al wel mee dat de instapprijs voor de 2.0-benzine rond de 18.000 euro zal liggen. Dat is niet echt een bodemprijs, maar in ruil krijg je wel een fraai aangeklede, degelijk afgewerkte auto met een vrij uitgebreide uitrusting. We denken daarbij aan de MZ Connect-interface, die meteen ook enkele apps omvat en een WiFi-hotspot (aan de hand van de 3G-verbinding van je smartphone). Qua veiligheid kan de CX-3 terugvallen op een automatische noodremhulp, een dodehoekcontrole, een spoorassistentiesysteem en een head-up display.
De concurrentie
Het segment van de kleine SUV's breidt nog altijd uit. Naast kleppers als de Citroën C4 Cactus, Nissan Juke, Opel Mokka, Peugeot 2008 en Renault Captur moet de CX-3 het ook opnemen tegen nieuwkomers als de Fiat 500X en Jeep Renegade of de binnenkort gelanceerde Honda HR-V en Volkswagen T-Roc.
Ons verdict
De CX-3 is een aantrekkelijke kleine SUV, die vooral indruk maakt door zijn kwaliteitsindruk en zijn uitstekende compromis tussen wegligging en comfort. Samen met het ruime interieur en de dappere en zuinige diesel (op papier althans) compenseert dat voor een stuk de iets hogere aanschafprijs.
In dit artikel : Mazda
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!