Eerste test / Mazda MX-5: puur voor het plezier
De 4de generatie van Mazda's roadstericoon wil weer helemaal aansluiten bij de oorspronkelijke filosofie: compact, licht, wendbaar, voor (nog) meer rijplezier.
Het concept
De eerste generatie van de Mazda MX-5 (ook Miata genoemd) kwam er in 1989, met als achterliggende idee opnieuw een simpele tweezitter (roadster) aan te bieden voor een betaalbare prijs. Daartoe diende het concept heel eenvoudig te worden gehouden, met een kleine motor voorin, 2 passagiers die praktisch boven de achterwielen zitten, een relatief bescheiden kofferruimte, een handbediende vouwkap, zo compact en licht mogelijk. De motor drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde bak, de gewichtsverdeling over beide assen is nagenoeg gelijk.
Wat is nieuw?
Ongeveer alles is nieuw aan deze 4de generatie, maar de auto bleef wel trouw aan de beschreven principes, meer nog hij schoof er terug naar op waar de vorige generaties lichtjes waren afgeweken. Zo is de auto terug een beetje kleiner dan de vorige en weegt hij geen 1000 kg meer leeg, doordat op alle vlakken zoveel mogelijk gewicht werd bespaard. In het vooronder (zo ver mogelijk achteruit) zit de zeer recente, compacte 1,5 liter SkyActiv motor van 131 pk die via een handbediende zesbak de achterwielen aandrijft. De vouwkap kan weer met een hand (manueel) bediend worden van achter het stuur.
Hoe rijdt hij?
Tegenover de derde generatie lijkt de nieuweling een stuk communicatiever geworden, maar ook comfortabeler. De anders getunede ophanging slorpt de wegoneffenheden efficiënter op, de nieuwe stoelen zitten ook beter. Door de soepeler ophanging gaat de auto iets meer rollen in de bochten. Dat is niet noodzakelijk een nadeel omdat het onderstel beter communiceert over wat er met de wielen en de hele auto gebeurt. Het kleine motortje klimt monter in de toeren (tot 7500 o/m) maar is ook bijzonder soepel, zodat je desgewenst ook schakellui kan cruisen, haren in de wind.
Hoeveel kost hij?
Op het ogenblik dat wij dit schrijven zijn de prijzen nog niet bekend, de wagen komt eigenlijk pas na de zomer in de Belgische showrooms (niet de beste timing...). Gezien het streven naar eenvoud en de wil om weer dichter aan te sluiten bij het oorspronkelijke concept durven we hopen dat de auto zeer competitief geprijsd zal zijn. Het basismodel is niet voorzien van het per draaiknop bedienbaar multimediascherm dat onder meer in navigatie en connectiviteit voorziet. Voor het overige is de optielijst vrij beperkt gehouden.
De concurrentie
In feite kan je alleen de Mini Roadster als een rechtstreekse concurrent (ook prijsmatig) zien van deze MX-5, maar dat is een aflopend verhaal. In afwachting dat de Italiaanse tegenhanger (op dezelfde basis) van deze MX-5 op de markt komt (waarschijnlijk niet meer als Alfa Romeo maar als Fiat), moet je hogerop gaan speuren. Dat wordt dan in het premiumsegment, met auto's als de Audi TT Cabrio, de BMW Z4 of de Mercedes SLK, allen gesofisticeerder en krachtiger maar ook een flink pak duurder.
Ons verdict
De mensen van Mazda lijken zich bijzonder ingespannen te hebben om hun nieuweling weer op het juiste, oorspronkelijke spoor van de eenvoudige, betaalbare roadster te krijgen. Naar ons gevoel zijn ze daarin gelukt, terwijl het oog zeker ook nog wat krijgt want Mazda's Kodo-design heeft de looks van de nieuweling duidelijk goed gedaan. Met zijn geslaagde mengeling van rijplezier en -comfort voor twee, zoveel mogelijk met de haren in de wind, zou het ons verbazen moest deze auto in zijn marktniche geen succes worden.
In dit artikel : Mazda
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 110kW Aut 4x4 Premium Ed. (2017)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Mazda MX-5 Coupé 1.5 Skyactiv-G 132 Skydrive RF (2018)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 1 beoordelingen tonen
-
Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G 132 Skycruise Roadster (2018)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen