Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / McLaren 620R: de R van racy

Geschreven door Xavier Daffe op

Gebruikmakend van het succes van de 570S GT4-klantenracer over heel de wereld, heeft McLaren een straatlegale afgeleide ontwikkeld die net zo op zijn gemak is op het circuit als op de weg. Hij heet 620R.

Het concept

Deze 620R is dus gebaseerd op een 570S die de mechanische en aerodynamische evoluties is ondergaan die het succes hebben geschept van de GT4-versie in verschillende wereldwijde kampioenschappen dankzij klantenteams. Een mooie en winstgevende zaak, die echter niet heeft belet dat het merk uit Woking zware dagen meemaakt op economisch vlak. Maar de aanval is de beste verdediging zegt men, zou het daarom geen goed idee zijn om een straatversie te ontwikkelen van het model dat zo goed uitblinkt op het circuit? Zijn zeldzaamheid is reden genoeg om de prijs op te drijven, want de 225 gelukkige klanten moeten 305.000 euro op tafel leggen om te mogen rijden met iets dat eerder lijkt op een racewagen die ook de weg op mag dan omgekeerd.

Klikken voor liefhebbers

De voorsplitter en de diffusor achteraan zijn quasi identiek aan die van de GT4, net zoals de grote achtervleugel, die in 3 hoeken kan worden ingesteld (met maximaal 180 kilo neerwaartse druk bij 250 km/u). De banden zijn wat breder en de velgen van 19 duim (vooraan) en 20 duim (achteraan) krijgen een centrale moer. Ze verbergen immense koolstofkeramische remschijven (standaard) en manueel instelbare schokdempers op vlak van compressie en rebound. De 'gentleman driver' heeft er belang aan te weten hoe en in welke richting hij zijn schokdempers moet 'klikken' om het weggedrag aan te passen aan zijn wensen en zijn vaardigheden. Maar McLaren levert ook 3 types instellingen die zouden moeten voldoen in het merendeel van de gevallen, samen met een handleiding om ze te 'resetten' als je wat te ver gaat met de kliks. Deze 32 manuele instelmogelijkheden zijn spek naar de bek van de liefhebber, maar er is ook een gestuurde ophanging die de meer klassieke modi Normal, Sport en Track aanbiedt voor het bedrag van 3.260 euro.

Rondetijden van een GT4

De raceversie ontwikkelt door zijn verplichte restrictor amper 500 pk, maar deze 620R is bevrijd van zijn ketens en vuurt 620 pk en 620 Nm af op zijn 'seamless' versnellingsbak met 7 verzetten, die je met schakellepels achter het stuur kan bedienen. Standaard is hij geschoeid met Pirello P Zero Trofeo R-semislicks, maar optioneel kan je ook kiezen voor niet-straatlegale slicks, die geen geometrische correctie nodig hebben. Er is wel een kleine aanpassing nodig om deze weg- en race-McLaren goed te leren kennen. Op circuit moet je nederig zijn en vertrouwen op andere mentale aanwijzingen om de fenomenale grip van de slicks te begrijpen in de lange, snelle bochten van Snetterton, het speelterrein van onze test. Het gaat snel... zeer snel! De 620R is een beetje zwaarder dan de race-GT4 en rolt op iets hardere slicks, noodzakelijk voor de levensduur, maar kan dankzij zijn hogere vermogen en remschijven van carbon (verboden in de racerij) ongeveer dezelfde rondetijden voorleggen.

Achter het stuur

'Onze' R is ingesteld zoals het hoort voor het testprogramma door de ingenieurs en heeft vrijwel niet te maken met koetswerkrol of polaire inertie en remt zo hard dat onze ogen bijna uit onze kassen vallen. De aandrijving is vlekkeloos en kan overweg met elke soort bocht, op voorwaarde dat je het gas doseert, vooral in de krappe bochten, om elk spoor van ongewenst onderstuur te vermijden. Kortom: je remt (zo laat mogelijk), je stuurt (met de juiste hoek), je kijkt naar de apex en je accelereert tussen twee bochten door op een omgekeerd evenredige manier met het stuur... en je wordt gekatapulteerd. Alles reageert op gevoel en op het zicht, zonder traagheid, zonder dode zone. Het meest verbazingwekkende is dat dit prestatieniveau nooit gepaard gaat met brutale of gewelddadige reacties. De 620R waarschuwt, geeft zijn reacties duidelijk door en stelt je in staat ze te ontdekken voor je overweldigd raakt en de fout in gaat. Kortom: een gemakkelijke auto. Ongelooflijk krachtig en plezierig, maar ook verrassend gemakkelijk.

Ons verdict

Als afgeleide van een racewagen is de zeldzame en dure McLaren 620R meer in zijn natuurlijke habitat op het circuit dan op de weg, maar hij mag er wel rijden. Tijdens de ontwikkeling is er meer gekeken naar sportiviteit dan naar comfort, maar dat juichen we enkel toe gezien zijn enorme efficiëntie op de piste. Daarmee is dit voor McLaren wat de 911 GT3 RS is voor Porsche...

Foto's: Patrick Gosling

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars