Gesterkt door zijn ervaring met de 12C - waarvan drie keer meer Spiders dan Coupés werden verkocht - achtte de Britse constructeur het verstandig om zijn 650S Coupé en Spider tegelijk op de markt te brengen, die de merkverantwoordelijken graag positioneren als een uitgekiende mix van de 12C en de hypercar P1. Ook de 3.8-V8-biturbo is opnieuw van de partij. En alsof hij nog niet krachtig genoeg was, ontwikkelt hij hier 650 pk en 678 Nm - 25 pk en 78 Nm meer dan vroeger - bij respectievelijk 7.250 en 6.000 o/m. Als we alles goed begrepen hebben, is de 650S eigenlijk een zorgvuldig geperfectioneerde 12C. Nochtans heeft die 12C de afgelopen jaren zelf ook al meer dan een pk-monster op zijn plaats gezet en toonde hij zich tegelijk het meest bruikbaar in de alledaagse praktijk.
Supersportwagens zijn vaak moeilijk onder de knie te krijgen, al was het maar door hun tomeloze vermogen. Maar hoewel de 650S maar liefst 650 pk en 678 Nm naar de achterwielen stuurt, laat hij zich even gemakkelijk besturen als een GTI met slechts een derde van de pk's. Het is bijna onthutsend, die lichte voortrein waar je als het ware bovenop zit, dankzij de ver naar voren geschoven bestuurdersplaats. Die garandeert een uitstekend uitzicht op de hele neus, zodat je de indruk hebt dat je aan het stuur van een supersportieve motorfiets zit. Het 16:9-scherm informeert je intussen over de krachten die de 650S genereert terwijl je met supersonische snelheden van bocht naar bocht spurt. Een buitenaards tempo, waarvan je je bewust wordt als je op een rechte lijn een blik werpt op de teller. De V8 gaat dan ook onvermoeibaar door, bijna als een bezetene...
Het klopt dat je na een blik op de technische fiche geneigd bent om de 650S te zien als een facelift van de 12C: de wielbasis, sporen en koetswerkproporties wijzigden nagenoeg niet en de motor won enkele pk's. Anderzijds, als je bedenkt hoeveel gemeenschappelijke onderdelen er tussen de verschillende massaconstructeurs worden gedeeld, ga je je woorden wat meer afwegen als je de stilistische en technologische evoluties ziet die de 12C van de 650S onderscheiden. En trouwens, als de basis goed zit, waarom ze dan veranderen? Anderzijds vraagt McLaren wel een forse 30.000 euro meer voor de 650C dan voor de 12C, en nog eens 25.000 euro meer voor de Spider. Wij beginnen alvast te sparen...
U kunt de Eerste Test van de McLaren 650S nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.
In dit artikel : McLaren, McLaren 650S