Het concept
Zoals bekend, bestaat het gamma van McLaren Automotive uit drie pijlers: de Sports Series (540C, 570S en 570 GT), de Super Series (650S Coupé en Spider, 675LT Coupé en nu ook Spider) en de Ultimate Series, momenteel een lege doos sinds de productiestop van de P1 en P1 GTR. De cabrioversie van de 675LT bleek oorspronkelijk niet voorzien bij de lancering van de Coupé. Die beantwoordt aan een vraag van klanten die willen genieten van de onmiskenbare kwaliteiten van het onderstel van de Coupé, maar met meer dolce vita. Weg dus met het dak! En leve de wilde V8 met dubbele turbo die het interieur binnendringt met een geluid dat varieert naargelang je kiest voor de Normal-, Sport- of Track-stand voor het beheer van het onderstel en de combinatie motor/versnellingsbak. Deze 675LT verliest niets van zijn indrukwekkende dynamische kwaliteiten en homogeniteit, ondanks het weglaten van het dak, dat je nu in drie delen opbergt onder de afdekking met dubbele bult wanneer je zin hebt om de mooie motorklanken te aanhoren.
- Beperkte gewichtstoename, even rigide
- Kwaliteiten van het onderstel bljven intact (open of gesloten)
- Rijgemak, homogeniteit
- Straffe prijs, meerprijs tegenover Coupé
- Productie al uitverkocht
- Meer minpunten zoeken we nog ...
Wat er verandert
De Spider afleiden van de Coupé met koolstofvezel stelt geen bijzonder probleem want de basisstructuur is stevig. Het dak weglaten – of in dit geval elektrisch beweegbaar maken – vereiste geen specifieke verstevigingen aan de basisstructuur. Het extra gewicht tegenover de Coupé kon beperkt worden tot 40 kg, vooral toe te schrijven aan de aanwezigheid van het bewegende dak met motoren. Ter vergelijking: het dak wegnemen bij een Lamborghini Huracan (die geen recht heeft op een carbonstructuur) om er een Spyder van te maken, zorgt voor 120 kg extra. De wieltreinen zijn hetzelfde als in de Coupé, op hun beurt geïnspireerd door de befaamde P1, wat zich vertaalt in 20 mm bredere sporen in vergelijking met de 650S en een 20 mm lager koetswerk. Ook hier is de ProActive Chassis Control-ophanging verfijnder afgesteld. Het zorgt voor een hydraulische verbinding van de vier schokdempers om duik- en rolneigingen beter te beheersen zonder traditionele antirolstangen te moeten gebruiken. Met zulke antirolstangen zouden het extra gewicht en het ‘kopieereffect’ van wielen aan eenzelfde as bij vervormingen op de weg een nefast effect hebben op de kwaliteit van het weggedrag en het comfort. Tegenover de 675LT Coupé krijgt de Spider een andere afstelling, aangepast aan de kleine gewichtstoename en de lichtjes andere statische gewichtsverdeling. Maar het gaat om finetuning die 99,9 procent van de klanten niet eens zal opmerken. Je moet al Chris Goodwin heten – de testrijder van het huis – om het verschil te voelen.
Hoe rijdt hij?
Laten we niet rond de pot draaien: deze McLaren is één van de meest geweldige machines die rondrijdt op onze planeet. Alle mechanische onderdelen en de elektronica werken zo goed samen dat ze resulteren in een supercar die doeltreffend, coherent en nauwkeurig rijdt, zonder echter te scherp uit de hoek te komen. Ongeacht of je met het dak open of gesloten rijdt, je voelt geen enkel verschil in het weggedrag of het comfort, behalve uiteraard door de turbulenties die opspelen met open dak maar die de muzikaliteit van de V8 en de specifieke uitlaat nooit overheersen. Zelfs met gesloten dak kun je genieten van het motorgeluid door simpelweg de kleine elektrische ruit tussen de twee bulten achterin naar beneden te schuiven. Terwijl het geluid van Jaguar- en Ferrari-blokken heerlijk klinkt maar soms verveelt op langere trajecten, is het in de 675LT aanwezig op verzoek (naargelang de gekozen rijmodus) maar nooit opdringerig of agressief. Het comfort is altijd verbazingwekkend goed dankzij de doeltreffende hydraulische ophanging die de Super Series onderscheidt van de Sports Series (540 en 570), die slechts recht heeft op een traditionele mechanische ophanging.
Budget/uitrusting
Met een prijs van 345.675 euro is de Spider-versie 31.000 euro duurder dan de Coupé. Dat kan al tellen. Maar voor sommigen is dat blijkbaar niet overdreven: het quotum van 500 geplande exemplaren (waarvan de productie deze week start, terwijl de Coupé na nauwelijks enkele maanden helemaal uitverkocht is) is al bereikt. En dat in amper enkele weken. Met andere woorden: je moest heel snel zijn of goed geïnformeerd om een bestelling te kunnen plaatsen.
De concurrenten
De dichtste en meest vanzelfsprekende concurrent is de Ferrari 488 Spider met 670 pk, die in vergelijking met de Brit wel een koopje lijkt: hij kost maar 234.000 euro of 100.000 euro minder. Een aanzienlijk verschil dat deels te wijten is aan de prijs van koolstofvezel … en aan de ruime marges die McLaren zichzelf toebedeelt en waardoor het merk al drie jaar op rij winstgevend is. De hele productie verkoopt ‘vanzelf’. Ze hoeven zich dan ook niet te schamen bij McLaren.
Ons verdict
We houden ervan. Deze McLaren is onmiskenbaar een auto gemaakt door competente ingenieurs (daar valt niet over te twijfelen). Je voelt een F1-ervaring in de uitzonderlijke dynamische kwaliteiten, nauwkeurigheid en reactiesnelheid, maar nooit overmatig. Hij blijft op elk moment doeltreffend, controleerbaar en homogeen. Een circuit, een uitdagende bergpas, de snelweg of de stad: de 675LT Spider doet het allemaal met een goed humeur. Aanvallen en een snelle tijd neerzetten, rustig cruisen met de haren in de wind of de V8 opwinden en je haren drogen in de auto: hij kan het allemaal.
Technische fiche
- Motor: V8 biturbo
- Cilinderinhoud: 3.799 cm³
- Vermogen: 675 pk/497 kW bij 7.100 tr/min
- Koppel: 700 Nm van 5.500 tot 6.500 tr/min
- Transmissie: op de achterwielen
- Versnellingsbak: dubbele koppeling, 7 versnellingen
- 0-100 km/u: 2,9 s
- 0-200 km/u: 8,1 s
- 0-300 km/u: 23,6 s
- Topsnelheid: 326 km/u
- Gewicht: 1.270 kg
- Gemengd verbruik: 11,7 l/100 km
- CO2: 275 g/km
- Basisprijs: 345.675 euro
In dit artikel : McLaren
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!