Ziehier de tweede generatie van de CLS, die de basisprincipes van zijn voorganger niet verloochent, hoewel hij dat elegante kantje enigszins inruilt voor strakkere stijlkenmerken. Technisch neemt de nieuwe CLS de onderhuidse elementen van de E-Klasse berline en break over. Het motorgamma evolueert grondig, met één centrale doelstelling: het terugdringen van het verbruik en dus de CO2-uitstoot. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan de 7G-Tronic-automaat.
De rijhouding blijkt uitstekend te zijn, net als de ergonomie van het stuur. De 350 CDI die we bij deze eerste kennismaking aan de tand mogen voelen, komt erg discreet voor de dag. Hij klimt stevig, maar niet brutaal in de toeren, terwijl vooral het koppel indruk maakt, evenals de snelheid en de gepastheid waarmee de versnellingsbak reageert, zelfs in de comfortstand. Het gevoel dat oneffenheden uitgevlakt worden en dat zo typisch is voor de E-Klasse, missen we echter, en het is te merken dat de ophanging duidelijk stugger afgesteld is, wellicht als gevolg van de dynamischer roeping van deze auto.
Het is natuurlijk nog maar een eerste indruk, die we zullen moeten toetsen tijdens onze gedetailleerde wegtests, maar op dit moment lijkt het ons dat de CLS wat heeft ingeboet aan de formidabele dynamische homogeniteit die tot de belangrijkste troeven van het vorige model behoorde. De motoren evolueren echter in positieve zin, terwijl de comfort- en veiligheidsuitrusting efficiënt werd opgewaardeerd. Het is alleen jammer dat dat gepaard ging met een niet te verwaarlozen prijsstijging.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLS-Klasse